Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smycken/produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Micaelaa

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag driver ett företag där jag tillverkar och designar smycken. Jag skulle vara evigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med ett litet problem.. om det går vill säga :)

Jag har en canon eos 1000 d när jag fotograferar och har hittills använt mig av ett ljustält när jag fotar. bilderna blir helt okej, men bakgrunden blir lite väl "grå" jag efterredigerar i gimp men tycker ändå inte att jag får till det.

Det är kanske bättre att fota i dagsljus? Jag har nedan bifogat två filer, S179 är fotad på fönsterbrädan med ett vitt papper bakom och den andra i ljustält, båda är redigerade med gimp i efterhand.

Jag skulle vilja att bakgrunden blir HELT vit, men detta verkar vara en omöjlighet att få till.. jag skulle vilja att bilderna blev lite åt det här hållet http://www.tiffany.com/ självklart förstår jag att dessa är fotade av en duktig fotograf... men jag undrar om ni har ngt tips vad jag själv kan göra?

När jag har fotat i fönsterbrädan har jag nästan högsta iso och exponering på max...

tacksam för hjälp!

//Micaela
 

Bilagor

  • S179.jpg
    S179.jpg
    11.6 KB · Visningar: 826
  • S178a.jpg
    S178a.jpg
    7.2 KB · Visningar: 815
När du fotograferar mot en vit eller svart bakgrund blir exponeringsmätaren i kameran lite lurad.
För att få bakgrunden att se vit eller svart ut måste du använda exponeringskompensation + för vita och - för svarta bakgrunder.

Börja med att ställa in kameran på att kompensera med +1EV och se om det blir bättre.
Experimentera sedan med lite olika exponeringskompensations inställningar tills du får ett resultat du är nöjd med.

// Johan
 
Okej, va bra! Ursäkta min okunnighet, men du råkar inte veta hur man ställer in det på en canon kamera? är tyvärr inte så hemma på alla olika funktioner...

Någon som har lite joniseringstids för bilderna i gimp också skulle jag vara tacksam! :)

// Micaela
 
Om jag inte minns helt fel har din kamera en knapp alldeles jämter sökaren märkt AV och ett plus/minus tecken i en fyrkant. Håll in knappen och vrid på ratten där fram, åt höger för +-kompensation och åt vänster för - -kompensation :)

// Johan
 
Japp det hade den, och nu kommer jag säkert framstå som en idiot.. men jag trodde att det var exponeringen? :S Vart ställer man in exponering annars?

Får i så fall var det den och ison jag hade på nästan högsta nivån när jag fotade S179...
 
Okej, va bra! Ursäkta min okunnighet, men du råkar inte veta hur man ställer in det på en canon kamera? är tyvärr inte så hemma på alla olika funktioner...
// Micaela

Den informationen hittar du på sidan 78 i manualen till din kamera, både den svenska och den engelska.

Mvh
Mats
 
Okej, men då är alltså Av exponeringen. Har prövat att mixtra med den som sagt men får ändå inte till bilderna. Är detta det enda man kan göra?
 
Okej, men då är alltså Av exponeringen. Har prövat att mixtra med den som sagt men får ändå inte till bilderna. Är detta det enda man kan göra?

Din kamera har flera olika exponeringsautomatiker förutom ett manuellt läge.
på översidan av kameran har du en väljare med t.ex M, AV och TV.

Vad du väljer här avgör på vilket sätt kameran ska hantera exponeringen.
Med:
M = Manuellt ställer du in slutartid, bländare och ISO manuellt (ev. fungerar auto-ISO också).
AV = Bländarautomatik, Du väljer vilket bländarvärde du vill använda och vilket ISO-värde du vill ha alt. auto-ISO och kameran räknar ut rätt slutartid åt dig.
TV = Tidsautomatik, Du väljer vilken slutartid du vill ha och kameran ställer in lämpligt bländarvärde, samma sak med ISO:n som i AV.

Exponering.
Exponeringen är i grunden hur mycket ljus som träffar filmen eller i det här fallet sensorn och har inget med valt läge att göra.

Det finns tre samverkande faktorer du kan styra för att förändra exponeringen. Bländaren, Slutartiden och Känsligheten (ISO).
ISO100 f/2.8 1/200s ger samma exponering som ISO200 f/4 1/200s.
I det senare fallet har du fördubblat ljuskänsligheten hos sensorn men halverat ljusgenomsläppet i objektivet.
Du hade också kunnat valt att ha kvar bländare f/2.8 och halverat slutartiden för att nå samma exponering.

När du tittar i sökaren ser du en skala som går från -2 till +2. När kameran ställer exponeringen automatiskt försöker den hålla en markör på nollan i mitten. Problemet är att kamerans ljusmätare förutsätter att allt reflekterar ljus motsvarande 18% grått. Mycket runt omkring oss ligger i den trakten (+- någon procent), t.ex gammal asfalt, gräs och insidan på handflator.

När bakgrunden eller motivet reflekterar mer ljus, vitt papper, snö eller liknande måste du kompensera för det och tala om för kameran att motivet reflekterar mer ljus än de där 18 procenten. Det gör du genom att använda exponeringskompensationen åt höger (+).

Jag skulle rekommendera dig att börja med att ställa kameran i AV-läget.
Ställ in ISO 200 och bländare f/4 (höj ISO om du inte har stativ) och prova att andra exponeringen med hjälp av kompensationen (du kommer nu se hur slutartiden ändrar sig).

Läs manualen nogrant, där kommer du hitta en massa riktigt bra tips för olika typer av fotografering, det är inte det roligaste alla gånger men... ;-)

Om ett tag kommer det mesta sitta automatiskt hos dig och du kommer att ställa kompensation och välja rätt läge utan att ens tänka något närmare på det.
 
En lösning är att använda en extern ljusmätare. Här kan du läsa mer om varför och hur (de tre pdf-filerna överst på sidan ).

Mvh
Mats
 
Tack!

Tack för dom tipsen johan! jag har prövat och det fungerar absolut bättre, dock måste jag ha exponeringen på max för att få bilderna helt vita. (eller bakgrunden iaf..) Men vissa bilder blir väldigt bra och andra blir väldigt dåliga... känns som att bilder som har mera färg blir mycket bättre än bilder som det är lite ljusare smycken på.

Är det något jag bör tänka på när jag fotar eller något jag kan ändra i efter redigeringen?
Använder nästan uteslutande "levels" eller nivåer när jag efterredigerar nu... har inte photoshop så jag använder gimp.

Tacksamt om något har tips? upplever också att bilderna inte blir lika "livfulla" eller återger smycket lika bra som bilderna jag bifogade ovan.

dem två översta bilderna är helt okej, men den sista blir inte bra...
 

Bilagor

  • IMG_2726.jpg
    IMG_2726.jpg
    7.1 KB · Visningar: 630
  • turkos.jpg
    turkos.jpg
    7.3 KB · Visningar: 627
  • IMG_2844.jpg
    IMG_2844.jpg
    8.2 KB · Visningar: 631
Tack för dom tipsen johan! jag har prövat och det fungerar absolut bättre, dock måste jag ha exponeringen på max för att få bilderna helt vita. (eller bakgrunden iaf..) Men vissa bilder blir väldigt bra och andra blir väldigt dåliga... känns som att bilder som har mera färg blir mycket bättre än bilder som det är lite ljusare smycken på.

Är det något jag bör tänka på när jag fotar eller något jag kan ändra i efter redigeringen?
Använder nästan uteslutande "levels" eller nivåer när jag efterredigerar nu... har inte photoshop så jag använder gimp.

Tacksamt om något har tips? upplever också att bilderna inte blir lika "livfulla" eller återger smycket lika bra som bilderna jag bifogade ovan.

dem två översta bilderna är helt okej, men den sista blir inte bra...


Vad har du för ljuskällor när du fotar i tältet??

Tomas
 
Dem bilderna som jag bifogade nyligen är fotade på fönsterbrädan i dagsljus.. har ej prövat att fota med inställningarna nu i fototältet.. kanske skulle göra det eller är dagsljus bäst?

Ljuskällorna jag har haft i fototältet är två st halogenlampor som ingick (från sidan) plus en vanlig skrivbordslampa framifrån
 
Lite tips att börja med:

Använd RAW i kameran.

Exponera "till höger" i historgrammet, dvs ställ in en exponering som gör att du fyller ut histogrammet så långt till höger som möjligt, utan att det klipper.

Vid råkonverteringen kan du sätta vit- och svartpunkt. Sätt vitpunkten på det du vill vara helt vitt (dvs bakgrunden).

Det finns en hel del justeringsmöjligheter man kan göra med de flesta RAW-konverterare. Det du har mest nytta av att justera är konstrastkurvan, skulle jag tro.
 
Dem bilderna som jag bifogade nyligen är fotade på fönsterbrädan i dagsljus.. har ej prövat att fota med inställningarna nu i fototältet.. kanske skulle göra det eller är dagsljus bäst?

Ljuskällorna jag har haft i fototältet är två st halogenlampor som ingick (från sidan) plus en vanlig skrivbordslampa framifrån

Undvik att blanda ljus från olika typer av ljuskällor! Det blir svårt eller tom omöjligt att ställa vitbalansen så att den stämmer med båda ljuskällorna. Skaff en halogenlampa till i st f den vanligaskrivbordslampan.
 
Jag har alltid använt mig av Raw innan, dock så kan man inte öppna raw filer i gimp, vad jag har förstått? Svart och vit punkten är väl detsamma som "levels" eller nivåer? fast man använder pipetten?

Hur ändrar man i histogrammet? gör man det i kameran eller i datorn?

Är oerhört tacksam för alla era svar, är man rookie så är man :)
 
Jag har alltid använt mig av Raw innan, dock så kan man inte öppna raw filer i gimp, vad jag har förstått? Svart och vit punkten är väl detsamma som "levels" eller nivåer? fast man använder pipetten?

Hur ändrar man i histogrammet? gör man det i kameran eller i datorn?

Är oerhört tacksam för alla era svar, är man rookie så är man :)

Det finns flera olika RAW-konverterare du kan ladda hem, UFRaw som fungerar som en plug-in till GIMP, eller Raw Therapee och RawStudio. och finns om jag inte minns helt fel till Windows, Mac och Linux .

Bilderna du laddade upp senast verkar betydligt bättre än de tidigare vad jag kunde se :)

//Johan
 
Micaela: förstår du grunderna för hur en bild exponeras? Alltså: vad som avgör hur ljus eller mörk en bild blir?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar