P-E Claesson
Aktiv medlem
Har testat SMC 500 f4,5 ett litet tag nu och är inte alls nöjd med den gamla gluggen. Den ska enligt ryckten vara riktigt skarp med en aning ca i kanterna (ff). Men det är inte nån liten aning ca, det är hur mycket som helst! Det syns redan i sökaren. Inte en enda bild har jag tagit där det inte finns spår av CA. I focus är det inte så mycket, men det är så mycket att jag måste redigera bort det om bilden ska bli användbar. Framför har alla kanter som har någorlunda kontrast en massa rött, bakom focus är det nån grön ton. Är det minsta lilla motljus blir det en röd aura runt objektet (fågel för det mesta). Är det här typiskt för de gamla 4-lins objektiven, eller kan det vara nått galet med just mitt objektiv? Vad sjutton skulle kunna bli fel på en sån enkel konstruktion utan att det syns? Ser inga synliga fel på objektivet alls.
Ärligt talat håller jag på att tappa intresset för fågelfotot nu. Är ju helt omöjligt att hitta objektiv som fungerar riktigt bra tillsamans med Pentax. Tänkte eventuelt försöka låna en gammal Nikkor 800mm och testa för att se om det är lika illa med den (passar tillräckligt för att testa skärpa och CA). Tyvärr håller stålarna på att sina efter ett års kamerahandlande, annars vore väl ända möjligheten som det ser ut nu att gå över till Canon om jag ska fortsätta försöka fota fåglar.
Ärligt talat håller jag på att tappa intresset för fågelfotot nu. Är ju helt omöjligt att hitta objektiv som fungerar riktigt bra tillsamans med Pentax. Tänkte eventuelt försöka låna en gammal Nikkor 800mm och testa för att se om det är lika illa med den (passar tillräckligt för att testa skärpa och CA). Tyvärr håller stålarna på att sina efter ett års kamerahandlande, annars vore väl ända möjligheten som det ser ut nu att gå över till Canon om jag ska fortsätta försöka fota fåglar.