Annons

Smidigaste sättet att visa bilder på hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

maroon

Medlem
Vi har just gift oss och har sisådär 700 bilder ifrån vårt bröllop. Släkten vill själklart se en del av dem så jag behöver få upp ett gäng på vår hemsida. Har ni tips om vilket sätt som är smidigast? Det känns rätt trist att behöva sätta sig och förminska alla bilder en och en, därefter lägga upp tumbnails och sedan ladda upp hela bilden. Finns det inget smidigare sätt?
Jag har tillgång till Adobe photoshop, dreamweawer och studio (till videokameran).
Snabba tips tack så jag inte blir ihjältjatad;-)
 
Eller använd funktionen att göra webbalbum i Photoshop. Funkar bra även om man inte kan styra designen så mycket. Ett snabbt sätt att få ut bilder som folk kan se :)

mvh
 
jag gillar webalbum i photoshop.
jag gillar oxå en av de enklare varianterna där.
här är ett sådant galleri.
det är den jag tycker är mest praktisk att bläddra sig fram i, man kan välja mellan pilar eller att klicka på tumnaglar (jag föredrar pilarna så man slipper skrolla tumnaglar).
jag använder uteslutande just det galleriet och har inte gjort några förändringar (vilket man faktiskt kan göra i skriptet om man vill).
har man cs2 så finns det några snyggare gallerier, men då får man tumma på det praktiska.
gillar man flash så finns det i cs2 ett par flashgallerier att välja mellan.

hursomhelst så tycker jag ps gallerierna fungerar mycket bra och man har stor valmöjlighet.
I recommend!
 
Estethia skrev:
jag gillar webalbum i photoshop.
jag gillar oxå en av de enklare varianterna där.
här är ett sådant galleri.


Det var många och intressanta bilder Christel :)

Kul att få se bakom kulisserna också. Något som jag saknade dock (som kunskapstörstande amatörfotograf ;-) var lite EXIF-info i albumet. Jag hade gärna velat se vilken ISO, bländare och tid t.ex som du har använt - då merparten av bilderna verkade vara tagna på frihand (?) och ändå har en bra kvalité i det svaga ljuset...
 
Estethia skrev:
jag gillar webalbum i photoshop.
jag gillar oxå en av de enklare varianterna där.
här är ett sådant galleri.
det är den jag tycker är mest praktisk att bläddra sig fram i, man kan välja mellan pilar eller att klicka på tumnaglar (jag föredrar pilarna så man slipper skrolla tumnaglar).
jag använder uteslutande just det galleriet och har inte gjort några förändringar (vilket man faktiskt kan göra i skriptet om man vill).
har man cs2 så finns det några snyggare gallerier, men då får man tumma på det praktiska.
gillar man flash så finns det i cs2 ett par flashgallerier att välja mellan.

hursomhelst så tycker jag ps gallerierna fungerar mycket bra och man har stor valmöjlighet.
I recommend!

Snyggt Christel!
Lika sköna bilder som vanligt. Den första är ju allra bäst tycker jag, så himla skönt tänk...

När jag kör 1024x768 på skärmen får jag inga pilar på stående bilder utan att scrolla (vilket inte är uppenbart). Jag antar att man kan lägga pilarna på annat ställe så det fungerar bättre.

/AnWi
 
Photoshop cs

Gillar också deras album men finns det funktion så du kan lägga till och ta bort bilder i redan existerande album,har inte hittat det själv.Eller måste man göra ett nytt album.Lika med storleken på bilderna ,kan man "fixa" med den i efterhand.
 
webbsida adress?

Hej!

Jag håller på att experimentera med att skapa en webbsida i photoshop, men jag förstår inte vilken adress min sida får!!! Hur får jag upp den slutgiltiga sidan när den väl e klar???
 
Re: webbsida adress?

neil skrev:
Hej!

Jag håller på att experimentera med att skapa en webbsida i photoshop, men jag förstår inte vilken adress min sida får!!! Hur får jag upp den slutgiltiga sidan när den väl e klar???

Beror på vilken adress som internetleverantören tilldelat dig - och kan se ut på olika sätt (kolla t.ex uppgiften på papperna du fick från dem) men generellt kan man väl säga att adressen oftast blir ungefär såhär:

www.internetleverantoren.se/dittanvandarnamn/index.html

Webbsidan du skapat får en massa filer och mappar varav en brukar heta index.html - det är den som automatiskt visas när du laddat upp hela din webbsida - med alla filer - med ett FTP-program till deras server....

Läs gärna mer här om du undrar:

http://www.tiger.se/dok/abctext.html

---
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.