Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Steinbok

Ny medlem
Jag har en D40x som jag fått in smuts i. I köpet av kameran ingick sensorrengöring i tre år men då måste man skicka in den och det tar ju tid. Ska resa bort om några dagar och undrar nu hur jag kan lösa problemet snabbt? Man kan se stora smutspartiklar när man tittar i sökaren. Jag bor i sthlmområdet, finns det något serviceställe där man bara kan lämna in kameran över dagen? Kan man fixa det själv?

Smuts du ser i sökaren sitter inte på sensorn utan på mattskivan. Det kommer inte att synas på bilden. Först när du får smutsprickar på bilden behöver sensorn rengöras.

Olle

Ta bort objektivet och blås på mattskivans undersida med en typ apoteksblåsa eller liknande bättre blåsanordning, men passa dig för luft på burk, jag har ruinerat en mattskiva genom att använda en sådan när den plötsligt spolade en vätska istället för ren luft på skivan.

Annars så rekomenderar jag Lasses kameraservice i Saltsjö-Boo (Björknäs Centrum) buss 444 från Slussen.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar