Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts, men vars?

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Lindgren

Aktiv medlem
När jag tittar genom sökaren på min 7d ser jag smutsen som också hamnar på bilderna.

Det är inte objektivet för det kommer med än vilken glugg jag använder.
Jag kan heller inte se någon smuts på sensorn men jag antar att det ändå måste sitta där eftersom att det hamnar på bilderna. eller?

Bilagor

• skit_fs.jpg
    skit_fs.jpg
    69.4 KB · Visningar: 269
Smuts på sensorn, skaffa en blåsbälg och blås bort, finns massor av trådar om det på fotosidan...

Dammkornen är små och syns inte för blotta ögat

/Nicklas

Dammet som synd på bilderna syns inte heller i sökaren, så smutsen som sagt sitter på sensorn, och där är det en spegel framför.

Om du tittar genom sökaren och ser smutsen kan den inte sitta på sensorn. Du ser ingen bild från sensorn via din sökare. Smuts du ser i sökaren måste sitta på mattskivan, spegeln eller objektivet, och eftersom du redan uteslutit objektivet återstår mattskivan och spegeln. Men å andra sidan kommer smuts från mattskivan eller spegeln inte att synas på dina bilder (spegeln skickar ljuset via mattskivan till sökaren, när spegeln fälls upp och bilden tas kommer ljuset direkt till sensorn via objektivet). Så om fläckarna syns på dina bilder har du smuts på sensorn. Så, för att sammanfatta, du verkar ha både smuts på spegel/mattskiva och på sensorn. De fläckar du ser via sökaren är inte samma fläckar du senare ser på dina bilder. Dags för en storstädning.

mvh

Bent

Jepp då blir det storstädning.
vill hellst inte skicka iväg kameran men jag kanske borde göra det eftersom att smutsen kommit dit efter att kameran varit inne på rep.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar