Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
SMCP-FA 77mm f/1.8 Limited
- Trådstartare Punkk
- Start datum
Magnus W
Aktiv medlem
För att inte tala om oss som kör analoga Pentaxar. Nu måste jag ju skaffa både 31-an och 77-an så fort som möjligt.papi skrev:
Det vore synd och det låter onekligen lite oroväckande, det är nog fler som gärna vill ha några snabbare alternativ till pannkaksobjektiven.
aj, oj, aj ... plånboken!
-- MW
Fredrik_Hansson
Aktiv medlem
Hoppas inte, jag MÅSTE ha ett sånt! Men jag hade tänkt mig lite annat innan.. Hmm..
Bofoto2
Aktiv medlem
Jag köpte FA77, FA35, FA50 i våras efter en diskussion här om "nedläggningar". FA-serien har/kommer att fasas ut vad jag förstår. Gissar att Vietnamfabrikerna går på högtryck med objektivproduktionen också. Kanske också Japanfabriken hjälper till med äldre objektiv (tex FA50)som inte har nån ersättare än. En ljusstark 16mm , 18mm eller 20mm skulle sitta fint också.Punkk skrev:
Så kan det ju vara, Pentax kanske har lagt all objektivproduktion i Vietnam nu? Och vill ej dra igång produktionskapacitet för denna äldre konstruktion? Skulle inte ha något emot att äga ett hursomhelst!
För ett år sen hade nog Pentax en ganska låg produktion, och sen i våras har efterfrågan stigit hela tiden vilket måste innebära att dom har svårt att hänga med.
quarc
Aktiv medlem
Dubbel vinst för Pentax alltså. Dels kan de minsak sina produktionskosnader genom att sluta tillverka dem, dels säljer de blixsnabt slut på lagret oh får in mer pengarMagnus W skrev:
För att inte tala om oss som kör analoga Pentaxar. Nu måste jag ju skaffa både 31-an och 77-an så fort som möjligt.
aj, oj, aj ... plånboken!
-- MW
Men hela dena historia är väl ara en spekulation, vi vet inte om de planerar lägga ner tillverkningen ännu, så hål du i plånboken ett tag till.
quarc
Aktiv medlem
Jag hoppas som sagt också att vi får se nya fina ljusstarka gluggar, men samtidigt känns det som om Pentax nichat sina fasta gluggar till små och nätta pancake. Visst är det fina objektiv, men skall man ha ljussvaga objektiv kan man lika gärna (eller till och med hellre) ha zoomar. Nya 70 mm är ju ett väldigt fint objektiv, men bländare 2.8 gör ju användningen lite begränsad. Enda fördelen över tex 50-135/2.8 blir ju storleken. 70/2.0 eller ännu hellre 70/1.4, det är grejer det. Skulle gärna se något längre också, typ 150/2.0 eller nåt sånt. I DA format borde man kunna göra den typen av objektiv till rimliga om än höga priser.Bofoto2 skrev:
Jag köpte FA77, FA35, FA50 i våras efter en diskussion här om "nedläggningar". FA-serien har/kommer att fasas ut vad jag förstår. Gissar att Vietnamfabrikerna går på högtryck med objektivproduktionen också. Kanske också Japanfabriken hjälper till med äldre objektiv (tex FA50)som inte har nån ersättare än. En ljusstark 16mm , 18mm eller 20mm skulle sitta fint också.
För ett år sen hade nog Pentax en ganska låg produktion, och sen i våras har efterfrågan stigit hela tiden vilket måste innebära att dom har svårt att hänga med.
Punkk
Avslutat medlemskap
Jag letade efter den där länken med Pentax lens road map, men hittade bara ett Roland-citat
Finns det några FA-objektiv på gång i framtiden?
Vad händer om Sony's nästa sensor för denna kameraklass är i småbilds-format?
Roland Mabo skrev:
Där vill jag rekommendera DA 70 f/2.4 Limited.
Dels för att det är nytt och ersätter både FA* 85 f/1.4 (som inte tillverkas längre) och FA 77 f/1.8 Limited (vars dagar på marknaden är räknade)
Finns det några FA-objektiv på gång i framtiden?
Punkk
Avslutat medlemskap
quarc skrev:
Jag hoppas som sagt också att vi får se nya fina ljusstarka gluggar, men samtidigt känns det som om Pentax nichat sina fasta gluggar till små och nätta pancake. Visst är det fina objektiv, men skall man ha ljussvaga objektiv kan man lika gärna (eller till och med hellre) ha zoomar. Nya 70 mm är ju ett väldigt fint objektiv, men bländare 2.8 gör ju användningen lite begränsad. Enda fördelen över tex 50-135/2.8 blir ju storleken. 70/2.0 eller ännu hellre 70/1.4, det är grejer det. Skulle gärna se något längre också, typ 150/2.0 eller nåt sånt. I DA format borde man kunna göra den typen av objektiv till rimliga om än höga priser.
70-pannkakan är ju förvisso 2,4 och inte 2,8 men din poäng gäller ändå.
Fredrik_Hansson
Aktiv medlem
Här är länken.. http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf
quarc
Aktiv medlem
Just det, det har du rätt i. Lite bättre i alla fallPunkk skrev:
70-pannkakan är ju förvisso 2,4 och inte 2,8 men din poäng gäller ändå.
Bofoto2
Aktiv medlem
Ljusstyrka
Pentax ska komma ut med DA35 och DA55 (gissningsvis hösten 07)och det har spekulerats om vilken ljusstyrka dom får, och min gissning är 1,4 pga att dom ersätter brännvidden/objektiven FA50 och FA85. DA35 (och även DA55) kan vara en utveckling från FA35 och isåfall kan det bli en DA35 f2,0. Pentax hadde på 70, 80 och 90 talet 4st 50mm objektiv med ljusstyrka 1,2, 1,4, 1,7 och 2, så det är inte omöjligt att vi får se tex en DA35 f1,4 och en DA35 f2 i framtiden trots att många köper zoomar. DFA200 och DFA300 ska ju också komma ut och DFA200 tror jag kommer med ljusstyrka 2,8.quarc skrev:
Jag hoppas som sagt också att vi får se nya fina ljusstarka gluggar, men samtidigt känns det som om Pentax nichat sina fasta gluggar till små och nätta pancake....................
Bofoto2
Aktiv medlem
Sony...Samsung
FA objektiven tas inte fram längre utan det är DA och DFA objektiv, DFA är "fullformat" och finns som 50 och 100mm makro och senare kommer DFA200 och DFA300. APS-C formatet kommer att leva länge än bla för att det har investerats i objektiv för dom (även av Sony). Sen kan man också tänka sig att Sony, Nikon, Samsung och Pentax inte nöjer sig med APS utan också vill konkurera med Canons fullformat i pro/semipro klassen.Punkk skrev:
.........Finns det några FA-objektiv på gång i framtiden?
sebbe_j
Aktiv medlem
Jag lånar din tråd lite
Snart blir det ett objektivköp.. är det tänkt iallafall.
Nu står valet mellan DA70 och FA77 limited.
DA70/2,4 verkar vara en trevlig glugg, bra pris, kompakt, och enligt photozones test ha riktigt bra bildkvalité på varje bländartal.
FA77/1,8 är också väldigt lockande, särskilt med den stora bländaröppningen. Dock så verkar den inte alls ha lika bra skärpa som 70 (enl. Photozone), så jag börjar bli lite tveksam nu. Men det verkar som om att 77, trots den sämre skärpan, är det bättre utav dessa två, enligt många användare.
Hjälp mig! Om jag bara skulle gå efter de test jag läst, så skulle jag nog välja 70, men av vad alla fotograferna själva har att säga så är 77:an första valet.
Nu vet jag inte hur pass mycket man kommer att märka av skärpeskillnaden på dessa två som vanlig hobbyfotograf, jag har enbart fotat med kitobjektiv och ett par olika budget-telezoomar innan.
Jag vill gärna ha det där extra bländarsteget, men frågan är om det är värt det, med tanke på prisskillnaden, och även skärpeskillnaden.
Då jag kommer att använda den fulla bländaröppningen kommer ju att vara vid porträtt och konsertfotografering.
Vilket är att rekommendera?
Hur är det föresten med autofokusen av fa-objektiv och digitala systemare? har hört att det ibland fokuserar lite bakom/framför det man vill fokusera på?
Snart blir det ett objektivköp.. är det tänkt iallafall.
Nu står valet mellan DA70 och FA77 limited.
DA70/2,4 verkar vara en trevlig glugg, bra pris, kompakt, och enligt photozones test ha riktigt bra bildkvalité på varje bländartal.
FA77/1,8 är också väldigt lockande, särskilt med den stora bländaröppningen. Dock så verkar den inte alls ha lika bra skärpa som 70 (enl. Photozone), så jag börjar bli lite tveksam nu. Men det verkar som om att 77, trots den sämre skärpan, är det bättre utav dessa två, enligt många användare.
Hjälp mig! Om jag bara skulle gå efter de test jag läst, så skulle jag nog välja 70, men av vad alla fotograferna själva har att säga så är 77:an första valet.
Nu vet jag inte hur pass mycket man kommer att märka av skärpeskillnaden på dessa två som vanlig hobbyfotograf, jag har enbart fotat med kitobjektiv och ett par olika budget-telezoomar innan.
Jag vill gärna ha det där extra bländarsteget, men frågan är om det är värt det, med tanke på prisskillnaden, och även skärpeskillnaden.
Då jag kommer att använda den fulla bländaröppningen kommer ju att vara vid porträtt och konsertfotografering.
Vilket är att rekommendera?
Hur är det föresten med autofokusen av fa-objektiv och digitala systemare? har hört att det ibland fokuserar lite bakom/framför det man vill fokusera på?
FotoZ
Aktiv medlem
Punkk skrev:
Så kan det ju vara, Pentax kanske har lagt all objektivproduktion i Vietnam nu? Och vill ej dra igång produktionskapacitet för denna äldre konstruktion?
Pentax har en liten facilitet för objektivproduktion kvar i Japan som tillverkar FA Limited och de objektiv som är beställningsvara (FA Star 200 f/2,8 och FA Star 600 f/5,6), även 645 objektiv kan tillverkas där. Fabriken i Fillipinerna är nedlagd och all nyproduktion är förlagd till Vietnam.
Jag tror absolut att FA Limited seriens dagar är räknade, mycket beroende på att efterfrågan minskar på grund av DA Limited serien (som är billigare).