Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidig bouncer till pop-up blixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Hur ser det ut? Har du något bildexempel och beskrivning på hur du gjort den?
Jag har ingen bild, men burken är uppskuren på längden, uppifrån och ner till ca 1 cm från botten, sedan är en bit utskuren i mitten för att kunna trä på burken på blixten. Har den alltid i fickan, ibland ramlar den av, den har blivit trampad på massor av gånger, men det gör inget.

Har även ett vitt, halvgenomskinligt plastburklock från IKEA som jag använt ungefär som köpeprylen i länken, fast den släpper igen ljus och reflekterar. Nackdelen är att man måste hålla den framför blixten.

Har även provat med färgade plast muggar, glas, HD bulitlightbaklysglas, papper....

Prova o lek, det är ju bara bilder! Kör man dessutom digitalt kostar de ju inget och man ser ett resulat direkt.

JL 666
 
Senast ändrad:
Skulle gärna prova en lite större burk än filmburken i samma typ av plast, och kanske limma lite aluminiumfolie i botten och baksidan för att ta vara på mera ljus. Någon som har någon bra burkidee?

JL 666
 
gott och nyttigt!

det finns ju apelsin oxå.


cigarettpapper är en trevlig engångsbouncer på partyn.
 
du äger en 40D och ett 50 1.4 ser de ut som... men inget extern blixt? ibland måste man prioritera;). en 430ex kostar 2700 satsa på de.. men din ide funkar säkert till något
 
Det är bara en snabblösning för att bli lite mobil över julfotograferingen hemma hos släkten. När jag plåtar "på riktigt" använder jag elinchromes D-lite 4!
 
Har inte provat!

Magic tape är ju matt. Kan tejpas ett eller flera lager på blixtens lins. Det skall ju vara "matt". Löjligt eller ?
 
Tejp låter inte som en jättebra lösning. En del av tanken är (om jag inte har missat det helt) att få en större lysande yta för att få jämnare spridning.
 
Nödlösningen

Om man är i ett offentligt rum så finns i stort sett alltid kaffemuggar. Om man inte hinner slänga på externblixt med bouncer, så hinner man fälla upp pop-up blixten och vända en kaffemugg upp och ner. Detta blir vingligt och b-igt som fasen. Men det ger ett mjukare ljus :)

Patrik
 

Bilagor

  • kaffebouncer.jpg
    kaffebouncer.jpg
    28.8 KB · Visningar: 173
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.