ANNONS
Annons

Slutartiden ändrar sig själv i manuellt läge.

Produkter
(logga in för att koppla)

fotose2004

Aktiv medlem
Hej.

Någon som kan förklara varför slutartiden pendlar fram och tillbaka i manuellt läge på ett Pentax K10 hus ?
Ställer jag tiden 1/60 sek och fast bländare f.5.6 så pendlar den från 1/60 till 1/45, 1/90. Jag rör inte inställningsratten ändå så ändrar sig slutartiden.

Jag använder ett manuellt Chinon 50mm PK objektiv utan A läge, ingen adapter.

Har haft liknande problem med ett Nikon D200 hus och vanligt AF50mm objektiv.

Har du gaffling på? har du det och det kräver nytt tryck på avryckaren för varje bild så blir det så. Annars så kanske du har glapp i inmatningshjulet, det har jag men det händer bara ibland då.

Det låter som om du aktiverat funktionen alternativ exponering. Uppe till vänster på kamerahusets
baksida finns en knapp med symbolen tre fyrkanter som ligger på varandra (en mörk, en ljus och en mittemellan). Samma symbol bör du även se i toppdisplayen om funktionen är aktiverad. Håll nämnd knapp intryckt medan du vrider på det främre inmatningshjulet (det vid avtryckaren). Titta samtidigt i toppdisplayen; när det står "off" är funktionen avstängd och allt funkar som vanligt.
Funktionen finns för att hjälpa till vid fotografering av kontrastrika, icke rörliga motiv. Du kan välja mellan tre eller fem alternativa exponeringar för att få fram så mycket som möjligt av skuggorna respektive högdagrarna. Med det bakre inmatningshjulet anger du hur många exponeringssteg det ska skilja mellan varje bild.

Lycka till!

EDIT: Jag hann bli tvåa på bollen!

Tack för hjälpen. Det var gaffling på. Köpte kameran begagnad och brukar inte själv använda den funktionen.
Jag trodde inte gaffling fungerade i manuellt läge, därför tänkte jag inte på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar