Annons

Slutarproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

canona

Medlem
Hej!
Fick igår tag i en D70 med det berömda "kitet".

Har nu en fråga:
När jag hade tagit bara några bilder visade det sig senare på datorn, att vissa bilder blivit helt svarta.

Läste på nikonians.org att det är en del kameror som har haft slutarproblem, en del får halva bilder och resten svart, en del får helt svarta.

Är detta något som nån här känner till?

Sen har jag ett biljud från blixten (tror jag)som vid rörelse av kameran har ett litet vibrerande ljud, typ som av en trasig glödlampa, lite fjädrande ljud.
Kan det vara från blixten eller är det nåt annat?

Tacksam för tips och ev.svar

Ha det gott!
http://www.nikonian.org

canona skrev:
Hej!
Fick igår tag i en D70 med det berömda "kitet".

Har nu en fråga:
När jag hade tagit bara några bilder visade det sig senare på datorn, att vissa bilder blivit helt svarta.

Läste på nikonians.org att det är en del kameror som har haft slutarproblem, en del får halva bilder och resten svart, en del får helt svarta.

Är detta något som nån här känner till?

Sen har jag ett biljud från blixten (tror jag)som vid rörelse av kameran har ett litet vibrerande ljud, typ som av en trasig glödlampa, lite fjädrande ljud.

Tacksam för tips och ev.svar

Ha det gott!
http://www.nikonian.org

Såg du om de var svarta på displayen i kameran?
I vilken miljö tog du dem? (inne? ute? i direkt solljus?)

Det enda jag råkat ut för är att när jag tagit en serie bilder i snabb följd och haft SB-800 blixten igång så kan den ju omöjligt blixtra lika intensivt som kameran tar bilder. Därför blir en del helt svarta av underexponering.
Det är väl rätt naturligt eller?

Hej igen!

Det var inomhus dagtid, tittade nog inte på displayen. Ska göra detta nästa gång. Om det även blir svart på dispayen efteråt, vad betyder det?

Ang. blixt så använder jag pop-up:en på kameran. Har inte fått manualen ännu, de hade glömt lägga i den i affären :-/. Vet ej om jag omedvetet gett mig på att försöka ta i serie?

Blir lite orolig då jag läst om att det förekommer en del slutarproblem.

Tjingeling!

canona skrev:
glömt lägga i den i affären

Hurdå glömt lägga i den? Manualen ligger packad i kartongen tillsammans med alla andra prylar. Ligger den inte där så betyder det att någon packat upp den. Kanske packat upp kameran också. Kanske varit ute en sväng hos någon annan kund. Vad vet jag. Nu skall jag inte skrämmas, men be butiken förklara varför manualen var urplockad ur kartongen. Jag har skjutit ca 2000 bilder med min D70, och de enda som blir svarta är de jag tagit med motljusskyddet på :)

Linsskyddet?;)

Prova att öppna den svarta bilden i photoshop och dra rejält i nivåerna, då ser du om bilden är helt svart eller bara rejält underexponerad. Vad säger exif-infon? Slutartid, bländare mm.

Hej!
Ja, jag ska fråga imorgon när jag hämtar upp manualen, blev lite misstänksam. Frågan är om man får ett ärligt svar?

Det är ju sånt som är svårt att kolla upp också?
Irriterande är det i alla fall att nån kan ha använt den, man har ju betalt dyra pengar för det.

Tack för tipset!

Hej!
Linsskyddet var av ;-), jag hade tagit några kort innan.
I PS var de oxå mörka men ska gå in och höja nivåerna, gjorde inte det då. Tycker kameran underexponerar något. Jag är Canon användare innan :)

Hmmm, motljuslinsskydd....jag vet bara att det gick bra att ta kort och helt plötsligt blev det bara några svarta bilder.

Höjde nivåerna i PS och då kunde man se lite brusigt vitt i överkant. Ingen bild av något dock.

canona skrev:
[/URL]

Det är stor sannolikhet att ljudet kommer från kamerans orienteringssensor som känner av hur man håller kameran. Låter ungefär som om nått ligger löst och skramlar runt i kameran, fast det kanske inte är det du hör?

//

Kan vara det ljudet kanske, men ska den låta när man vänder kameran när den är avstängd också?

Låter som en liten liten fjäder som vibrerar, det är det närmsta jag kan förklara det som. Det avtar efter en stund. Som om det kunde vara glödtråden i blixten men det kanske är det andra du nämnde.

Var innne hos Expert idag, de trodde det var fjädringsmekaniken i själva blixten, den som håller blixten uppe.

Vet inte om det är det , din teori låter vettig om att det kan vara sensorn.

Trevlig midsommar!

Min D70 är helt tyst när jag vänder och vrider på den vad jag kan minnas. Men jag får gå hem och lyssna ikväll.

Funderar å om kameran varit i manuellt läge och då haft ett litet ljusinsläpp. Kontroller aexponeringen, genom att ställa kamera i automatläget och ta en bild. Ställ sedan i samma värden i det manuella läget för bländare och tid och gör om exponeringen. Bilderna bör då bli väldigt lika och inte mörka.

En svensk tiger,

så även min D70. Inga fjädrar som ploingar, inga vertikalsensorer som raspar. Kort sagt den är dödstyst hur jag än vrider på den. Jag tycker definitivt inte att du skall nöja dig med den förklaring du fått. Något är mycket troligt inte alldeles som det skall. Det är säljarens ansvar att hjälpa dig bli en nöjd kund.

Kristofer "Amatör Sverker" Magnusson

Hej!
Ska testa kameran lite mer idag.

Tycker inte om att man ska behöva känna sig nästan lite okunnig när man kommer till affärn, inte för att de var otrevliga men bemötandet var ändå som om att deras svar på mina upplevda problem var så självklara.

Tycker inte att de verkar vara "experter" i alla fall.

in2kma skrev:
Hurdå glömt lägga i den? Manualen ligger packad i kartongen tillsammans med alla andra prylar. Ligger den inte där så betyder det att någon packat upp den. Kanske packat upp kameran också. Kanske varit ute en sväng hos någon annan kund. Vad vet jag.

Det behöver inte betyda ett skit faktiskt. Det är väldigt vanligt att manualer och kameror kommer löst. Tillverkarna vill spara tid och skickar därför bruksarna separat istället för att lägga ner dem i varenda kartong. Dessutom kanske Nikon hade slut bruksar men skickade kamerorna i alla fall, då det är rätt onödigt att en bruks ska uppehålla kameran.

Ja, jag hoppas att så är fallet, hoppas inte de skulle ljuga i affärn men visst blir man lite misstänksam, det blir ju nästan att man letar fel på kameran bara för det :-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar