Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Smartaste och snabbaste vägen?
- Trådstartare FouFoto
- Start datum
Tycker du klonverktyget är tidsödande...??!! Tänk när man var tvungen att retuschera direkt på fotopappretFouFoto skrev:
Jag behöver lite input på hur man snabbast och bäst tar bort störande element i en bild där bakgrunden ska bibehållas. Jag tyckar klon-verktyget är tidsödande. I denna bild gäller det blombukettens "strån" mitt i ansiktet på brudgummen.
Tror inte du har något val än att använda klonstämepeln, möjligtvis healing brush. Men det där med brudbuketten är ju en ganska enkel retuschering.
Hmm, ja, det är klart...Då kan det ta en stund. Och tråkigt är det dessutom.FouFoto skrev:
Det kan bli tidsödande om det är fler bilder....
Som jag brukar göra, alltså. Tror det är det vanligaste sättet.Jag klonar direkt i en kopia av bilden. Markerar/avmarkerar inget utan tar en del vid sidan av "strået" och klonar direkt över strået.
Lasse H
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Jag klonar direkt i en kopia av bilden. Markerar/avmarkerar inget utan tar en del vid sidan av "strået" och klonar direkt över strået.
Precis så gör jag också.
Markerar dock ibland en gräns jag inte får gå över.
Kan också behövas feather på en eller två px på markeringen i så fall.
mvh
mipert
Aktiv medlem
Jag brukar ställa klonverktyget på 30% så jag kan klona över samma yta flera gånger fån olika vinklar. Särskilt i ansikten som ofta kan ha en viss flammighet/ojämnhet vilket gör dem känsligare för ”felkloning”.
Dessutom brukar jag se till att göra kloningen på en skärpt bild, att skärpa efteråt kan göra att nya artefakter kommer fram.
Inte för stor pensel och ett visst ludd på penseln, högerklickar ofta för att byta karaktär på verktyget.
Använder Wacombord vilket gör arbetet ännu smidigare och snabbare.
Dessutom brukar jag se till att göra kloningen på en skärpt bild, att skärpa efteråt kan göra att nya artefakter kommer fram.
Inte för stor pensel och ett visst ludd på penseln, högerklickar ofta för att byta karaktär på verktyget.
Använder Wacombord vilket gör arbetet ännu smidigare och snabbare.
mipert
Aktiv medlem
En ritplatta där jag använder en penna istället för mus.FouFoto skrev:
Vad är "Wacombord"?
Finns en del trådar om sådana ritplattor, sök på wacom.
Har man väl börjat använda dem kan man inte sluta, de sliter mindre på kroppen och gör allt ritande och sådant mycket mer exakt.
Damocles
Aktiv medlem
Kan vara knepigt att lära sig och är onödigt för himlar och sånt. Men för allt som kräver den rätta tochen är det överlägset. Och det trots att jag inte hunnit vänja mig vid det ännu.
Tryckkänsligheten är underbar, och det går att göra tusen och en inställningar för vad som ska styras, storlek, genomskinlighet, etc.
Tryckkänsligheten är underbar, och det går att göra tusen och en inställningar för vad som ska styras, storlek, genomskinlighet, etc.