Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts?

Produkter
(logga in för att koppla)

cast65

Aktiv medlem
Smuts, redan?

Hej!
Köpte en 350D för 16 dagar sedan. Tänkte testa idag om det redan fanns smuts på censorn, är det smuts, eller?
Tog bilden mot en klarblå himmel med bländare f/22.

Om det är smuts, ska jag rengöra nu även om jag inte hittar några tecken vid t.ex. f/3.5?

Tacksam för svar!

/Carl

Bild:
http://www.skargardsfoto.se/forum/smuts.jpg
 
Senast ändrad:
Visst är det smuts på sensorn

Hej!

Japp, du har fått smuts på sensorn. Sök i forumet, så hittar du många olika alternativ för sensorrengöring.

Självklart ska du rengöra den. Du fotograferar väl inte alltid med f/3.5?
 
Tack för hjälpen, men är det inte lite tidigt att få smuts, har aldrig bytt objektiv, får väl blåsa bort det snart då...+
 
Kan nog hålla med om att det är väl tidigt. Min EOS 10D tog det över två år innan jag fick smuts
på sensorn, och då vet jag inte hur många gånger jag har bytt objektiv, det måste vara massor av gånger.
 
För tidigt? det finns dom här på forumet dom haft smuts på sensorn redan när dom tog första bilden. Lite smuts på sensorn är inte hela världen heller, tycker jag. Bara att klona bort om det är så.
 
LÅter lite tidigt, men det var väl otur. För mig tog det 1.5 år med ca 16000 exponeringar innan jag fick smuts, trots otaliga objektivbyten, men har försökt tänka på hur/var jag gör det och sedan göra det snabbt.
 
Morsning

Det verkar vara skillnad mellan olika hus-modeller, huruvida det snabbt och lätt fastnar smuts på sensorn eller ej.

Mitt förra D2H-hus verkade producera egen damm medan D200-huset har varit fri från damm hittills. Jag antar att det bl.a har att göra med hur pass mycket statisk elektricitet respektive sensor har, eller...?

Oscar
 
jag hade med problem de första veckorna på min 350d, och jag tror att det var skit som fanns inne i huset från början, för efter att jag blåst rent några gånger, så har jag inte haft något mer problem.
 
Osquar skrev:
Morsning

Det verkar vara skillnad mellan olika hus-modeller, huruvida det snabbt och lätt fastnar smuts på sensorn eller ej.

Mitt förra D2H-hus verkade producera egen damm medan D200-huset har varit fri från damm hittills. Jag antar att det bl.a har att göra med hur pass mycket statisk elektricitet respektive sensor har, eller...?

Oscar

Jag har en D2Hs och den är betydligt dammfriare än min tidigare 20D, den var ryslig i jämförelse, jag har bara gjort ren sensorn en gång sen i våras och då var det bara ett par småprickar efter hudratals objektivbyten.

Det är nog miljön man vistas i när man gör objektivbyten som är avgörande skulle jag tro.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.