Annons

Smidig kamera till resande familj som håller på med sport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du kan skippa filmning finns faktiskt en rel billig och kompakt kombination att köpa begagnad med snabb autofokus. Olympus satsar idag sin energi på MFT och vissa Olympusägare byter nu märke då de befarar att FT är döende. Detta gör det till köpläge på FT kameror och objektiv begagnat. För att få en hyffsad sökare bör du titta på E30 eller E3. Till detta antingen 14-54 eller ännu bättre 12-60 plus helst 50-200 alt om du kan ge upp kvalitet för pris 70-300. Pruta hårt. Kom ihåg att vissa av objektiven, tror 14-54 & 50-200 finns i två versioner: vanlig motor för AF eller den snabbare SWM. Bildstabilisering finns i kamerahusen på Olympus. Försök få E3+12-60 för under 10.000:- och 50-200 för 7-8000:-. 70-300 ny kostar 3600:- så beg max 2500:-. Räkna inte att kunna sälja vidare.
 
Köpte en...

Okay, Idag köpte jag en Panasonic TZ10 på öppet köp.

Den är liten. O visst har den GPS.

Vet att den har nackdelar.
Kanske är den största nackdelen att den har låg batteritid och inte tar många bilder per laddning.

...men jag undrar om det egentligen finns bättre alternativ...
 
Fördelarna med TZ10 vet du säkert redan. Jag vill bara nämna nackdelarna mot systemkamerorna:
1. Långsammare AF
2. Sämre dynamiskt omfång - svarta skuggor och vita högdager i hög kontrast
3. Mer brus även på basISO än en systemkamera
4. I skymning och dunkel belysning är det stativ eller blixt (kortare avstånd) som gäller
5. Vid surfing i solljus riskerar surfarna att bli nästan svarta och helt utbrända vita blänk i vågorna
6. Sämre video än de bättre videokapabla systemkamerorna p g a uppskalning och kompressionsartefakter

Men, som vi diskuterat mycket i tråden, allt är en balans av kompromisser: pris, storlek, portabilitet mm. För just dig kan detta vara den kompromissen du lättast kan leva med. Det finns inget svartvitt svar.
 
Fördelarna med TZ10 vet du säkert redan. Jag vill bara nämna nackdelarna mot systemkamerorna:
1. Långsammare AF
2. Sämre dynamiskt omfång - svarta skuggor och vita högdager i hög kontrast
3. Mer brus även på basISO än en systemkamera
4. I skymning och dunkel belysning är det stativ eller blixt (kortare avstånd) som gäller
5. Vid surfing i solljus riskerar surfarna att bli nästan svarta och helt utbrända vita blänk i vågorna
6. Sämre video än de bättre videokapabla systemkamerorna p g a uppskalning och kompressionsartefakter

Men, som vi diskuterat mycket i tråden, allt är en balans av kompromisser: pris, storlek, portabilitet mm. För just dig kan detta vara den kompromissen du lättast kan leva med. Det finns inget svartvitt svar.

Hej!

Jag lämnade tillbaka Panasonic TZ10 strax före vi åkte iväg på vår semester. Anledningen var att den inte tog bilder snabbare, alltså med mindre fördröjning än vår Canon IXUS 90 IS. Även om den hade tele motsvarande ca 300 mm mot 100 mm.

Efter att ha vart på Maui nu en vecka så är det en liten med zoom och med ett överkomligt pris, inte mer än tre-fyra tusen, vi velat ha.

Det blev efter en väldigt snabb överblick FujiFilm HS10 med ett sandisk 45mb/s minneskort för runt 3000 kr. Vi får se hur det fungerar :) Kameror är fortfarande en djungel för mig, eller oss. Det känns inte som jag vill lägga ner närmare tio tusen på något som efter lite användning inte passar hur vi verkligen använder kameran.

Fortsättning följer...

Niklas
 
Bra val

Hade själv en långzoomare innan jag gick över till Dslr
tror du kommer att bli riktigt nöjd med denna.

Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.