Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidig bouncer till pop-up blixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus81

Aktiv medlem
Jag har kört med smörpapper (bakplåtspapper) vikt fyra gånger och hållt det framför blixten för att mjuka upp ljuset. Det har dock medfört vissa problem och jag konstruerade en hållare för mitt papper. En bit ståltråd bockad och böjd. Smör papper som är ihophäftat. Passar galant kameraväskan och fungerar super bra. Kostnad: så nära noll man kan komma.
 
Senast ändrad:
coolt, jag har också funderat på att göra något liknande... kanske man kan ställa upp blixten lite också, utan reflektor är det ju bara riktigt lågt ställd blixt som funkar.
 
Smidig grunka. En vanlig fickspegel funkar säkert lika bra... Man skulle hitta enliten plastspegel och göra ett fäste så man får händerna fria..... Biltema eller leksaksaffären kanske.

JL 666
 
??? Poängen är väl att få ut mesta möjliga av den inbyggda blixten. Och inte behöva köpa en extern. Mindre prylar att släpa på dessutom.

JL 666
 
666 skrev:
??? Poängen är väl att få ut mesta möjliga av den inbyggda blixten. Och inte behöva köpa en extern. Mindre prylar att släpa på dessutom.

JL 666
fast man måste väl ha rätt högt iso för den inbyggda e det inte mycket kräm i.
 
Robin Gyllander skrev:
fast man måste väl ha rätt högt iso för den inbyggda e det inte mycket kräm i.
Nä, jag använder sällan högre än 200 asa eller på sin höjd 400. Eller så kör jag auto. Så länge man är inomhus med hyfsad takhöj och ljust tak funkar det utmärkt.
Kolla tex på exif-profilen på mina bilder från "Galleri Blotsvens". det är taget i ett stort rum med "normal" takhöjd med hyfsat ljusa väggar o tak.

Det finns ganska mkt att hämta ur den inbyggda blixten. Ett problem om man som jag kör med ett objektiv som är rätt grovt, Sigma 17-70, så skuggar objektivet lätt blixtljuset, min filmburk tar bort mkt av det problemet. Den här spegelgrejen i länken gör det ännu bättre, men det förutsätter att det finns något att studsa ljuset i.

Men självklart har det sina begränsningra, så en SB 600, eller 800, står just nu högst på foto-önskelistan.

JL 666
 
666 skrev:
... Den här spegelgrejen i länken gör det ännu bättre, men det förutsätter att det finns något att studsa ljuset i.
JL 666

man får ha en kompis som står bakom en med en studentskylt eller en stor vit banderoll.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.