ANNONS
Annons

Slutarmanövrering på Voigtländer Bessa 6x9

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag har köpt en rätt fin Voigtländer Bessa 6x9 (Voigtar 1:4,5, F = 11 cm, Compur-Rapid).

Slutartider längre än 1/25 s hänger, men det är inte hela världen. Det går eventuellt att fixa och jag vill nog ändå helst använda kortare tider.

I övrigt tycks allt fungera förutom att den lite speciella slutarutlösaren som sitter på locket, och som hamnar praktiskt åtkomlig när man fäller ut kameran, inte gör något. Det tycks som om det fattas något i länkaget till slutaren. Det går förstås att utlösa slutaren med spaken på objektivet så kameran är fullt funktionsduglig.

Jag har letat på nätet efter en teknisk beskrivning av kameran för att se om det är något som jag själv kan åtgärda, men jag har inte hittat något. Är det någon som har tips om något sådant?

I övrigt är det en riktigt trevlig kamera, men en del kluriga finesser. T.ex. att "sportsökaren" fälls upp automatiskt när man öppnar locket, och att det finns sökarmask för 4,5x6 om man vill spara på filmkostnaden. Någon mask för filmen för 4,5x6 följde dock inte med, men det kanske man kan göra en själv. :)

160 kr tycker jag var ett rätt bra pris för den här kameran.

Det var ett bra pris. Jag har en E-Bessa med Heliar som jag lyckades få för 400 kr, och den har samma avtryckare. Tog ett par bilder som kanske är till hjälp:

https://farm3.staticflickr.com/2908/14569726296_a0298ff9d7_k.jpg

Det är nog svårt att fixa själv om delar saknas, då de är specialformade och nitade på plats. Men kanske är det fjädern som saknas?

Annars kan du använda trådutlösare mellan högerhandens fingrar medan du håller i kameran.

Det ser inte exakt likadant ur på min kamera, men ganska likt.

Jag vet inte vad som har hänt, men nu när jag provade så fungerade det! Förut rörde sig inte armen som ska påverka slutarutslösaren när jag tryckte på avtryckaren på locket, men nu fungerar hela länkaget. Obegripligt. Jag petade lite försiktigt på mekanismen innan jag skrev första inlägget i tråden. Kanske att något som satt trögt lossade?

En annan fiffig sak med den här kameran är att man fäller ihop sökaren genom att helt enkelt stänga locket över sökaren. Det sitter en sinnrikt böjd fjäderplåt i locket som petar ner de båda delarna av sökaren helt automatiskt. Man behöver inte riskera att få fingeravtryck på sökarglaset alltså.

Nu har jag förklaringen. Jag hade missförstått hur man skulle trycka på avtryckaren. Jag satt nyss och petade lite på den och kom plötsligt ihåg att förut så tryckte jag den inåt istället för "neråt". Den rörelsen är istället till för att spaken ska fällas in när man fäller ihop framlocket på kameran. Den lilla tappen som påverkas vid den rörelsen trodde jag var del av första länken i länkaget. Ridå!

Till mitt försvar kanske jag kan anföra tiden på dygnet då jag packade upp kameran och provade den. :)

Aha! Skönt att höra att det fungerar som den skall. Jag har bara min tredje filmrulle i min, som jag senast använde 2011, så jag skall nog ta ut och framkalla den. Jag försökte i morse att öppna luckan genom att trycka på knappen som egentligen är till för att vridas med tumspetsen för att fälla in masken för 4,5 x 6 i sökaren. Den riktiga knappen sitter i botten på kameran.

Det är lätt att göra lite fel när man inte är van. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar