Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
slutartid vid macro.
- Trådstartare p.cole
- Start datum
Rogerber
Aktiv medlem
Finns det någon "regel" eller formler på hur kort slutartid man behöver vid macro för att kunna handhålla?
Vid tele är det väl 1/mm, tex 1/100 eller 1/120 på ett 105mm, men när man
kommer närmare närgränsen så känns det som att det inte är riktigt så lätt.
mvh patrick
Macro låter i mina öron som stativ... Det brukar fungera bäst och då är inte slutartiden kritisk. Det är ju resultatet som räknas.
pallep
Aktiv medlem
Alldeles korrekt, förstoringen ställer till det för en. Har dock aldrig hört någon regel dock det beror ju på om man är på närgränsen eller inte.
Med stabilisering så kommer jag knappt undan med 1/100 på 100mm och 1:1 förstoring.
Utan så kan jag tänka mig tider på 1/400-1/200.
Med stabilisering så kommer jag knappt undan med 1/100 på 100mm och 1:1 förstoring.
Utan så kan jag tänka mig tider på 1/400-1/200.
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Minst dubbla behövs när man kör makro, men jag håller med ovanstående talare om att ett stadigt stativ är guld värt.
Varför skulle det behövas längre exponeringstid vid makro om man inte använder stativ? Vore intressant att få veta det.
Kalle_B
Aktiv medlem
problemet med macro är inte heller enbart rörelse i sidled, det finns även en till dimmension, nämligen djupled. vid macro är det mycket svårt att behålla kameran i samma skärpeplan som vid fokusering, därav är stativ mycket viktigt. Visst går det, jag har själv legat och plöjt i jorden med knän och händer, vältrat mig runt på marken för att hitta perfekta positionen, lite av tjusningen med macro, naturligtvis har jag lyckats många gånger, mycket beroendes helt enkelt på erfarenhet, men inte sjutton kan jag påstå att det är enkelt eller självklart att man skall lyckas, gäller att kunna sina fotopositioner.
Stativ är alltid att föredra, där det går alltså.
Stativ är alltid att föredra, där det går alltså.
RG
Avslutat medlemskap
Varför skulle det behövas längre exponeringstid vid makro om man inte använder stativ? Vore intressant att få veta det.
Kanske skulle skrivit dubbelt så snabbt. my bad
Olle
Aktiv medlem
Robin har nog varit in på många engelskspråkiga siter och tänker på svengelskans "dubbelt så snabb" slutartid istf svenskans "hälften så lång".Varför skulle det behövas längre exponeringstid vid makro om man inte använder stativ? Vore intressant att få veta det.
Olle
Edit: Jag var lite långsam med svaret där, men det var ju bra att Robin bekräftade min teori.
apersson850
Aktiv medlem
Finessen med digitalt är ju att det inte kostar mycket att prova. Varför inte ta hundra bilder, med lite olika inställningar, och se vad du får för resultat? Du kan ju lära oss som inte vet sen.
Enicar
Aktiv medlem
Obs ironi
Ja verkligen Nonno )
25-55 positiva kommentarer på varenda en av dina makrobilder är inte mycket att komma med.
De vänligaste och respektfulla hälsningar
Pa
.. Jag har inte ett enda foto upplagt här på Fs där stativ ingått i utrustningen, men så är kanske resultatet därefter...
/Nonno
Ja verkligen Nonno )
25-55 positiva kommentarer på varenda en av dina makrobilder är inte mycket att komma med.
Pa
nonno
Aktiv medlem
Ja verkligen Nonno )
Pa
Det är tydligen inte bara jag som är blind och missar oskärpan. Tur är väl det. ))
Nej, det jag vill säga är att det nog går att få till hyfsad skärpa handhållet och jag tror att det är bra om man tränar på det och inte blir slav under stativet (eller hur man ska uttrycka det på bästa sätt).
Vänligen
Nonno
Senast ändrad: