Annons

Slutartid och Objektivets längd

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Det finns ju en regel som säger att man inte skall ha kortare slutartid än objektivets längd för att undvika rörelseoskärpa när man fotar på fri hand. Jag har hela tiden tänkt att det gäller tele men naturligtvis borde det gälla vidvinkel också.

Då kommer min fråga:
Finns det någon undre gräns för hur kort slutartid man kan ha?
Låt säga att jag använder ett 8mm fisheye och skall fotografera en gågata med människor.
Kan jag då använda 1/8 sekund för att frysa bilden eller kommer jag att få oskärpa ändå?

Jag har fått lära mig att man helst inte skall gå under 1/60 för att få skarpa bilder. Därför har jag undvikit att ta vissa bilder där slutartiden hamnat för långt under.

Om min teori stämmer så skall det bli ändring med detta.:)

Nån som känner till detta?

Jag läste någonstans att man inte skall gå under ca 1/15 när man skall fotografera (stillastående, antar jag) människor. Och ju mer du förstorar bilden destå tydligare blir ju skakningsoskärpan.

/Fredrik

Jodå, tumregeln tid<1/brännvidd gäller åt båda hållen. Så med en 20mm-glugg kan du hålla still i ca 1/20 sek. Personligen brukar jag ta i ett steg extra, dvs. 1/40 för en 20mm-glugg. Kanske har jag fått gubbdarren...:D

Glöm dock inte att regeln bara gäller den skakningsoskärpa du själv ställer till med. Om de objekt som du fotograferar rör sig snabbt så kan du få rörelseoskärpa trots att du använder kort tid. Rörelseoskärpa och skakningsoskärpa är två skilda saker.

Det det handlar om i detta fallet är rörelseoskärpa 1 & 2.

Rörelseoskärpa 1 - Den som påverkas utav fårhållandet mellan objektivets brännvidd och slutartiden. Den rörelse du fångar här är dina egna skakningar.

Rörelseoskärpa 2 - Den som påverkas utav objektets rörelse kontra slutartid. En droppe måste fångas snabbt för att frysas tex. En sten i oförändrat ljus så att du inte har några skuggor som rör sig över den kan du ha en slutar tid på en vecka utan att det blir oskarpt, förutsatt att du är säker på handen:D eller har ett stativ.

För att fånga människor som går i normalt "stadslunk" så är nog 1/60 det lägsta man skall gå, springer personen så rekoenderar jag snabbare om du vill frysa honom/henne totalt i rörelsen.

Sen ska man inte vara rädd för att få rörelseoskärpa på en människa som går/springer. Det kan vara väldigt effektfullt.

Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

MVH
Greve Nickon:cool:

Tackar för svaren så snabbt!
Får gå ut i dagarna och experimentera lite med slutartiderna tror jag.
Har inget emot lite rörelseoskärpa på människorna men de får ju inte bli till suddiga streck.:D
Dessutom kan det vara skönt att veta hur kort tid man kan ha nu när vädret gör att man bara några få timmars riktigt dagljus.

Det är individuellt

Jag har lyckats med att hålla kameran stilla med 1/4 sek och har misslyckats med 1/60 en annan gång (båda gångerna med 50 mm-obj).
Båda gångerna i nyktert tillstånd. :<)
Förut sa man objektivets brännvidd = exp.tiden.
Dock aldrig under 1/30 för normalen och vidvinkel.
Numera gäller brännvidden x 2 = exp. tiden, vilket tydligen har räknats fram.
Detta gäller för småbild.
När det gäller mellanformat, så finns det större tolerans beroende på att negativet är större, vilket påverkar oskärpecirklarna mindre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar