Annons

Slutartider,mm

Produkter
(logga in för att koppla)

riccardo

Medlem
Hej. Jag har plåtat lite handboll och fotboll innomhus med bl.a 80-200/2,8 på min D200.
Då det ofta är ganska mörkt inne i dessa hallar så har jag varit tvungen att dra upp iso;n till 800-1600. Jag har kört manuell exponering och medvetet underexponerat bilderna lite grand för att kunna ha en snabbare slutartid. Jag fotar ju ändå i RAW så jag kan ju kompensera detta när jag framkallar bilderna. Men jag tycker inte att det blir något bra resultat. Bilderna blir ofta suddiga, gryniga, och allmänt dålig kvalitet. Är det på grund av att man inte kan göra som jag tänkt eller är det fel på mitt objektiv?
Kom gärna med råd och tipps till mig.
Jag behöver hjälp.
Ciao
 
Svårt detta Riccardo!

I hallar med dårliga ljusförhållande är 800 och 1600 ISO ofta helt nödvändig. Det är klart att resultatet blir mindre bra p.g.a. detta.
MEN; frästar inte att underexponera i tillägg; då får du en snyting:)
"Expose to the right" är specielt viktig i sådanna förhållande. Tyvärr måsste du leva med längre lukkartider.
mvh Erik J
 
När jag fotar handboll i sämre belysta hallar (=de flesta hallar) så är det ISO 1600 som gäller med 2,8 i bländare. Slutartiden måste vara 1/320 eller kortare och om det blir underexponerat så får jag helt enkelt leva med att det blir sämre bilder. Det är lättare att feppla till brusiga bilder än att frysa rörelseoskärpa i efterhand.
 
Olsin skrev:
Det är lättare att feppla till brusiga bilder än att frysa rörelseoskärpa i efterhand.


Håller med i princip - lite brus kan man leva med.

Samtidigt tycker jag inte man skall vara alltför rädd för att få med lite rörelseoskärpa när man fotar sport. Ibland kan det fatkiskt tillföra lite "action" till bilden.


Mvh
Anders
 
Det är förvånansvärt mörkt i inomhushallar. Jag fotar en del gymnastik och landar ofta på 1/400, f/2.8, ISO 3200. Som här i Åkeshovshallen t.ex.:
http://www.thomasdanielson.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=870660

Så en f/1.4-zoom vore ju inte helt fel :)

Överexponera något för att klara bruset, kör på ISO3200 och använd någon brusreduceringsplugin till Photoshop, t.ex. www.neatimage.com.

En zoom är ju ofta en förutsättning i dessa sammanhang, och då har du ju bland det bästa som finns redan. Så nya grejer tror jag inte du behöver.
 
thodan skrev:
Överexponera något för att klara bruset,

Jag är ganska ny på foto och har sett detta råd ett par gånger men förstår inte varför det skulle hjälpa.

Kan du utveckla detta lite? Är inte korrekt exponering alltid bättre att utgå ifrån? Vad vinner man på att överexpondera? Skapar en överexponering inte andra (värre) problem istället?

Den fina bilden du länkade till känns lite, lite överexponerad tycker jag.

Nyfiken.

mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.