Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"slutförvar" av diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Jag håller på att scanna tusentals gamla diabilder. Inga fotohistoriska mästerverk, men viktiga familjeminnen. Jag hoppas att inte behöva hantera bilderna i framtiden, utan bara spara dem "för säkerhets skull". Jag skulle därför vilja ha en kompakt förvaringslösning som tar mindre plats än diamagasin, eller arkivblad i pärmar. Någon som stött på en vettig lösning? I samband med scanningen monterar jag om äldre, glasade dia i glaslösa ramar. Kartongerna som GePes ramar kommer i fyller kravet på kompakthet, men jag skulle vilja ha något lite mer stabilt..
/Lennart Elg

Jag håller på att scanna tusentals gamla diabilder. Inga fotohistoriska mästerverk, men viktiga familjeminnen. Jag hoppas att inte behöva hantera bilderna i framtiden, utan bara spara dem "för säkerhets skull". Jag skulle därför vilja ha en kompakt förvaringslösning som tar mindre plats än diamagasin, eller arkivblad i pärmar. Någon som stött på en vettig lösning? I samband med scanningen monterar jag om äldre, glasade dia i glaslösa ramar. Kartongerna som GePes ramar kommer i fyller kravet på kompakthet, men jag skulle vilja ha något lite mer stabilt..
/Lennart Elg

Har gjort samma sak i snart en månad, men jag har fotograferat av dom istället.
Kan väl lungt säga att nu "hatar" jag alla analogta bilder.
Först så bestämde jag mig för att göra det enda rätta, bränn skiten.
Men under tiden som jag jobbat med dom så "knôdde" jag ner 1000-tals bilder i en 2,5 liters plastlåda med lock.
Fortfarande så är det enda rätta att bränna dom, men troligen så kommer jag att spara lådan någonstans iallafall.
Har dessutom men massa TREMA-plastmappar som jag inte vet vad jag skall göra av.

Har gjort samma sak i snart en månad, men jag har fotograferat av dom istället.
Kan väl lungt säga att nu "hatar" jag alla analogta bilder.
Först så bestämde jag mig för att göra det enda rätta, bränn skiten.
Men under tiden som jag jobbat med dom så "knôdde" jag ner 1000-tals bilder i en 2,5 liters plastlåda med lock.
Fortfarande så är det enda rätta att bränna dom, men troligen så kommer jag att spara lådan någonstans iallafall.
Har dessutom men massa TREMA-plastmappar som jag inte vet vad jag skall göra av.

Tradera!

Och några till ord så att det blir >10 tecken.....

/Lennart Elg

Hej !

Ta ur dem ur ramarna, pilla in dem i negativfickor, numrera det, håll det mot fönstret
och fota av, arkivera i perm, använd det avfotograferade bladet för att hitta i bunten.

//MW

Hitta dem vid behov är inte mitt problem, det räcker att märka upp per ask vad som ingår.
Däremot ett dj-a jobb om jag ska ta ur dem ur ramarna en gång till ;^)

Det enda jag söker är en låda som passar att förvara monterade diabilder i utan att de sitter i visningsmagasin.

Vilken syrafri kartong som helst borde väl funka, om syftet endast är att ha dem kvar för säkerhets skull. Skicka ett mejl till Riksarkivet och fråga vad de använder och vart det går att få tag på :)

/Lennart Elg

Gör som jag. Jag frågade min son om han ville diabilderna från hans Ingenjörsexamen.
Svaret blev: släng dom när du har skannat dom. Han har rätt. Jag vet med 100% säkerhet att vi aldrig kommer att titta på dom igen, varför då spara dom?
Trots vad jag skrev tidigare så är det rätta att slänga dom. Lägg energien och pengarna på att skaffa flera tillförlitliga back-upper.

I början scannade jag diabilderna - nu har jag köpt makroobjektiv, reprostativ och en liten ljuslåda, så nu fotar jag av dem, men jag gick inte in på de detaljerna eftersom min fråga gällde förvaringen av originalen.

Räknar inte med att ta fram dem för visning, men däremot så lär jag mig med åren mer om hur jag kan kräma fram detaljer ur bilderna, vilket ibland kan tänkas innebära att fota om dem med bättre teknik. Och bland bilderna finns min fars gamla dia från 1942 vilket känns som fotohistoria, de vill jag inte gärna elda upp.

Men det låter som jag får leta reda på några boxar med ca 5 cm höjd invändigt och själv förse dem med mellanväggar. Och helst utan att monteringen osar några skadliga ångor från limrester..

Jag är också i behov av att hitta "slutförvar", men hade tänkt mig plastfickor. Både för monterade och 6-bilders remsor. Det visade sig att de färdiga system som finns är riktigt dyra. Flera tusen skulle det kosta även om man importerar själv från tillverkaren. Då är de arkivkvalitet. Bränna känns inte som rätt alternativ för mig. Det är bl.a. för att ha fysiska original som jag hållt fast vid att fortsätta med att fota dia i viss utsträckning. Och vem vet. Kanske går man en kurs i skanning och lär sig något man inte visste då man skannade bilderna. Just nu fyller GePe-lådorna en hel garderob.

I början scannade jag diabilderna - nu har jag köpt makroobjektiv, reprostativ och en liten ljuslåda, så nu fotar jag av dem, men jag gick inte in på de detaljerna eftersom min fråga gällde förvaringen av originalen.

Räknar inte med att ta fram dem för visning, men däremot så lär jag mig med åren mer om hur jag kan kräma fram detaljer ur bilderna, vilket ibland kan tänkas innebära att fota om dem med bättre teknik. Och bland bilderna finns min fars gamla dia från 1942 vilket känns som fotohistoria, de vill jag inte gärna elda upp.

Men det låter som jag får leta reda på några boxar med ca 5 cm höjd invändigt och själv förse dem med mellanväggar. Och helst utan att monteringen osar några skadliga ångor från limrester..
Jag gör som du. Fotograferar av bilderna med min D7000. Har en D800 också, men filerna blir stora utan att bilden ser ut att bli bättre.
Men jag har laddat ner Nikon:s program Camera Control pro 2 (30 dagar gratis) och styr nu helt kameran från datorn. Har även Live visning av bilden på datorn. Kan välja fokuspunkt på bilden.
Bilden går automatiskt direkt till datorns hårddisk. 5 sek efter jag tagit bilden finns den på bildskärmen och en "knapptryckning" senare så är den öppnad i ACR. Det är speciellt smidigt för mig då jag har 2 bildskärmar.
Vet inte vilka Nikon-kameror som detta fungerar på, men kolla. Det har blivit mycket smidigare att fota av mina gamla bilder.

... jag har laddat ner Nikon:s program Camera Control pro 2 (30 dagar gratis) och styr nu helt kameran från datorn. Har även Live visning av bilden på datorn. Kan välja fokuspunkt på bilden.
Bilden går automatiskt direkt till datorns hårddisk. 5 sek efter jag tagit bilden finns den på bildskärmen och en "knapptryckning" senare så är den öppnad i ACR. Det är speciellt smidigt för mig då jag har 2 bildskärmar.
Vet inte vilka Nikon-kameror som detta fungerar på, men kolla. Det har blivit mycket smidigare att fota av mina gamla bilder.

Kul att veta att du är nöjd, har funderat på den lösningen. Informationen om kompatibilitet har inte hängt med, men ska fungera åtminstone med D5000, så då bör även min D5200 fungera. Se upp med priset, Nikon tar 1790 kr medan Cyberphoto nöjer sig med 1195 kr..

Gör som jag. Jag frågade min son om han ville diabilderna från hans Ingenjörsexamen.
Svaret blev: släng dom när du har skannat dom. Han har rätt. Jag vet med 100% säkerhet att vi aldrig kommer att titta på dom igen, varför då spara dom?
Trots vad jag skrev tidigare så är det rätta att slänga dom. Lägg energien och pengarna på att skaffa flera tillförlitliga back-upper.

Var och en bestämmer själv men jag skulle råda att tänka noga efter innan ni förstör analoga original. Det produceras mycket lite analogt material nu varför egentliga ”utrymmesproblem” knappast kan uppstå. Detta betyder att så gott som all fotografering nu är avhängig den digitala tekniken – vilket konkret betyder att säkert huvuddelen av amatörers bilder med tiden försvinner. Skynda inte på den här bildförstörelsen genom att ta kol på de analoga original som finns!

Var och en bestämmer själv men jag skulle råda att tänka noga efter innan ni förstör analoga original. Det produceras mycket lite analogt material nu varför egentliga ”utrymmesproblem” knappast kan uppstå. Detta betyder att så gott som all fotografering nu är avhängig den digitala tekniken – vilket konkret betyder att säkert huvuddelen av amatörers bilder med tiden försvinner. Skynda inte på den här bildförstörelsen genom att ta kol på de analoga original som finns!

Analoga bilder försvinner av sig själva. Har massor av bilder som inte går att rädda p g a färgförskjutningar.

Jag har bara en sak att säga. Fota inte av bilder, SKANNA, oavsett vad folk här inne påstår så håller inskannade bilder mycket högre kvalitet än något imrpoviserat avbildande med kameran. Ni kommer ångra den sämre kvaltieten i framtiden, vitsen är väl att man vill ha kvar bilderna, då vill man ha bra kvalitet.

Om man inte har en egen fotoskanner, lämna in bilderna för jobbet.

Analoga bilder försvinner av sig själva. Har massor av bilder som inte går att rädda p g a färgförskjutningar.

Det varierar nog.. Av farsans gamla diabilder från 40-talet har en del färgerna hyfsat i behåll efter 70 år, medan andra har kraftiga färgförskjutningar (verkar som de olika färgskikten bleknar olika snabbt). Men en del går att justera i datorn - se t ex "Scan_test" och andra exempel från 1942-44 i http://www.flickr.com/photos/len_elg/collections/72157608356065946/

Mina 30 år gamla färgnegativ är i princip felfria – om det inte blivit veck på remsan. Flera av mina CDn från 2000-talet går däremot inte att öppna, för att inte tala om ännu äldre disketter. Jag har lyckligtvis sparat mina bilder också på annat sätt, vilket flera jag känner tyvärr inte gjort...

Instämmer gällande skanning, minst coolscan-kvalitet, annars går det som finns på negat/dian till spillo. Tyvärr har dagens tillverkare inte insett det här.

Jag har bara en sak att säga. Fota inte av bilder, SKANNA, oavsett vad folk här inne påstår så håller inskannade bilder mycket högre kvalitet än något imrpoviserat avbildande med kameran. Ni kommer ångra den sämre kvaltieten i framtiden, vitsen är väl att man vill ha kvar bilderna, då vill man ha bra kvalitet.

Om man inte har en egen fotoskanner, lämna in bilderna för jobbet.

Vad har du för belägg för detta påstående?

Vad har du för belägg för detta påstående?

Jag har själv skannat in över 10 000 bilder med min diaskanner. Det är helt självklart att fota av en bild eller filma av en film på duk inte ger samma kvalitet som inskannat foto eller inskannad film, det är just av den anledningen det finns separata skanners för det syftet. Jag har förvisso en dia-scanner i 10 000 kr klassen, men det var värt varje öre, bilderna är oersättliga.

Är kvaliteten viktig så är det inget alternativ att fota av bilder eller filma av film.

Jag har själv skannat in över 10 000 bilder med min diaskanner. Det är helt självklart att fota av en bild eller filma av en film på duk inte ger samma kvalitet som inskannat foto eller inskannad film, det är just av den anledningen det finns separata skanners för det syftet. Jag har förvisso en dia-scanner i 10 000 kr klassen, men det var värt varje öre, bilderna är oersättliga.

Är kvaliteten viktig så är det inget alternativ att fota av bilder eller filma av film.

Beror inte det på hur man gör?

Jag använder min D7000 eller D800 och fotar av bilderna på ett ljusbord med 60 mm micronikkor.
Jag har dessutom jämfört ett av Leicas testdia skannat med en Minolta filmskanner (> 200 Mb) och jämfört med samma dia avfotograferat med både D7000 och D800 och ser ingen skärpeskillnad i 100%. Däremot så har jag färgbrus i det skannade diats vita partier vilket kamerabilderna saknar.
Jag tror nog att sensorn i mina moderna kameror är bättre än en sensorn i en 10 år gammal skanner. Och mitt macroobjektiv är minst lika bra som det i en Coolscan.

Scannade en massa diabilder för c:a 5 år sedan med en Coolscan. Scannade varje bild 10 ggr och fick filer på >110 Mb som är tunga att jobba med. Scannern fick gå på nätterna p g a tiden det tog (den hade magasin). Jag plåtar av minst 25 bilder på den tid scannern fixar en bild.

Och så här anser experterna: http://rawbilder.se/fota-dina-aldre-bilder/
Anser du att detta är fel?

Kul att veta att du är nöjd, har funderat på den lösningen. Informationen om kompatibilitet har inte hängt med, men ska fungera åtminstone med D5000, så då bör även min D5200 fungera. Se upp med priset, Nikon tar 1790 kr medan Cyberphoto nöjer sig med 1195 kr..

D5200 stöds av senaste versionen 2.13.0, samma som jag laddat ner.

Klarar mig för närvarande med 30 dagar testversion, men kommer nog att köpa den senare.
Den är mycket användbar för fokus stacking också, så länge man använder objektiv som har autofokus.
Det fungerar med 60 mm micro nikkor och mellanring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar