Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snälla, red ut begreppen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gomer skrev:
Skall kontakta både Pentax och Scandinavian Photo i veckan för att få testa ett hus så snart som möjligt.

Finns inget hus färdigt än, mjukvaran har fortfarande inte nått v1.00, men den närmar sig allt mer. K10D lanseras i Japan om drygt två och en halv vecka. Produktionen är igång (men husen är inte laddade med mjukvaran än).

Hälsar
R
 
Omar skrev:
Hur det kommer gå för Pentax i framtiden är ju en bra fråga?

Framtiden har ju inte hänt än, så vi vet givetvis inget, men det är positivt att Pentax satsar hårt. Pentax utvecklar en APS-C som kommer att ligga över K10D i pris, prestanda och funktionalitet, förhoppningsvis får vi mer info om den på PMA mässan i februari, men den lär inte vara produktionsklar på flera månader än. Nya DA* serien vänder sig helt till professionella fotografer med vädertäta objektiv med supersonic motorer, 10 nya objektiv kommer vara klara för lansering nästa år men Pentax jobbar också hårt för att få ännu fler objektiv klara. K D Torigoe (Pentax Imaging Business Corp) har sagt att han gärna vill få upp tempot i klass med Sony (som har utlovat över 20 objektiv). Pentax har en ny fabrik igång i Vietnam, så de kanske lyckas få upp tempot. Just nu är ju andan hos Pentax och de nya unga, nyanställda programmerarna och teknikerna en i "fighting spirit". Med god hjälp av Samsung Techwind som de har ett tekniskt samarbete med. Det är sagt att framtida sensorer för Pentax kommer vara APS-C CMOS från Samsung. (de finns för mindre format än APS-C idag, tar lite tid för dem att få upp storleken med bra kvalitet).

Hälsar
R
 
För den vetgirige kan det också tilläggas att Pentax Imaging Business Corp gick med vinst redan innan lanseringen av den storsäljanden K-serien. Flera bra patent kan komma att ge ytterligare konkurensfördelar som vi redan börjar märka av.

Det ser väl i princip så ljust ut som det tänkas kan i nuläget.
 
Tack för ännu mer info Roland och Patrick.
Jag tror att alla som plåtar mycket oavsett om det är på proffsbasis eller som amatör försöker få ett så bra bildflöde som möjligt. Så få vertyg som det bara går.
Har tittat lite på Lightroom och är ganska impad. Mycket möjligt att man skulle klara sig med Lightroom och Photoshop.
Plåta med K10D med dng-filer, framkalla i Lightroom och administrera bildarkivet där, slutbehandla i Photoshop.
Ett exempel
Den här veckan plåtar jag Tekniska Mässan under 3 dagar. Kör i jpeg eftersom det blir ungefär 1000 exponeringar under dessa dagar.
När man kör ett sådant här uppdrag dyker det då och då upp motiv som har allmänintresse. Alltså något som man kan leverera till bildbyrån. Dom vill ha 50 megs filer, jpeg nivå 12.
Tidigare har man fått ställa om kameran till rå, ta dom bilderna och ställa om igen.
Fick ståpäls när jag läste om Pentax lilla rå-knapp. Så enkelt!
 
Tack Peter, har lagt den i favoriter.

Skickade bifogat mail till Dick Karlsson på Pentax den 2:a oktober. Har fortfarande inte fått något svar. Det bådar ju inte gott för framtida relationer. Är man inte intresserad av fyra yrkesfotografer som funderar på att byta system så är nog Per på Canon det!

Hej Dick
Med anledning av den nya K10D är vi några fotografer som vill anmäla vårt intresse. Vill gärna testa kameran så fort det finns ett fungerande ex. i Sverige.
 
Gomer skrev:
Tack Peter, har lagt den i favoriter.

Skickade bifogat mail till Dick Karlsson på Pentax den 2:a oktober. Har fortfarande inte fått något svar. Det bådar ju inte gott för framtida relationer. Är man inte intresserad av fyra yrkesfotografer som funderar på att byta system så är nog Per på Canon det!

Hej Dick
Med anledning av den nya K10D är vi några fotografer som vill anmäla vårt intresse. Vill gärna testa kameran så fort det finns ett fungerande ex. i Sverige.

Jag är ju bara en glad amatör, men en hel del pengar har man ju lagt på fotoutrustning genom åren (en bit över hundratusen i alla fall, och bara Pentax), samt att man givetvis påverkar andra. Men de gånger jag träffat på Pentax Sverige (mässor) så har de alltid varit ointresserade och relativt okunninga om nuvarande och kommande produkter. Pentax USA eller england verkar ha bättre koll och har oftast information om nyheter på sin hemsida flera veckor före sverige ibland. Till och med Cyberphoto och Scandinavianphoto ligger före Pentax Sverige. Sorgligt att säga men den samlade Pentaxexpertisen i Sverige varkar finnas i detta forum där Roland står för huvuddelen av framtiden.
 
Tråkigt att höra Peter
Men är inte det här en trend inom all elektronikförsäljning.
Man lägger mer och mer ansvar för alla kundkontakter på återfärsäljarna och distributörerna.
Skall käka lunch med Staffan på Fuji idag och får då ett nytt namn på en Pentaxgubbe, får försöka den vägen.
Vore dom lite smarta på Pentax så skulle dom kanske be Roland komma på en intervjuv ;-))))
G
 
Var de lite drivna så skulle de kanske ta en aktiv roll i ett forum som detta. Kan tänka mig att med Pentaxfolk på plats som kan ge klara besked så skulle det ge ett lyft åt Pentax i Sverige. Men man väljer att inte göra så. Men jag tror förändring är på väg. Jag tror inte huvudbolaget satsar så hårt på nya kameror utan att de också kommer att kräva resultat och att de säljs. Kanhända har det svenska pentaxfolket suttit på sina stolar för länge och blivit trötta. Eller så har jag (och du) bara haft otur. Men jag tror inte otur finns med i ett japansk företags vokabulär.
 
Hej alla snälla fotografer som hjälpt mig reda ut begreppen runt Pentax.
Har tagit mod till mig och beställt ett K10D-hus via scandinavian. Dom kollar dessutom om det går att få fram Sigmas 30 mm 1,4 i Sverige. En glugg jag har till Nikon och trivs utmärkt med.
Om det funkar med optiken kan jag hårdtesta huset mot min Fuji S3:a på lika villkor.

Frågor till kanske framför allt Roland men alla som känner sig informerade skall givetvis svara om ni fortfarande har ork med min frågvishet.

Har läst runt och kikat och fått fram följande (tror jag) om K10D utöver dom vanliga frågorna
Huset är av metall, inget plasthus alltså
Spegeln går att fälla upp innan exponering
Går att ställa vitbalansen i kelvingrader, tror jag!!!

Vad jag inte fått koll på är:
Funkar råknappen med både Pentax råformat och DNG?
Kan man plåta rå, oavsett format och få med en jpeg på köpet, i så fall med valbar storlek?
3,5 bilder i sekunden, hur många på raken i DNG-format med t.ex. ett extreme III kort?
12-bitars A/D omvandling, uppgradering till 16-bitars? I så fall när.
pentax objektivprogram avseende zoomar är minst sagt smalt. Vad vet man om framtiden (2007) Pentax har tydligen lovat minst 10 nya gluggar.
Drömmen är att i mitt fall kunna täcka området 12mm - 200mm med i huvudsak 2,8 som bländarvärde (vill jag ha en 12-24 är jag medveten om att f 4.0
är det som finns)
Det pratas om Pentax lilla "gröna, smarta knapp" vad sjutton är det?
Fuji har haft strul med att sensorn limmats slarvigt så skärpeplanet hamnade fel. Jag fick gå igenom fem hus innan jag blev nöjd. Någon som har liknande erfarenheter från Pentax?

Mmm, många frågor blev det. Kanske får jag möjlighet att bjuda alla som engagerat sig i mina frågor på en fika med tilltugg under fotomässan, vem vet?
G
 
Många frågor blev det…

Chassit är metall.
Spegeln går att fälla upp
Vitbalansen går att ställa i Kelvin

Manualen är lite oklar när det gäller RAW-knappen, men enligt boken så kan RAW vara PEF eller DNG, ställs i menyn.

Du kan plåta i RAW+JPEG, oklart om det går att välja kvalite på JPEG-filen.

3 fps i RAW upptill nio bilder.

När det gäller 16-bitar RAW ska det ju komma, men när?

Med den gröna knappen kan t ex växla mellan M och Tv/Av utan att byta grepp på kameran. Du kan även få vilken exponering P skulle ha valt.

/Mats
 
Hallå gott folk.

Jag är en av de fotografer som är intresserad att byta system. (Gomer har nämnt det tidigare). Jag har fått en länk med provbilder från pentax och skrivit ut dom på min Frontier 570.

Länken är http://www.digital.pentax.co.jp/ja/35mm/k10d/ex.html så kan ni följa med i min bedömning.

Här är mina kommentarer. Observera att jag inte är någon "test-guru" utan detta är mina personliga åsikter.

1. Tjej på gata i motljus. Spricker i högdagrar rejält. Uuugh. Finns ingen information över huvud taget. Ej värdig som demobild!

2. Tjej 3/4 figur. Blaskig tam bild med en äcklig röd slöja. Inget speciellt utmärkande, kunde lika gärna varit vilken DSLR som helst.

3. Frukt. Jämn och mjuk bild, något för mjuk. Jag ökar gärna på saturation, mörkar på i 3/4 tonerna och ljusar upp 1/4 tonerna. Mer kontrast helt enkelt.

4. Man i keps. Återigen denna läskiga röda slöja, kanske mer åt magenta t.o.m. Saknar konstraster även här.

Varför skriver jag detta? Jo, om detta är det bästa som en K10 presterar så är den bara genomsnittlig, Fujis S3:a slår den ordentligt.

Återigen notera att detta är mina personliga åsikter, innan ni ger er på mig. :)

Jag dömer inte hunden efter håren, utan kommer självklart att ge K10 en ärlig chans och testa den ordentligt. Jag är mycket intresserad av vad jag kan åstakomma med kameran i mina händer. Om den visar sig falla mig i smaken så vem vet, jag kanske blir en av er. :)

Mvh Hejra
 
Hejra skrev:


Varför skriver jag detta? Jo, om detta är det bästa som en K10 presterar så är den bara genomsnittlig, Fujis S3:a slår den ordentligt.

Som du själv nästan är inne på så har man inte försökt göra de bästa tänkbara bilderna. Bilderna är konverterade till jpeg direkt i kameran och det finns också ytterligare bilder som tex är plåtade med ren konsumentoptik.
.
Du klagar på att den av bilderna som är plåtad med en zoom är något för mjuk. Det är väl i så fall en optikfråga?

Ser heller inget konstigt i att ett motiv med för stort dynamiskt omfång får utbrända högdagrar.

Du tycker kontrasten är för låg i ett motiv men vissa motiv har låg kontrast, tex frukt i skugga.

På min skärm finns inga röda slöjor och det är ingen kommentar jag hört av någon annan heller.





.
 
Tack för ditt svar, Patrick

Som jag sa, detta är mina personliga åsiker efter vad jag får ut på min Frontier. På mina skärmar ser jag en svag magenta-röd slöja, speciellt på 3/4 porträttet av flickan. Samma slöja kommer även på kopiorna. Jag tycker nog att demobilder borde vara lite bättre än så, eftersom dom ska återspegla det bästa kameran gör, eller hur?

Jag vill inte dömma på förtid, utan ser mycket fram emot att få testa kameran själv och plåta DNG för vidare arbete i Lightroom. Det som intresserar mig mest är hudtoner, eftersom jag plåtar mycket porträtt på förskolor och företag.

Mvh, Hejra
 
Jag tror att bilderna är avsedda för att titta på i en vebbläsare. När jag nu tittade på bilderna med en lysrörslampa i taket tyckte jag bilderna såg bra ut.
Jag kan inte Japanska men misstänker att bilderna är tagna rakt av och utan bildbehandling, kontrasten på första bilden visar kanske just det och ansiktet har prioriterats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.