Annons

SMCP-FA 77mm f/1.8 Limited

Produkter
(logga in för att koppla)
Slegge skrev:
FA77/1,8 är också väldigt lockande, särskilt med den stora bländaröppningen. Dock så verkar den inte alls ha lika bra skärpa som 70 (enl. Photozone), så jag börjar bli lite tveksam nu. Men det verkar som om att 77, trots den sämre skärpan, är det bättre utav dessa två, enligt många användare.

Hur är det föresten med autofokusen av fa-objektiv och digitala systemare? har hört att det ibland fokuserar lite bakom/framför det man vill fokusera på?

Det finns variationer i optisk prestanda mellan olika exemplar, det är så med alla objektiv. Dock så har Limited serien mindre skillnad än andra objektiv, men ändå så är inget objektivexemplar exakt likadant. De som testar objektiv testar bara ett exemplar, idealet är att testa åtminstone 5 exemplar och få ett genomsnitt - men det är dyrt att göra sådana tester.

Gällande autofokus och fram-bak fokusering - fenomenet har alltid funnits, men upptäcktes inte på analoga kameror i samma utsträckning som på digitalkameror där man kollar på bilderna på pixelnivå på en skärm på näravstånd. :)

Jag har mätt upp mina objektiv gällande detta och FA objektiven jag har provat (28 f/2,8 - FA 50 f/1,7 - FA 135 f/2,8 - FA 28-105 f/3,2-4.5) fokuserar helt perfekt både på min *ist DS och K10D. Det kan finnas skillnader mellan olika objektivexemplar, men gällande fokusering är det många parametrar som ska stämma så det kan vara olika från fall till fall. I mitt fall fungerar det jag har utmärkt.

Re: Sony...Samsung

Bofoto2 skrev:
DFA är "fullformat" och finns som 50 och 100mm makro och senare kommer DFA200 och DFA300.

D FA 200 och 300? Nej, de hette så i en roadmap för länge sedan men de är DA Star 200 och 300 nu. Pentax har inte lanserat några planer på fler D FA objektiv.

quarc skrev:
Jag hoppas som sagt också att vi får se nya fina ljusstarka gluggar, men samtidigt känns det som om Pentax nichat sina fasta gluggar till små och nätta pancake.

DA Star 55 f/1,4 släpps till hösten - den har visats i prototypform på PMA mässan nu i den gångna helgen. Pentax har även sagt i flera intervjuer (översatta utdrag har publicerats på pentaxforums.com, även Pentax Sverige har pratat om det i Kamera&Bild) att det kommer flera ljusstarka objektiv framöver.

Punkk skrev:
Finns det några FA-objektiv på gång i framtiden?
Vad händer om Sony's nästa sensor för denna kameraklass är i småbilds-format?

Pentax US produktansvarige/product manager John Carson har sagt att Pentax inte kommer att släppa en 24x36 inom de närmaste två åren, därför att DA objektiven är gjorda för APS-C. Några planer för nya FA objektiv, eller D FA-objektiv (digitalanpassade) har inte släppts av Pentax.

Det finns en marknad för både APS-C och 24x36 i framtiden. Pentax satsar uppenbarligen allt krut på APS-C just nu och de skulle knappast göra det om de inte trodde på att APS-C skulle fortleva en bra bit in i framtiden. Jag har sett Pentax inofficiella roadmap som gäller fram till våren 2009 och det finns inga 24x36 objektiv på den.

Jag tror inte att det kommer en 24x36 kamera under Canon 5D's marknadssegment och prisklass inom den närmaste framtiden. Det är helt enkelt för dyrt.

De som hade hoppats på en 5D ersättare nu, har uppenbarligen hoppats förgäves, den ersättaren dröjer ett tag till - vilket även det visar att 24x36 är förenat med fortsatt höga kostnader och därför långa produktionscykler jämfört med APS-C som ligger på typ 14-15 månader nu.

Om pentax inte får ut en större sensor tror jag det e många som byter efter ett tag, jag med, vill gärna se en framtid med Pentax men tyvärr också med fullformat.

madsochmarja skrev:
Om pentax inte får ut en större sensor tror jag det e många som byter efter ett tag

Det kanske är många som köper kameror i prisklassen 25 000 kr och uppåt, men jag tror fortfarande att majoriteten av kameraköpen kommer att ligga under där. 24x36 är ett exklusivt format och kommer fortsätta att vara det eftersom det är ett högmarginalsformat som företagen tjänar pengar på. Det finns ingen anledning för dem att sänka priserna och förlora pengar som det är så lätt att göra på de mindre formaten därför att marginalerna är små och produktcyklerna korta. Både Canon och Nikon använder 24x36 som högmarginalsformat för att subventionera teknik på kameror med mindre format. "Det man förlorar på gungorna" och så vidare. Jag tror inte detta kommer att ändras därför att tillverkarna behöver ha ett högmarginalsformat där de kan ta ut höga priser. P&S-marknaden dog ju ekonomiskt på grund av för små marginaler, och många tillverkare gick omkull på grund av den hysterin. APS-C har högre marginaler än p&s-marknaden, men trenden går mot minskade marginaler där. Jag är övertygad om att tillverkarna kommer göra allt för att 24x36 kommer att hålla fortsatt exklusiv prisnivå.

madsochmarja skrev:
Om pentax inte får ut en större sensor tror jag det e många som byter efter ett tag, jag med, vill gärna se en framtid med Pentax men tyvärr också med fullformat.

Glöm inte att det finns de som värderar en kompakt utrustning. Skulle Pentax gå över till småbildsformat och överge APS-C skulle jag gå över till Olympus eller annat kompakt system.

Jag tror Pentax gör klokt i att satsa vidare på APS-C.

Slegge skrev:
Jag lånar din tråd lite :)

Snart blir det ett objektivköp.. är det tänkt iallafall.
Nu står valet mellan DA70 och FA77 limited.

DA70/2,4 verkar vara en trevlig glugg, bra pris, kompakt, och enligt photozones test ha riktigt bra bildkvalité på varje bländartal.

FA77/1,8 är också väldigt lockande, särskilt med den stora bländaröppningen. Dock så verkar den inte alls ha lika bra skärpa som 70 (enl. Photozone), så jag börjar bli lite tveksam nu. Men det verkar som om att 77, trots den sämre skärpan, är det bättre utav dessa två, enligt många användare.

Hjälp mig! Om jag bara skulle gå efter de test jag läst, så skulle jag nog välja 70, men av vad alla fotograferna själva har att säga så är 77:an första valet.

Nu vet jag inte hur pass mycket man kommer att märka av skärpeskillnaden på dessa två som vanlig hobbyfotograf, jag har enbart fotat med kitobjektiv och ett par olika budget-telezoomar innan.

Jag vill gärna ha det där extra bländarsteget, men frågan är om det är värt det, med tanke på prisskillnaden, och även skärpeskillnaden.

Då jag kommer att använda den fulla bländaröppningen kommer ju att vara vid porträtt och konsertfotografering.

Vilket är att rekommendera?

Hur är det föresten med autofokusen av fa-objektiv och digitala systemare? har hört att det ibland fokuserar lite bakom/framför det man vill fokusera på?

Jag är grymt nöjd med DA70/2.4, men det säger väl egentligen inte så mycket eftersom jag aldrig testat 77:an :)

Beslutet är taget och jag har beställt 77:an.

Hittade objektivet för en väldigt liten peng hos en firma i Canada som sålde via eBay. 5000:- (ink. frakt) efter moms, sen så blir det väl en tullavgift på det också. (Ett års internationell garanti ingick). Firman hade fått mycket bra feedback.

Dock så var det så att objektivet var slut i lagret, började fundera lite smått på om man har blivit bedragen, men firman skickade ett mail där de ursäktade sig, och gav mig tre alternativ, antingen väntar jag på objektivet, eller så skickar de tillbaka pengarna, eller så fick jag ringa till dom och välja ett annat liknande objektiv som dom kunde skicka istället, givetvis då så får jag/dom betala mellanskillnad i det fallet.

Hursomhelst, jag väntar på 77:an, får hoppas på att det inte tar alltför lång tid innan de får in ett par exemplar igen.

Det var även ett par från Pentaxforums som hade beställd därifrån och var nöjda.

k jonas i persson skrev:
Glöm inte att det finns de som värderar en kompakt utrustning. Skulle Pentax gå över till småbildsformat och överge APS-C skulle jag gå över till Olympus eller annat kompakt system.

Jag tror Pentax gör klokt i att satsa vidare på APS-C.

Jag säger ju inte att dom bara skal ha FF, tror bara dett hade passat bra med en FF i sortimentet,
Pentax har ju varit känt för sina mellanformat, och när nu 645d inte värkar att bli av kan vi väl hoppas på en FF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar