Annons

Små kameror med sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_foto

Aktiv medlem
Årets fotomässa i Stockholm närmar sig.
Något som jag har tänkt klämma och känna på där är olika små kameror med inbyggd sökare - optisk eller elektronisk.
Men vilka finns att beta av? Både systemkameror och kompakter är av intresse.

Ett alternativ är Sony NEX-6 med kompakta zoomen 16-50. Men den har jag redan testkört och är lite intresserad av nu igen när den börjat dyka upp på begagnatmarknaden.

Fuji har säkert någon med X i namnet....
 
Men man bör väl i sammanhanget också nämna att sensorn som sitter i NEX-6 har mer än sex gånger större area än den som sitter i Fujifilm X20.
 
Jag har inte så bra koll på micro 4/3, så jag kikade lite nu. Men den enda någorlunda lilla med inbyggd sökare som jag hittade var Panasonic Lumix DMC-GX7, och den är inte direkt billig.
Trodde att det skulle finnas någon i liknande stuk som NEX-6, det kanske det gör, men jag hittade inte någon.
Kanske någon med bättre koll på dessa kan bidra med någon lämplig modell?
 
Det finns bara en kamera i samma "härad" som NEX-6, och det är NEX-7. Några andra med "samma stuk" finns inte. Dessa båda är ensamma i sin kategori f.n.
 
Såja... fotomässan besökt och ett antal hyfsat kompakta kameror med sökare har tittats på och genom.
Några var riktigt trevliga, som de ovan nämnda Panasonic GX7 och Fuji X20, en positiv överraskning upptäcktes i Olympus Stylus 1. Sedan fanns det en hel del riktigt små tunnelaktiga sökare i flera kompakter.

Men... såg också hur bra en elektronisk sökare kan vara i dag. Stor och klar och flimmerfri. I en tämligen kompakt kamera dessutom. Tyvärr är Sony a7 och a7r i dyraste laget för mig. Men om en sådan sökare dyker upp i en NEX-6-liknande och prissatt skapelse blir jag svårt frestad. Sak samma om en sådan sökare hittar in i en APS-C SLT-kamera från Sony i prisnivå som min nuvarande a57, då blir jag rejält frestad att uppdatera.

I dagsläget blir det nog inget köp. Antingen är priset för högt eller så är habegäret för lågt.
Vi får väl se vad som händer nästa år...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.