Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smart sätt förvara kamera + objektiv på i vanlig ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)
jag brukar bara ta en helt vanlig ryggsäck med en tjockatröja eller något annat bra stötdämpande i botten sen så skyfflar jag bara ner grejerna i väskan, har inte haft några problem med att något gått sönder eller repats. Som någon tidigare i tråden sa så är ju grejerna till för att användas och inte för att stå och samla damm i bokhyllan hemma:)

Repor är inte jag heller särskilt orolig för, värre med kaksmulor, fickludd, kaffe, sandstrand osv, dvs sånt som kan ta sig in i hus ch optik och ställa till förtret.

Per

Enklast är att skaffa en ryggsäck med två separata avdelningar, en där enbart kameraprylarna får vara och en för matsäck och annat. Titta på skidryggsäckarna. Många av dem har ett fack som är vattentätt och ett för snöspadar och vad de nu släpar med sig. Jag har Osprey Switch som har två ingångar till ryggsäcken, en från ryggsidan, där objektiven ligger, och en uppifrån där tröjor och annat får vara.

Jag byggde en anordning till min ryggsäck för lite resor i Sydamerika. en 38-liters arcteryx, har ett karborreband på insidan som låser ryggplattan i sin ficka efter att den formats efter kroppen. Jag var i en tygaffär och hittade en stuvbit av svart fleece. Sydde en öppen väska med två fack, sydde också fast dubbla kardborreband (en hona och en hane. Nu kunda jag öppna fickan i ryggsäcken och klämma dit väskan och sedan stänga fickan igen. På det här sättet så kunde jag alltid förvara kameran överst i säcken, lätt att komma åt direkt under locket. Väskan rymmer ett hus med objektiv samt att extra objektiv. T.ex. var Pentax MZ5n med FA* 85/1.4 med på en 6-veckorsresa på detta sätt. En annan vända var det en Kiev 60. Skulle jag sy något liknande idag skulle jag göra något för att styva upp den lite. Kanske sy in ett liggunderlag i biten som separerar de två fickorna. I det stora hela så fungerade det hela dock bra och kamerorna kom hem i helt skick alla gångerna. Jag var lite orolig för att det skulle ludda, men hade aldrig några problem med det. Fleecen sög antagligen till sig minst lika mycket ludd som det gav ifrån sig.

Jag brukar stoppa min kamera i en vanlig, tunn packpåse i typ nylon med snörstängning när jag har den i min vanliga ryggsäck. Den skyddar mot damm och smårepor som jag ser som det enda problemet när man samtidigt har gamla skruvmejslar, klätterdojor och annat skrot i väskan. Det går snabbt och enkelt att plocka fram/stoppa tillbaks kameran i påsen.
Extra objektiv stoppar jag i strumpor om jag har dammiga eller vassa föremål i väskan.
Jag har kikat på såna där wraps men förkastade den idén ganska omgående därför att det verkar vara för krångligt att hålla på med.

Jag tror inte att kameran går sönder ens om man råkar dänga väskan i en stenvägg. Det är som sagt grejor som är gjorda för att användas!
Jag har själv tappat min kamera från huvudhöjd rakt ner i asfalten utan mer än ett par repor.
Då hade jag väl föstås lite tur då den typen av våld förmodligen är grövre än vad kameran är byggd för att tåla men att vara överdrivet ängslig för att råka stöta till sin ögonsten tycker jag är lite löjligt.

Börjar ni inte bli övernojiga nu? Kameraprylar är till för att användas. Jag har använt mina handdukar och ryggsäck i eviga tider och, med vettig försiktighet, aldrig förstört något. Tanken är trots allt att sakerna ska kunna användas. Törs ni byta objektiv när det blåser?

Bra sagt! Har använt handukar i botten på min rygga i 1,5 år nu utan problem... Kameran har jag haft istoppad i en mössa.. Ylle sockor till objektiven som extra skydd... Kamera rygga för den fattige ;o) .. Byta objektiv ute har sina risker, vind = usch renblåsare ska alltid vara med... men jag gör det om jag måste

Mikrofiberdukar från Clas Olsson (för hundar..!) kan funka. De luddar inte av sig och tar snarare åt sig smuts. Lätta att tvätta och skyddar bra. Kostar från 49 kr..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar