Annons

smärre chock

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Idag fick jag en smärre chock när jag var på fotovideo.. Jag har nyligen inhandlat min första systemkamera en Sony A100H. Redan innan köpet av kameran visste jag att stativ var nödvändigt för att jag skulle kunna ta de bilder jag vill kunna ta(konstig mening).

Hur som helst var jag på fotovideo idag och de visade mig det stativ jag "måste" ha(i deras åsikt, jag är helt okunnig på stativområdet). Stativet kostade 2000 kr med kamerahuvud. 2000 kr! för en pinne typ! jag hade räknat med max 800 kr.

Vad ska jag göra? Köpa det objektivet? Finns det begagnade att köpa, är det att rekomendera i s f?
 
Jadu.. har ingen aning om vad du blev tipsad om, men 2000 inkl huvud låter väl rimligt. Men som sagt, det beror ju helt på vad dom visade upp för dig.

saker o ting kostar.. så enkelt är det
 
Beror helt på vad du behöver stativet till. Men I grunden funkar ju de flesta stativ helt ok. Går att få ett fullstort stativ Hama star 62 på scandinavian för 500kr. Tror det räcker till det mesta. Sedan kanske vissa yrkes och hängivna amatörfotografer tycker att ett sådant inte räcker, och det är väl då det kostar 1000-6000kr beroende på kravspecifikation.
Det viktiga är att du väljer ett stativ utifrån dina behov. Extremt litet så att det är lätt att ta med (ett stativ som är för stort och står hemma i garderoben gör ju inte så mycket nytta), eller extremt lätt, eller extremt högt, eller extremt stabilt för tunga grejor. kulled eller 3-vägshuvud, eller videohuvud, eller panoramahuvud? Tja, det är frågan. Men behöver du bara ett ok stativ utan en massa specialkvaliteter..... då funkar 500kr. För det är ju trotts allt bara ett stativ.
MVH, Niclas (som försöker undvika prylgalenskap trotts att det är lätt att dras med ;-)
 
För stativ OCH huvud så var det väl inte så farligt dyrt.
Mitt tips är att köpa stativ och huvud av bra kvalitet med en gång. Du kommer bara ångra dig senare om du snikar.

// Hasse
 
Som vanligt i dessa trådar så får du en massa väldigt olika tips.

Jag själv håller med Niclas. Välj ett stativ du trivs med. Jag brukar säga att det är bättre att börja lågt och byta upp sig än att köpa dyrt från start och inse att man hade klarat sig med det enklare.

Det finns gott om bra stativ mellan 500 och 1000 kr. Det stativ de tipsade om är säkert mycket bra men om du tycker att det känns för dyrt tycker jag du skall titta runt lite innan du bestämmer dig.

/Jon - Som har ett manfrotto 725B och är nöjd.
 
Vad jag vet så är fotovideo sjukt dyra på vissa tillbehör. t.ex kostar lovepro slingshot 100 ca 1000kr när den går på 595 på cyberphoto. Stativet de rekommenderar är säkert jättebra så köp det men kolla först upp på nätet om exakt samma produkt går att få 700kr billigare.

mvh
 
Hmm.. jag vill foto mycket från min balkong och tak. jag bor c:a 80 m över havsytan med utsikt över stockholm och skärgården.. jag står på plattyta, eller något lutande. det enda jag behöver är ett stabilt stativ, behöver varken det största, lättaste eller snyggaste.

Jag vill självklart även kunna ta med det ut men det enskilt viktigaste är att jag ska kunna fota landskapsbilder natt och dag från taket.

Har ni något tips på ett stativ som kan uppfylla mina behov?
 
Pollock skrev:
Enbent stativ låter instabilt, hehe. hara aldrig sett något sådant. är det stor skillnad gentemot tre bent?

Ja du, 2 ben kanske? ;)

Annars är det lite som att jämnföra en pall med 3 ben och en såndär "picknick" stol på ett ben. Ett ben ger bara visst stöd att villa mot och tre ger stabilitet. Fördelen är vikten, formatet och tillgängligheten med en-benare.

Mvh
Håkan
 
Var lite kreativ. Kanske kan du ta en stol ut på taket och lägga kameran där? En påse fylld med sand kanske funkar? Tejpa kameran på skorstenen?

Visst underlättar ett stativ, men det finns andra lösningar.
 
Tips

Velbon gör numera prisvärd stativ. Här är en kombo till bra pris. Även Manfrotto gör relativt billiga stativ men kunde inte hitta någon billig kombo (stativ+ huvud) just hos Hegethorns. Surfa runt lite så bör du hitta bra kombos för dryga tusenlappen. Här är en

(Länken funkade inte. Gå vidare till stativ-Velbon-Velbon Sherpa 1295 kr)
 
jag var på scand. photo idag. Blev besviken, enbenstativ var inte särskilt bra tykte jag(vet att man får det man betalar för etc.) men jag vill ha ett trebent såg en hel del billigt på netonnet, är deras stativ jättedåliga tro? för de är extremt billiga, 300 kr för de "dyraste".

Funderar dock på det här i o m att jag har en sony a100.

http://www.misco.se/Product/product.aspx?I_Tab=6&P_ItemId=315288&hbx_CMP=AFC-ciao#tests

alternativ sony på netonnet(jag kan inte länka därifrån) men den för 990 kan vara för videokameror dock.

har ni något tips för ett stativ med huvud under 1000 kr?
 
Pollock skrev:
jag var på scand. photo idag. Blev besviken, enbenstativ var inte särskilt bra tykte jag(vet att man får det man betalar för etc.) men jag vill ha ett trebent såg en hel del billigt på netonnet, är deras stativ jättedåliga tro? för de är extremt billiga, 300 kr för de "dyraste".

Funderar dock på det här i o m att jag har en sony a100.

http://www.misco.se/Product/product.aspx?I_Tab=6&P_ItemId=315288&hbx_CMP=AFC-ciao#tests

alternativ sony på netonnet(jag kan inte länka därifrån) men den för 990 kan vara för videokameror dock.

har ni något tips för ett stativ med huvud under 1000 kr?

Hej jag har ett Cullman 2920 tredelat stativ som säkert funkar till dina behov som du kan få om du orkar åka hit och hämta det (jag bor på söder). Skicka ett mail via min profilsida om du är intresserad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.