FotoZ
Aktiv medlem
Slegge skrev:
FA77/1,8 är också väldigt lockande, särskilt med den stora bländaröppningen. Dock så verkar den inte alls ha lika bra skärpa som 70 (enl. Photozone), så jag börjar bli lite tveksam nu. Men det verkar som om att 77, trots den sämre skärpan, är det bättre utav dessa två, enligt många användare.
Hur är det föresten med autofokusen av fa-objektiv och digitala systemare? har hört att det ibland fokuserar lite bakom/framför det man vill fokusera på?
Det finns variationer i optisk prestanda mellan olika exemplar, det är så med alla objektiv. Dock så har Limited serien mindre skillnad än andra objektiv, men ändå så är inget objektivexemplar exakt likadant. De som testar objektiv testar bara ett exemplar, idealet är att testa åtminstone 5 exemplar och få ett genomsnitt - men det är dyrt att göra sådana tester.
Gällande autofokus och fram-bak fokusering - fenomenet har alltid funnits, men upptäcktes inte på analoga kameror i samma utsträckning som på digitalkameror där man kollar på bilderna på pixelnivå på en skärm på näravstånd.
Jag har mätt upp mina objektiv gällande detta och FA objektiven jag har provat (28 f/2,8 - FA 50 f/1,7 - FA 135 f/2,8 - FA 28-105 f/3,2-4.5) fokuserar helt perfekt både på min *ist DS och K10D. Det kan finnas skillnader mellan olika objektivexemplar, men gällande fokusering är det många parametrar som ska stämma så det kan vara olika från fall till fall. I mitt fall fungerar det jag har utmärkt.