Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smart object

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Har ibland ganska många lager med olika adjustments i PS och gillar att kunna gå fram och tillbaka i bilden och fixa. Har precis uptäckt smart objects men fattar inte riktigt hur det funkar ännu.

Någon som hittat en bra video-tutorial?

Skall man göra alla lager till smart object för att vara så non-destructive som möjligt?

Om alla lager i en bild ligger i ett smart object så har du inte vunnit nånting. Men jag kanske inte förstår vad du menar. Om du beskrev vad du försöker göra kanske det vore lättare att föreslå nånting.

Jag är inte så insatt men jag använder smart objects ibland. Ett exempel är om man behöver köra nån transform på en grupp med lager. Det enda läge jag kan komma på när alla lager behöver vara ett smart object är om jag vill använda stack modes. Har provat en del med mean och median för att slå ihop exponeringar.

Smart Objects kan användas på flera olika sätt. Jag använder det huvudsakligen för att arbeta "icke destruktivt" med filter.

Så här kan du använda Smart Objects med t.ex Smart Sharpen:
1. Högerklicka på lagret, välj Convert to Smart Object. Alternativt välj meny Layer > Smart Objects/Convert to Smart Object.

2. I meny Filter väljer du Smart Sharpen eller annat filter. Gör inställningarna för filtret och klicka på OK.

3. På lagret har du nu inställningar för Smart Sharpen eller det filter som du har valt. Du kan när som helst under arbetets gång ändra filtrets inställningar genom att dubbelklicka på filtrets namn på lagret, Smart Sharpen t.ex.

På lagret har det även skapats en mask för Smart filters. Markera masken på lagret och använd ett målarverktyg, t.ex Brush tool med svart färg som förgrundsfärg för att måla bort delar av filtereffekten i bilden. Använd vit som förgrundsfärg för att "måla tillbaka" delar som du tagit fram med svart förgrundsfärg.

Smart Objects kan används till nästan alla filter med något undantag.

Hälsningar Ingemar

Tack för svaren! Frågan var nog lite luddig men era svar är bra!

Ibland när jag retuscherar så vill jag gå tillbaka men måste istället börja om så jag tänkte att smart objects kunde göra det mer flexibelt. Kanske bra att alltid göra liquify till smart object t ex?

Använd dubbla lager när du retuscherar, ett lager med originalet och en kopia av lagret som du retuscherar på. Göm/visa det kopierade lagret för att jämföra före/efter. Rekomenderas att du låser originallagret så att du inte av misstag redigerar på fel lager.

Smart objects är kung! Jag har börjat upptäcka det mer o mer eftersom man kan jobba ganska så odestruktivt med dom (men tyvärr inte så mycket som man skulle vilja).
Men säg att du har tio lager som du gjort massa grejer på, o du vill ha ett filter på ALLT, så det man gör då är att markera alla dom lagrerna, högerklicka o välj att göra om till Smart object. Då får du bara ett lager, o det kan du lägga filter på (som går att justera i efterhand tillomed). Om du sen vill editera nåt av dina gamla tio lager så är det bara dubbelklicka på ditt smart object så öppnas det en separat psb-fil med alla dina gamla lager i. Där är det bara att editera på som du vill o när du är färdig så sparar du o stänger ner filen, o sen uppdateras den huvud-fil med allt det nya du gjort, och med dom filtrerna du lagt på på ditt smart object.
Du kan även duplicera ditt smart object lager för att ha flera kopior på den, o ändrar du nåt i den ena av dom så kommer ändringarna även synas på den andra. Man kan även ha smart objects i smart objects om man vill, så man kan gå riktigt djupt i dom. Lite inception typ. ^^

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto