Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smygehuk-Treriksröset-Smygehuk

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Nu ska det bli åka av. Tänkte köra en runda från Smygehuk till Treriksröset och tillbaka igen.
Vad tycker ni att jag måste se. kom gärna med förslag det kan vara natur med fjäll och vattenfall eller mysiga städer/byar som har DET.
har ca 4 veckor på mig så det blir tid til lite av varje.
så lägg in din favorit gärna med koordinater så det blir lite enklare att hitta dit.
Om det sedan är någon som kan fixa så att det blir varmt, tort och myggfritt så kan det inte bli bättre..


Jörgen
 
Nu vet Jag inte om Du redan bestämt rutt. Mitt tips är annars att köra 9:an österut från Smyge och följa kusten upp, sen haka på E22:an och sen köra kusten heeeeeela vägen upp. Dvs E22 och sen E4.
Då får Du med en himla massa trevliga ställen: Österlens fiskelägen, Stenshuvud/Haväng, Landön, Karlskrona skärgård, Kristianopel,Kalmar, Öland, Västervik, Sthlms skärgård, Roslagen, hmm, högre upp så sinar tipsen, men Höga Kusten bjuder på en del.

Tillbaka till Smyge kan väl 45:an passa bra genom stora delar av landet? Väl nere vid de stora sjöarna så kan man ju välja att gå ut till västkusten eller hålla sig till inlandet. Jag hade nog själv valt det förra. Bohuskusten är ju väldigt vacker och väl nere i Skåne igen så erbjuder både Bjärehalvön och Kullaberg på bra vyer/intressanta platser.

Trevlig resa!
 
Tack Måns





Funderar på om det finns några häftiga forsar eller vattenfall i i norr. så är det någon annan som vet mer så plite ner en liten rad .....

Jörgen
 
Grattis !!!

Grattis Jörgen, du kommer ha skitkul !

Önskar jag kunde hänga på, men ja måste jubba :(


Än en gång: HA DET SUPERKUL !!!!
 
Funderar på om det finns några häftiga forsar eller vattenfall i i norr. så är det någon annan som vet mer så plite ner en liten rad .....

Jörgen


Njupeskär i Jämtland är väl Sveriges högsta vattenfall med en fallhöjd på 90 meter, om jag inte har fel.

Förresten, om du ändå är i Jämtland, när jag var barn åkte vi på Åreskutans norra sida vid Kallsjön. En fantastisk upplevelse på de små vindlande vägarna.
 
Fallande vatten....

Beroende på när du åker så kan det vara rätt så mycket överskottsvatten som tappas ur Stornorrfors c:a 15 km uppströms Umeå. En hel del laxar som hoppar i Laxhoppet.

Storforsen i närheten av Älvsbyn är väl inte så dum heller.

Om du är nyfiken på Sune Jonsson så kan du alltid ta en tur till "Byn med det blå huset" eller Nyåker som den heter i dagligt tal. Ligger c:a 6 mil sydväst om Umeå. Där har du även Tallbergsbroarna, som bl.a. varit med i Gevalia-reklam med bungyjump.

Lite längre uppströms Öre älv hittar du Örträsk, som med rätta kallas för Vackra dalen.

Höga kusten bjuder på att antal underbara vyer. Det är bara att vingla lite på sidan om E4:an norr om Härnösand, t.ex. över Sandöbron.

Själevads kyrka ligger rätt så vackert till och är sex- eller åttkantig till formen.

Gamla kyrkbyar hittar du i Lövånger, Skellefteå och Gammelstad. Skellefteå och Gammelstad är relativt stora.

Det var kusten... Över till inlandet...

Arjeplog ligger rätt så vackert till vid Hornavans strand.

Mellan Vilhelmina och Åsele hittar du Torvsjö kvarnar som är lite gamla timrade stugor och kvarnar.

Strömsund är otroligt vacker parkerat nere i Ströms vattudal. Om man åker upp på höjden söder om Strömsund så får man en vy som inte går av för hackor. Dunderklumpen härjade i trakterna

Frösön är inte heller illa och det är ju på vägen till Åre som någon nämnde tidigare.

Det var ett norrländskt axplock.

När åker du så man vet när man ska stå med termosen vid vägen? ;-)
 
Njupeskär i Jämtland är väl Sveriges högsta vattenfall med en fallhöjd på 90 meter, om jag inte har fel.

Förresten, om du ändå är i Jämtland, när jag var barn åkte vi på Åreskutans norra sida vid Kallsjön. En fantastisk upplevelse på de små vindlande vägarna.

Nu låg iofs Njupeskär i Dalarna senast jag kollade, men det är i alla fall ett ställe värt att besöka.
Vill du fiska så gå en sväng förbi fallet upp på Fulufjäll, Rörsjöstugorna tror jag har bra fiske.
 
Häftig resa, jag blir inspirerad att göra nåt liknande! Du fick dina vattenfall, grattis! Bilden med din dotter på utsiktsbryggan är kanoncool.
 
Jag körde från Zürich till Pajala för ett bröllop och tog vägen förbi treriksröset och smygehuk för ett par år sedan, Sverige är ett ganska långt land. Jag försökte mig även på att hitta en av Sveriges mittpunkter, men irrade bort mig i skogen och hittade den förmodligen aldrig.
7843km och 81 timmar och 52 minuters aktivt körande blev det fram och tillbaka. Skulle jag göra om det idag skulle jag ta mer än 10 dagar på mig för en sådan resa.

/Karl
 
Kul resa! Blev många fina bilder. Önskar mig själv göra en sådan resa om något år :)

Påminner för övrigt lite om Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.