Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle inte säga att det blir fel (om vi pratar t.ex molnbilder) då jag inte är helt övertygad om att de två blir teknikerna är helt ekvivalenta. Min tvekan gäller främst om du drar ditt förslag ett steg längre ex: 1000 bilder @ 0,3s mot en bild på 300s (5 min). Har svårt att tro att de två bilderna efter sammanslagning av de 1000 skulle se likadana ut(??)

Å andra sidan ska jag definitivt testa det du skriver då det absolut skulle ge en vinst när det gäller brus (som kan bli ganska fult vid långa exponeringar). Bäst att prova :)

Om bilderna täcker 95% av tiden blir det minimalt med hopp. Med så kort slutartid som 0.3s kommer fördröjningen i kameran göra att du kanske bara täcker 50% av tiden och då blir det hopp.

Jag har som sagt provat...det viktigaste är att minimera mellanrummet mellan bilderna, stabilt stativ och tålamod.
 
1000 bilder varianten skulle dock bli tagen på lite längre tid eftersom det blir en liten liten pause mellan varje bild då spegeln och slutaren tar sin lilla tid också, så lite mer rörelseoskärpa blir det nog där.
Men på 20 bilder på 14.5 sek skulle skillnaden inte bli stor alls, förutom att bruset skulle motsvara ISO10 (om du tar dom 20 bilderna på ISO200 vill säga). Så du kommer få en gryyymt clean bild!

Kolla här:
http://lh4.ggpht.com/_bnb4o4ylUx8/S3R49o4BiNI/AAAAAAAAED0/9JNns2M76qs/DSC_3785_200iso.jpg
vs
http://lh5.ggpht.com/_bnb4o4ylUx8/S3R48NHA_iI/AAAAAAAAEDw/Mrme3J_jq7k/DSC_3785_4iso.jpg

Första bilden är en bild tagen på iso 200 och en slutartid på 1/10s. Den andra bilden är 50 bilder som också är tagna på 200 iso och en slutartid på 1/10s. Men eftersom det är just 50 bilder så tog jag bilder under sammanlagt 5 sekunder och eftersom bruset är olika på varje bild så kommer det jämna ut sig så pass mycket att det motsvarar typ 4 iso.
Men det kanske inte illustrerar just hur lång slutartid ser ut, utan jag tog bilden för att testa att få riktigt lite brus, men principen är densamma iaf.
O anledningen till att det är så pass brusigt på 200 iso är för att bilden är ganska rejält underexponerad eftersom jag inte ville bränna ut lampan. :p

Ja, jag misstänkte att resultatet när det gäller brus skulle bli riktigt bra (din bild är som sagt "grymt clean"). Min fundering gällde mest om det verkligen gick att fånga rörelsen även med flera korta exponeringar som läggs samman. Isf har jag ingen nytta av mitt ND110 och har gjort ett dåligt köp :-(
 
Om bilderna täcker 95% av tiden blir det minimalt med hopp. Med så kort slutartid som 0.3s kommer fördröjningen i kameran göra att du kanske bara täcker 50% av tiden och då blir det hopp.

Jag har som sagt provat...det viktigaste är att minimera mellanrummet mellan bilderna, stabilt stativ och tålamod.

Ok, ska testa och lära mig något nytt :)
 
Om bilderna täcker 95% av tiden blir det minimalt med hopp. Med så kort slutartid som 0.3s kommer fördröjningen i kameran göra att du kanske bara täcker 50% av tiden och då blir det hopp.

Jag har som sagt provat...det viktigaste är att minimera mellanrummet mellan bilderna, stabilt stativ och tålamod.

Tillägg: bilder av typen vatten som spolar över stenar är rätt okänsliga för "hopp", där är det bara att köra på, ta många bilder bara.

Och stäng av low-light-brusreduceringen i kameran, annars får du massa dötid mellan bilderna. Kvaliten blir bra ändå.
 
Å andra sidan tar LENR (long exposure noise reduction) bort det statiska bruset som uppstår vid så långa exponeringstider. Det är en riktigt dryg process eftersom den tar lika lång tid som den faktiska exponeringen, men det gör i många fall en enorm skillnad för slutresultatet.
När jag för några år sen tog lite bilder i vintermörkret med ett par minuters slutartid med en 400D blev det störande mycket brus på stora delar av bilderna utan LENR.
Har inte provat göra samma sak med min 5Dmk2 för att se om det blir lika stor skillnad med en så pass mycket bättre sensor...ska ta och göra det nu med det samma bara för det ;)

man kan ha lenr avslaget, men köra EN darkframe med samma slutartid och samma temperatur på kameran och sedan stoppa in den bilden som dark frame i raw konverteraren så blir det nästan lika bra, men man spar mycket tid i samband med exponeringen - jag har med framgång gjort så på 40D, 5D har jag inte testat metoden på, men bör i rimlighetens namn fungera bra även där.

givetvis måste man ta bilderna i raw för annars så blir det fel.
 
man kan ha lenr avslaget, men köra EN darkframe med samma slutartid och samma temperatur på kameran och sedan stoppa in den bilden som dark frame i raw konverteraren så blir det nästan lika bra, men man spar mycket tid i samband med exponeringen - jag har med framgång gjort så på 40D, 5D har jag inte testat metoden på, men bör i rimlighetens namn fungera bra även där.

givetvis måste man ta bilderna i raw för annars så blir det fel.
Nu menar du om man tar många bilder och lägger ihop? För gör man bara en lång exponering och sen en mörk bild med samma slutartid så tar det ju precis lika lång tid som med LENR påslaget ;)
 
Ja, jag misstänkte att resultatet när det gäller brus skulle bli riktigt bra (din bild är som sagt "grymt clean"). Min fundering gällde mest om det verkligen gick att fånga rörelsen även med flera korta exponeringar som läggs samman. Isf har jag ingen nytta av mitt ND110 och har gjort ett dåligt köp :-(

Ja, det går fint. Det var någon som i en annan tråd visade prov på detta och ett tåg som körde förbi och hade fått ett genomskinligt spöktåg. Effekten av flera exponeringar borde alltså bli den samma som med riktigt långa exponeringar, nackdelen med flera exponeringar är att det tar längre tid.

/Karl

Tillägg: Hittade bilden. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/183467.htm?set=mp
 
Senast ändrad:
Hur gör ni som tar t.ex. 50 bilder istf en enda när ni slår ihop dem? Lägger ni dem bara i var sitt lager i PS eller finns det någon automagisk funktion för att stacka bilder ?
 
Ja, det tar bort bruset från raw-filen. Det kameran gör är att efter exponeringen tar den en "bild" med lika lång exponeringstid fast med slutaren stängd och subtraherar bruset som blir då från bilden.

Här är en 100% crop utan LENR (5Dmark2, ISO100, f18, 10min). Som synes är skillnaden mot "vanligt" brus markant. Notera även den vita pricken, som också hör till bruset.

Ok, tack för informationen och exempelbilden!
 
Hur gör ni som tar t.ex. 50 bilder istf en enda när ni slår ihop dem? Lägger ni dem bara i var sitt lager i PS eller finns det någon automagisk funktion för att stacka bilder ?

Jag har jobbat med lager (inte 50 på en gång :) ) men googla på "stacking" så finns det säkert en bättre metod.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.