Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smycken/produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Micaela: förstår du grunderna för hur en bild exponeras? Alltså: vad som avgör hur ljus eller mörk en bild blir?

Jag har inte hundra koll, men exponeringen är väl hur mycket ljus den släpper in?

jag prövade med inställningarna ovan och satte vitpunkt på bilden här jag har bifogat, den blev helt okej... Ska man sätta både svart och vit punkt eller räcker det med den vita?'

Den ljusa bilden är kanske något bättre än den mörka (som är tagen med inställningarna som rekommenderades tidigare)

Bilagor

• s052.jpg
    s052.jpg
    5.1 KB · Visningar: 241
  • IMG_3038.jpg
    IMG_3038.jpg
    5.7 KB · Visningar: 237
Senast ändrad:
Ska du plåta mycket smycken kan jag rekommendera dig att köpa ett produktfotobord som kan belysas underifrån. Där sparar man mycket tid och arbete.

Har själv ett sådant som jag är mkt nöjd med.
Att bara öka på exponeringen i PS är ingen bra metod då smycket förmodligen är rätt exponerat.

MVH Julle.

Jag kör med studioblixtar, men det borde gå med typ halogenlampor eller vad som.
Du får testa dig fram till rätt ljusmängd etc.
Plåta raw bara så du kan ställa vitbalansen senare om det spökar till sig med den.

MVH Julle.

Är detta underexponera? taget i manuellt läge 1/1250 och f10, iso 400

Bilagor

• IMG_3232.jpg
    IMG_3232.jpg
    4.9 KB · Visningar: 224
om bakgrunden är vit 'i verkligheten' så är den ju underexponerad, men ungefär 2 stops skulle jag gissa. Så ta samma bild igen (alltså f10 och iso 400) fast med först 1/125 och sen 1/60 slutare och se hur det blir (använd självutlösaren).

När bilden väl är frilagd syns det ganska tydligt att bilden är underexponerad. Att plåta produkter med tält och underbelysning är inte fel, men jag gillar inte att fokusera ljussättningen på bakgrunden i stället för på produkten. Att få bakgrunden vit görs bäst i efterarbetet tycker jag. Friläggning är ganska svårt för den som inte är van, men det finns gott om firmor i Asien som gör det för en struntsumma.

Tog mig friheten att frilägga din bild, det blir lättare att se om exponeringen är ok när bakgrunden är helt vit.

Den första är med din exponering och den andra med justerad exponering.

Bilagor

• IMG_3232copy.jpg
    IMG_3232copy.jpg
    25.7 KB · Visningar: 211
  • IMG_3232copy2.jpg
    IMG_3232copy2.jpg
    30.4 KB · Visningar: 211

Ja, den är ganska grå.

Men vad har du för ljus? Att bara använda "samma" inställningar som någon annan utan att ha samma ljus är ju inget recept på framgång.

Utan att vara oförskämd: jag tycker du borde gå till biblioteket och läsa någon bok om grundläggande fotografering, eller läsa någon av de artiklar som finns här på Fotosidan. Att veta hur slutartid, bländare och ISO bidrar till exponeringen (bildens ljushet) är grundläggande kunskaper som man bör förstå.

Exponeringskompensering är också en bra funktion att förstå hur den fungerar.

Sedan tror jag att många "professionella" produktbilder är frilagda, d.v.s. man klipper ut produkten ur bakgrunden, alternativt så ljussätter man bakgrunden för sig och produkten för sig.

Hej!

Ja jag ska nog gå en fotokurs tror jag. Har varit och lånat lite böcker under dagen. Tyvärr så vill man ju väldigt gärna att allt ska hända och ske på en gång :)

Men jag ska absolut läsa på lite.

Men ang. fototält eller produktbord, är det samma lika där eller är något bättrre än det andra?

Exponering är hur mycket ljus som träffar sensorn när man tar bilden. Det går inte att ändra det i efterhand i PS.

Det är iofs en sanning med modifikation... Fotar du i RAW så är det inga problem att från grundfilen göra mer än en conversion, tex en med 2-3 stops överexponering för bakgrund och en underexponerad för smyckets mörka delar och en normalexponerad för smyckets highlights och sen dra ihop de tre till en fil med tre lager och sen maska ihop ett rätt ok resultat...

Så gör jag ibland för tex beauty när en make-up artist inte fixat samma hudton för ansikte och kropp. Typ.

Fotar man i jpg är det iofs kört. :)

Hur gör du för att i efterhand ändra hur mycket ljus som träffade sensorn vid fotograferingstillfället? Tidsmaskin?

Vore så fruktansvärt tacksam om något kunde hjälpa mig med detta... Va ska man ha vitbalans på, ska man ha blixt osv? har hållt på en hel dag nu, läst manualer m.m. men får inte till det

Vitbalansen är tämligen enkel att ställa (även om du inte bör blanda glödlampor och halogen i samma bild) ta bara en bild av tältet tomt, sätt sedan vitbalansen manuellt efter denna bild (du vill ju att tältet skall vara neutralt utan färgstick).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar