Annons

Slutartid m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

foten

Ny medlem
Hallo !

Jag har precis köpt en Kamera, Minolta F200.
Man kan ställa in en hel del manuella inställningar på den.
Jag är ny på detta med manuella inställningar på kameran. Så om någon vänlig själ kunde förklara:

Slutartid: Vad det är och när man skall använda det manuellt lång Resp.kort slutartid ?

Bländare: När skall man använda den manuellt ?

MVH

En som vill lära sig

Slutartid är den tid som slutaren i kameran är öppen t ex 1/125 s (ibland står det bara 125, 250, 500 osv). Det man ska tänka på är att ju högre siffra ju kortare tid (mindre ljus på filmen). Likadant är det med bländaren, högre värde=mindre ljus på filmen. Generellt kan man säga att ju mer ett motiv rör sig alt. stor brännvidd på objektivet behövs en snabbare slutartid för att få bilden skarp (man brukar ha en regel som säger ung. antal sekunder i slutartid= 1/antal mm i brännvidd för att få hyfsad skärpa). Längre tid kan användas om man använder stativ.
Ju högre bländarvärde ju större skärpedjup får du i bilden (vilket kan vara bra vid t ex landskapsfotografering).
Är kameran helt manuell (alltså ingen ljusmätning) kan det vara en idé att köpa en separat ljusmätare för att få bra exponeringar.
Lycka till!!!

Hej
Skaffa tidningen FOTO's häfte systemkameraskolan, den är bra.

Slutartiden talar om hur länge slutaren är öppen och släpper igenom ljus till filmen.
En kort tid fryser rörelsen, normalt rekomenderas om kameran handhålls ett / (samma eller snabbare) tid än brännvidden till en 35mm kamera för att få en skarp bild.
Ex. 50 mm objektiv => 1/60 dels sekund.

Prova med lång tid på stativ och du finner att saker som är stilla kommer med medans det som rör sig inte syns.

Bländaren är hålet som släpper igenom ljus till filmen.
Stort hål = lågt värde ger litet skärpedjup och snabba tider.
Litet hål = högt värde ger stort skärpedjup och långsamma tider.

Bländaren styr alltså skärpedjupet. Testa gärna det när du tar ett närgånget porträtt.

Mvh Erik

http://www.fotosidan.se/docview.htm/1003

Även en bra bok i ämnet kan med fördel hittas på biblioteket.

Men lite snabbt kan sägas att:

Slutartiden = den tiden som (i detta fallet) CCD utsätts för ljus. Ju snabbare tid, ju mer fryser du rörelse. Likadant med långa slutartider. Eftersom slutaren står öppne längre så fångar CCD'n mera ljus (och rörelse) vilket innebär att du bör ha stativ, annars får du med kamerarörelsen när du håller den i handen.

Bländaren påverkar skärpedjupet i bilden (alltså hur långt område från den fokuserade punkten som ska vara i fokus). Stor bländare (litet tal) ger ett kort djup. Men det är svårt att få till riktigt korta skärpedjup med en kompakt digitalkamera pga kamerans utformning.

Men en bok med lite illustrativa bilder är aldrig fel.

Ett bra sätt att få lite grepp om relationen mellan bländare/slutartid/skärpedjup o s v kan vara att ställa in kameran på t ex bländarförval (aperture priority). Ta en serie bilder på samma motiv med olika bländare. Ta gärna ett motiv med lite djup (lägg upp lite prylar på ett bord så att de är olika långt från kameran, fokusera på en av dem i mitten någonstans). Jämför sedan bilderna, och kolla vad kameran valde för slutartid till varje bländare. Då kan du få lite känsla för hur slutartider och bländarvärden hänger ihop, och hur bländaren påverkar skärpedjupet.

Nästa experiment kan vara att göra en liknande grej, fast med tidsförval, och gärna med ett motiv som rör på sig...

Eftersom kameran är digital, så behöver du ju inte snåla på "filmen" :eek:)

Tackar för alla svar!, tror jag snart skall få kläm på det. Som Fredrik sa man behöver ju inte tänka på att köpa en massa filmer när man har digitalkamera så det är bara att plåta och plåta....

Ha D

Jag har en fråga i det här ämnet: Hur ställer jag in slutartiden på min digitalkamera? Jag har en HP 735.

makkan:

Jag fick för mig att HP 735 endast har automatisk exponering, dvs varken bländarprioriterad, slutarprioriterad eller helt manuell... Jag kan dock ha fel - men det borde gå att kolla i din manual.

Vad heter slutartid på engelska? Har ingen svensk manual. Jag är helt ny på fotografering. Det står att den har en slutartid på 15-1/2000 sekunder. Är det ISO-antalet man ska öka eller är det nåt annat?

Re: Vad heter slutartid på engelska?

Slutaren kallas shutter och bländaren aperture. Att den har variabel slutartid innebär inte automatiskt att den går att ändra manuellt. Vet inte heller om du kan ställa filmkänsligheten (ISO), men om det går så är ett högre ISO-värde en ljuskänsligare/snabbare film och behöver då inte lika lång slutartid (vid konstant ljus)... eller nåt sånt =)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar