Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider vid fotografering av vattenfall

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Självklart varrierar det beroende på smak, ljus, hur nära man står, m.m.. Men det kanske finns någon som har en tumregel?

När fryses vattnet?
När går det över till "dimma"?
 
Det är ju lite svårt med en tumregel, eftersom det beror på så många faktorer. Det jag kommer på som inverkar, är: Vattnets hastighet, avtåndet, bildvinkeln, slutartiden...

Ska prova att ge mig på ett par beräkningar...

För att frysa vattnet så får det inte hinna flytta sig så mycket så att rörelsen fastnar på bilden. Det är i storleksordningen en tusendel av bildvinkeln (eller kanske mycket mindre?). Ifall du får med fem meter vattenfall, blir det då ungefär en halv centimeter (0,005 m.).

Vattnet ökar i hastighet med 9,82 m/s² (om man bortser från luftmotstånd och liknande). När det fallit i 2-3 sekunder torde det vara uppe i åtminstone 20 m/s.

Ifall vattnet faller med hastigheten 20 m/s så behöver du slutartiden 0,005/20 = 1/4000 s.

För att förvandla vattnet till dimma, kan vi dra till med att det behöver röra sig en tiondel av bildvinkeln. På fem meter vattenfall blir det en halv meter.

Det blir då en slutartid på 0,5/20 = 1/40 s.

(Någon som hittar några grava fel i mina beräkningar? Eller låter det rimligt?)
 
hmm.. kan tänka mig att slutartiden för att frysa bör vara 1000 eller snabbare, beror på "HUR fryst" den ska vara. 4000 lär frysa bra ja.

40/1... beror som du sa på hastigheten på vattnet, kan nog tänka mig att 10-15 är gränsen, innan det sre man nog rätt mycket av vattnet o ingen dimma.

*totalt på känsla utan kalkylator :D*
 
Intressant ämne, har fotograferat vatten i rörelse men aldrig tänkt på att räkna på det. Mest testat en väldans massa olika slutartider.

Är med på det mesta men inte allt. Kan någon vara snäll och utveckla det här med bildvinkel.

Mvh
 
Eller... (Bortse från kvaliten.. fick jpegga de rätt kraftigt för att komma under 50k)

1/160 vs 1"
 

Bilagor

  • rörel.jpg
    rörel.jpg
    45.6 KB · Visningar: 2,187
Det är som sagt många faktorer som spelar in. Det går givetvis att på nåt sätt räkna ut men det jag tror man ska ta med i så fall är hur lång sträcka vattnet färdas - på filmrutan.

Dvs avståndet till fallet har betydelse. Ju närmare du står desto "snabbare" rinner vattnet över filmrutans längd eller bredd. Plåtar du änglafallen (fallhöjd flera hundra meter) på 1 km avstånd med en slutartid på 2s och 50mm brännvidd hinner inte vattnet röra sig speciellt mycket över filmrutan.
Om du däremot står vid Forsakar med en fallhöjd på 12m, på ett avstånd av 15m hinner vattnet nästan färdas över hela filmrutan på 2s och då blir effekten en helt annan.

Beroende på avstånd brukar jag köra någonstans mellan 1 och 4 sekunder. Jag har en bild i mitt album där 4s har fungerat bra för ett mindre fall och på ett avstånd av ca 20m.
 
I och med att jag räknar på delar av bildvinkeln så kommer det ju automatiskt att motsvara delar av filmrutan. En tusendel av bildvinkeln blir ju en tusendel av filmrutan (aningen mindre vid kanterna och aningen mer mitt på bilden, men det tror jag vi kan bortse ifrån).

I mitt fall blir det, om jag tar bilden på höjdformat, 22,7/1000 = 0,0227 mm, eller 3000/1000 = 3 pixlar. Men det fysiska avståndet på bildrutan är ju knappast så intressant. Det jag möjligen kan ha nytta av att veta är att sensorn inte kan fånga en rörelse som är mindre än en pixel, alltså 1/3000 av bilden.
 
Sedan kan man göra både och i samma bild, dubbelexponera fram båda effekterna i samma bild.

1 med lång tid för att få med rörelsen.
1 eller flera för att frysa några vattendroppar.

Sen kan man också flytta fokusen mellan exponeringarna om man vill krångla till det lite till och frysa vattendroppar i hela vattenfallets djup.

Det är rätt spännande att se resultatet när filmen är klar. Det kan gå käpp rätt åt h-e. Eller blir det riktigt bra.

/Erik
 
Ett enklare sätt att frysa bilden och ha rörelse oskärpa är att anväda blixten med en lång slutartid. Det kan dock ge en hel del reflektioner och vita prickar på bilden.
 
Bilder från Forsakar!

Hej!
Jag skulle gärna vilja se bilderna från Forsakar - lite spännande att se skillnaderna, bör man ha något speciellt filter?
MVH
PC-Janne


Det är som sagt många faktorer som spelar in. Det går givetvis att på nåt sätt räkna ut men det jag tror man ska ta med i så fall är hur lång sträcka vattnet färdas - på filmrutan.

Dvs avståndet till fallet har betydelse. Ju närmare du står desto "snabbare" rinner vattnet över filmrutans längd eller bredd. Plåtar du änglafallen (fallhöjd flera hundra meter) på 1 km avstånd med en slutartid på 2s och 50mm brännvidd hinner inte vattnet röra sig speciellt mycket över filmrutan.
Om du däremot står vid Forsakar med en fallhöjd på 12m, på ett avstånd av 15m hinner vattnet nästan färdas över hela filmrutan på 2s och då blir effekten en helt annan.

Beroende på avstånd brukar jag köra någonstans mellan 1 och 4 sekunder. Jag har en bild i mitt album där 4s har fungerat bra för ett mindre fall och på ett avstånd av ca 20m.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.