Annons

Slutarproblem med EOS300

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Olsson

Aktiv medlem
Ibland när jag valt en viss slutartid och bländare så låser sig slutaren när jag trycker av.
Ex. Jag har valt slutartid 1/30 och när jag trycker av är slutaren öppen ett par sekunder.

Det händer inte så ofta, 2 ggr på den senaste 36-rullen. Men det är väldigt irriterande, särskilt när det är dyr dia-film i kameran.

Vad kan man göra?

Min kamera är alltså en Canon EOS300 med ett Sigma 28-105mm objektiv.

Gammal ?
Bara på vissa tider?

Kan vara att lamellerna kärvar om det händer lite då och då.

De är rätt känsliga mot beröring.

Det du beskriver känner jag igen när min 300 var ny. Köpte den kvällen innan en resa, 3-6 bilder per rulle blev överexponerade (svarta) pga slutaren. Bytet av slutaren gick på garantin.

Har haft kameran ca 3 år. Det händer på olika tider. Första gången det hände var på förra filmen, då var det också 2 ggr på en 36-rulle. Så det har hänt fyra gånger nu.

Kan det vara grus eller något som gör att det kärvar? Isåfall borde det väl funka att blåsa rent med lite tryckluft?

Nej..nej..nej..nej... Slutaren är en precisionsdetalj.. Blåser du med tryckluft så är rusken stor, eller ja nästan garanterad, att du böjer eller bockar slutarlamellerna..

Har du tagit många rullar med den?

Eller ja det spelar ingen roll.. det låter som om det behövs ett slutarbyte, eller kanske då en ny kamera, eftersom ett slutarbyte kostar typ 2000:- eller mer.

Ett 50-tal rullar tror jag.

Jag kommer nog att låta problemet vara kvar så länge det bara händer ca 2 ggr per rulle. Några kronor per film istället för en ny kamera känns bättre i nuläget.

Plus att jag märker när det låser sig, och då är det bara att ta om den bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar