Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småbildsscanners, vad är bra till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

trazan

Aktiv medlem
Dags att fräscha upp trådarna angående dagens dia/negativscanners.

Jag ser att det finns en hel del scanner i dag för småbild, men hur bra är dom och vad bör man satsa på för att resultatet ska bli ok?

Priset är inte intressant.

Jag använder Mac OS 10.10.2
 
Dags att fräscha upp trådarna angående dagens dia/negativscanners.

Jag ser att det finns en hel del scanner i dag för småbild, men hur bra är dom och vad bör man satsa på för att resultatet ska bli ok?

Priset är inte intressant.

Jag använder Mac OS 10.10.2
Är inte priset intressant ska du ha en Imacon.

Annars är Plustek-scannrarna helt ok.
 
Det kanske är bättre med en äkta scanner om det i huvudsak rör sig om färgneg/dia.' Uppochnervänd' förstoringsapparat (måste vara billig att köpa) och ett makrobjektiv funkar annars ganska hyggligt - åtm för svartvita neg eller färgneg som konverteras till svv.
 
Är inte priset intressant ska du ha en Imacon.

Annars är Plustek-scannrarna helt ok.

Har sökt på Imacon... Hi-End=svindyrt ;)

Kjell.com har Plustek 8200i Ai för 4000kr eller 8200i SE för 3000kr
om jag fattar det hela rätt så är det samma skanner men med olika SilverFast, så frågan är om det är värt att kosta på en 1000-lapp för att få SF Ai studio?
 
Ja, man ser ju en del begagnade Reflecta till salu, ofta med kommentaren att "jag har scannat färdigt". Den kommentaren ser man sällan till någon annan scanner.

Om man verkligen vill scanna genom hela sin samling dia, så är det nog en Reflecta man ska ha. Ett enda knapptryck per rulle gör att man faktiskt orkar ta sig genom samlingen.

Men Plustek är också bra. Jag har några fina inscannade filmrullar, och en stor kasse negativ som jag ska fortsätta med sen nån gång...
 
Har du en dslr kan detta kanske vara nåt. http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-aldre-bilder/
Köpte själv ett ljusbord i förra veckan och testade, blir betydligt bättre än min V600 och billigare än att köpa en ny skanner.

Tack för länk Hasse
Jag har varit inne på den idén men då är jag tvungen att skaffa mig ett nytt macro, Nikons 105mm kommer man inte tillräckligt nära med. Tidsmässigt är det nog lite merjobb i efterbehandlingen...

Jag ska scanna in bilder så att dom finns tillgängliga i datorn och är det någon bild som är intressant för något ändamål så får jag leta fram originalet och lägga ner extra jobb just på den bilden.

Johan skrev om Reflecta proscan 7200, den har jag sökt lite på, börjar bli några år på nacken om jag fattat det rätt.

Stefan hade ett bra tips om Braun FS120... verkar vara något...

Tror jag fastnat för en Plustek då den är mer lättillgänglig att få tag på...
men frågan kvarstår om det är VueScan eller någon av dom två Silverfast som man ska satsa på, är SF komplett för Mac? Tänker på att det oftast skiljer sig en del mellan PC och Mac i funktionalitet.
 
Tror jag fastnat för en Plustek då den är mer lättillgänglig att få tag på...
men frågan kvarstår om det är VueScan eller någon av dom två Silverfast som man ska satsa på, är SF komplett för Mac? Tänker på att det oftast skiljer sig en del mellan PC och Mac i funktionalitet.

Silverfast har samma funktioner i både Mac och Windows. Ska du skanna färgneg rekommenderar jag Silverfast, ska du skanna dia är Vuescan minst lika bra.
 
Silverfast är bra om du ska skanna negativ. Deras Negafix-funktion fungerar alldeles utmärkt. Sedan finns ett intressant alternativ hos Braun, kolla denna test på http://www.filmscanner.info/en/BraunFS120.html. Jag har använt den en timme och var förvånad över kvaliteten.

Oj, den hade jag missat totalt! Bra tips! Vet du om man kan köpa den i sverige eller om man måste handla den från ett EU-land? Jag har blivit rädd för att handla en dyrare scanner utomlands ifrån efter man läst om alla returer och problem med Plustek 120.
 
Oj, den hade jag missat totalt! Bra tips! Vet du om man kan köpa den i sverige eller om man måste handla den från ett EU-land? Jag har blivit rädd för att handla en dyrare scanner utomlands ifrån efter man läst om alla returer och problem med Plustek 120.

Känner inte till någon svensk distributör. Min vän som köpte den som jag fick testa, köpte den från Tyskland utan problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.