Annons

Smidig och BRA reskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

petterssonmaria

Ny medlem
Hej alla fotovänner!

Jag ska iväg på en backpackingresa till äventyrliga Kuba i tre veckor, och då behöver jag skaffa mig en bra, smidig och lätt kamera för att föreviga resan. Jag har en gammal systemkamera, Nikon D40x, men det finns inte på kartan att den får hänga med.

Så nu söker jag efter en smidigare och mindre kamera som har de funktionerna jag behöver, och jag frågar nu er med tanke på att jag inte längre har någon koll på marknaden.

Jag behöver en kamera som:
- är både manuell och automatisk, vill kunna ställa in bländare och slutartid, helst så stor bländare som möjligt!
- bra zoom som ger skarpa bilder.
- lätt, smidig.

Jag är ingen nybörjare även om det så verkar, tycker bara att det finns för många kameror att man inte vet vart man ska börja leta..

Jag glömde! Ett par tusenlappar, två, inte mer än tre.

Jag tackar på förhand.
Maria

Jag svarade nyligen på en liknande fråga här i forumet, så det få bli samma här.
Om du inte absolut måste ha en jeansficke-kamera, så titta på Canon SX50 HS. För priset och storleken slog den mig med häpnad. Den har allt du efterfrågar, kan plåta i raw, och har en optisk zoom motsvarande 24-1200mm. Med bra bildstabilisering, och det fungerar verkligen. Bilderna blir jämförbara med vilken instegs-slr som helst. Den är mycket lätt, och går ner i en cargo-ficka.
Jag har rest länge själv, och skulle jag åka idag finns det ingen tvekan om att det är den jag skulle välja. Förmodligen med en liten gorilla.
Titta på den iallafall.

Dustin home har fortfarande Nikon 1 v1 för 2990 kr

http://www.dustinhome.se/product/50...3-5-5-6-vr-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

Fördelen med den över många andra billiga kompaktkameror är att den har en riktig elektronisk sökare och inte bara en bildskärm på baksidan. Det gör det mycket lättare att komponera bilder
på soliga ställen där skärmen på baksidan har svårt att överglänsa solen.

Dessutom kan du skaffa en adapter så att du kan använda eventuella nikonobjektiv för din D40 inte för att du kanske vill göra det på resan, men det skulle ju eventuellt kunna vara bra för framtida bruk när du kommer hem.

Kameran känns väldigt stabil när man väl håller i den, men ser ganska leksaksaktig ut på lite håll vilket kan vara bra om man rör sig i områden med hög stöldrisk.

LÄTT Sony RX100. Liten som fan, bildkvalle i klass med en vanlig systemare med kitoptik. Alltså ruskigt bra med tanke på storleken.

Det låter väl som Olympus XZ1, Panasonic LX5 (ett tag kunde man hitta LX7 för 300 dollar här i USA, vilket är sanslöst bra, men läget verkar inte vara detsamma nu), eller Canon S100. Av dem hade jag nog valt Olympusen, om filmning inte är prioriterat.

Varför är det aldrig någon som nämner Casio ZR1000. En grym rackare som har en SJUKT snabb autofokus och plåtar 30 b/sek i full upplösning. Har bra med zoom och en bra bildstabilisering. Fantastisk för 2990:-

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto