Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Satt o tänkte på en sak: När jag blinkar med mina ögon, så tar jag ju en "bild". Min fråga är då? Hur fort kan en människa blinka ?
Dvs hur KORT slutartid har ögat?
Pratar vi 1/125 del eller typ 1/1000 ?

Niklas,tänker för mycket ibland

Det är just när du blinkar som du inte tar en bild.

Exponeringstiden är den tid som är mellan blinkningarna.
För mig mellan 06.32-23.47

mipert skrev:
Det är just när du blinkar som du inte tar en bild.

Men det kan kanske ändå vara intressant att ta reda på hur lång tid en blinkning varar. Jag föreslår följande experiment:

1. Ta fram en kamera som låter tillräckligt mycket för att man ska höra skillnad på olika slutartider.

2. Testa olika slutartider och lyssna efter en som låter lika lång som en blinkning känns.

Ser fram emot svar från nån som är tillräckligt knasig för att testa detta.

Den som testar måste ju tänka på bländaren också. Dvs förbereda stor bländare för kort slutartid. Kanske stänga in sig i en mörk källare och exponera när lampa tänds. Alternativt finns ju ögpndroppar som vidgar pupillen eller diverse andra mindre lagliga substanser, men de senare kan nog ha en oönskad inverkan på tillförlitligheten av resultatet.

Själva blinkningen (ögonlocket täcker linsen) är väl inte det mest intressanta. Mer intresant är väl hur ofta processorn (hjärnan) samplar signalerna från sensorn (näthinnan). Jag har läst någonstans att det är 16 bilder per sekund.

Är det därför som äldre filmkameror använder just 16 bilder per sekund (eller om det nu var 18)?

Olle

Ögat/hjärnan hänger inte med om motivet ändras ca 23 gånger per sekund eller snabbare. (Efterlysningstiden i ögat är ca 1/23 sek.)
Om ett nytt motiv visas för ögat/hjärnan uppfattas detta undermedvetet fr. o. m. ca 1 picosek. (10 upphöjt till –12 sek.) Bilden blir medveten efter ca 1/200 sek.
I USA upptäckte ett reklamföretag att om en bild på en Coca-Cola-flaska visades 1/1000 sek så steg försäljningen av den drycken med 30 % mot normalt. Vid intervjuer uppgav sig ingen ha sett någon reklam för Coca-Cola…
Denna typ av reklammanipulering är förbjuden i de flesta västländer.
/Harald

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar