Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5 35-105 med ny digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

optisan

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är alldeles ny här på forumet och skulle vilja ställa ett par frågor till er!

Jag har ett SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5 35-105 som jag köpte nytt 1990.
(Har också en teleconverter, ett 50mm Ricoh-objektiv, blixt och en Pentax program A)

Fråga:
- Är SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5 35-105 ett objektiv som är värt att behålla? (Eller blir det bättre bilder med ett nytt digitalt paket)
- Kan en ny digital systemkamera hantera tids- och bländarautomatiken?

Eller borde jag satsa på en helt nytt digitalt paket?

Vänliga hälsningar

/Johan
 
Fråga:
- Är SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5 35-105 ett objektiv som är värt att behålla? (Eller blir det bättre bilder med ett nytt digitalt paket)
- Kan en ny digital systemkamera hantera tids- och bländarautomatiken?

Eller borde jag satsa på en helt nytt digitalt paket?


/Johan

Hej och välkommen!
Om du har varit nöjd med objektivet (bildkvaliteten) på din analoga Program A, så blir du säkert inte besviken med det på en digital Pentax.
Men eftersom Pentax digitalkameror (aps-dslr) har en mindre sensor än filmformatet 24 x 36mm, så får du inget vidvinkelläge på din 35-105.


Du har samma typ av automatik (plus några till) på Pentax digitala kameror som på din program A.

Själv skulle jag behålla objektivet men ändå köpa ett paket t.ex. kamera + standardzoom 18-55mm.En standardzoom blir billigare att köpa tillsammans med kameran

Mvh. Jan
 
Tackar! Intressant. Jo det får bli ett standardpaket. Kul att de nya digitala kan hantera gammalt objektiv. Får pröva och se hur gammalt och nytt fungerar tillsammans.

mvh
/Johan
 
Jag tycker defentivt att du ska spara det och använda det på den nya kameran. Observera att objektivet ska stå i läge A (A=auto). Då kan man använda tidsprioritet, bländarprioritet och programautomatik. Annars är gluggen manuell dvs du får fokusera själv. Brännvidden på gluggen du har blir 52,5-157,5.
Lycka till med den nya kameran och gluggen.

///Anders S
 
Varning för Ricoh-objektivet. Jag har för mig Ricoh är en av de modeller som utvecklade en egen variant av K-fattningen med två små kontaktstift i fattningen. När Pentax sedan skapade Autofokus, så hamnade stiften precis vid AF-kopplingen. Den typen av objektiv fastnar på kameran och kan vara svåra att få av utan att skada kameran. Vad du letar efter är två mycket små stift (förgyllda) som sticker ut någon halv millimeter från fattningen. Om objektivet har sådana, prova INTE att sätta det på ett hus med AF, det kan gå illa.
 
Hej! Jag är alldeles ny här på forumet och skulle vilja ställa ett par frågor till er!

Jag har ett SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5 35-105 som jag köpte nytt 1990.
(Har också en teleconverter, ett 50mm Ricoh-objektiv, blixt och en Pentax program A)

Fråga:
- Är SMC PENTAX-A ZOOM 1:3.5 35-105 ett objektiv som är värt att behålla? (Eller blir det bättre bilder med ett nytt digitalt paket)
- Kan en ny digital systemkamera hantera tids- och bländarautomatiken?

Eller borde jag satsa på en helt nytt digitalt paket?

Vänliga hälsningar

/Johan

Hej!
Jag använder zoomen du talar om med min K10D och tycker att den är väldigt bra. Den är ett av mina mest använda objektiv.
 
ANNONS