Hallå gott folk.
Jag är en av de fotografer som är intresserad att byta system. (Gomer har nämnt det tidigare). Jag har fått en länk med provbilder från pentax och skrivit ut dom på min Frontier 570.
Länken är
http://www.digital.pentax.co.jp/ja/35mm/k10d/ex.html så kan ni följa med i min bedömning.
Här är mina kommentarer. Observera att jag inte är någon "test-guru" utan detta är mina personliga åsikter.
1. Tjej på gata i motljus. Spricker i högdagrar rejält. Uuugh. Finns ingen information över huvud taget. Ej värdig som demobild!
2. Tjej 3/4 figur. Blaskig tam bild med en äcklig röd slöja. Inget speciellt utmärkande, kunde lika gärna varit vilken DSLR som helst.
3. Frukt. Jämn och mjuk bild, något för mjuk. Jag ökar gärna på saturation, mörkar på i 3/4 tonerna och ljusar upp 1/4 tonerna. Mer kontrast helt enkelt.
4. Man i keps. Återigen denna läskiga röda slöja, kanske mer åt magenta t.o.m. Saknar konstraster även här.
Varför skriver jag detta? Jo, om detta är det bästa som en K10 presterar så är den bara genomsnittlig, Fujis S3:a slår den ordentligt.
Återigen notera att detta är mina personliga åsikter, innan ni ger er på mig.
Jag dömer inte hunden efter håren, utan kommer självklart att ge K10 en ärlig chans och testa den ordentligt. Jag är mycket intresserad av vad jag kan åstakomma med kameran i mina händer. Om den visar sig falla mig i smaken så vem vet, jag kanske blir en av er.
Mvh Hejra