Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarljud på sony a200

Produkter
(logga in för att koppla)

esancce

Medlem
Har precis köpt mig en sony a200, helnöjd! Men är det inte ett väldigt högt slutarljud?
Jag är väldigt intresserad av att sitta och vaka, t.ex, på rådjur. Är rädd att jag inte kommer kunna ta ett enda obemärkt foto med den konserten den avger!
Någon som har erfarenhet om detta?

mvh Louise

Alla systemkameror avger ett visst (o)-ljud när spegeln och slutaren arbetar. Sony har tyvärr inte de tystaste slutarna.

Typiskt!

Väldigt tacksam för ditt svar!
Synd får man väl säga, och jag antar att slutarspegelns ljud inte är något man kan påverka?

Man får väl hoppas att rådjuren är strängt upptagna med något annat när jag kommer ;o)

Till en del kan Du det. Jag har ett hemgjort 10mm ( det jag hade hemma ) neo- prenfodral till min Sony a700 för att hålla den torr när jag inte kan ha regnmössa på den. Det dämpar slutarljudet, men det blir bökigare att ändra inställningar när den är "påklädd". Behöver Du inte pilla särskilt ofta, kan det vara en idé.

okej

Det hade kanske varit något!
Var 40 m ifrån en bock idag med en canon. Slutar ljudet verkade inte störa värst. Men när autofokus helt plötsligt bestämde sig för att fokusera på några grässtrån framför mig tyckte inte bocken de märkliga ljuden var roliga längre :eek:) så kan de va!

Tack för dina tips!!

Ingen fara!
Köpte en beg sony a100 för 3 månader sen,tyckte också den smällde högt.
Som minst har jag fått 2 bilder när dom hört slutaren,i förrgår på 25 meter.
Jag har även fått 25 bilder fast dom hör slutaren,det är då man får dom där glo-bilderna rätt in i kameran.
Sitt stilla!,ev med lite kamoflage,inga problem!

Hej Louise.Slå om till manuell focus när du smyger i gräset. Då har du mycket bättre kontroll och kan leka med skärpan på olika sätt.
Om du sitter/ligger helt stilla bakom kameran så blir ofta bocken t.ex nyfiken när den första oron har lagt sig och kan komma närmare undertiden den betar.Att han skäller på det okända i gräset är ju bara lite kul.

Bock från Barsebäck

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1343042

Mvh/Gunte..

Snyggt!

Tack för tipset Gunte! Jag har precis köpt min första systemkamera så jag är lite feg för det där med manuell fokus, antar att jag får öva :)
Visst är det mäktigt att höra en bock skälla, inte lika kul när dom springer ifrån en bara ;)

Väldigt fin bild på bocken! Hur lyckas man få en sån skärpa på djuret genom allt det gräset?

mvh Louise

Skärpa genom gräset får man ju just genom manuell fokus. Bara vrida tills det ser bra ut, inte så svårt.

Re: ok

esancce skrev:
hoppas skogens rådjur har tålamod att stå stilla ;)

hehe oroa dig inte över det. När du väl fått in känslan med den manuella fokusen så kan det rent av gå snabbare än autofokusen. Speciellt för sådana där bilder med mycket "skit" i vägen, eftersom autofokusen gärna vill fokusera på det som är närmast kameran.

:)

Jag köpte KonicaMinoltas D7D när den kom. Galet skön kamera men precis som du tycker nu tyckte även jag att den hade ett ganska tilltaget slutarljud. Vet ej om det är något speciellt med KonicaMinolta/Sony men jag tycker mig inte alls höra slutaren lika högt på de Nikon/Canon jag provat.
Smaksak kanske...

Men slutarljudet har förbättrats på A200, A300 och A350. Arvet från Konica Minolta 7D och 5D som fördes över till Sony A100 - den slamrande spegeln - har ersatts av ett ganska rappt och dämpat ljud tycker jag (och många andra).

Kolla gärna in min gamla tråd om tystaste digitala systemkameran.

Slutartid Sony A200

Hej, jag ville inte starta en ny tråd så jag lånar den här.

Min fråga är hur jag ändrar slutartiden på min Sony A200 ?

Sen har jag en till fråga, för några dagar sen när jag skulle ta en bild i ett mörkt rum med blixt så bara "bläppade" blixten till innan jag skulle ta bilden och bilden blev inte tagen, är det något fel? (den fungerade senare som vanligt).
Tacksam för svar!

Re: Slutartid Sony A200

Julle1000 skrev:
Hej, jag ville inte starta en ny tråd så jag lånar den här.

Min fråga är hur jag ändrar slutartiden på min Sony A200 ?

Sen har jag en till fråga, för några dagar sen när jag skulle ta en bild i ett mörkt rum med blixt så bara "bläppade" blixten till innan jag skulle ta bilden och bilden blev inte tagen, är det något fel? (den fungerade senare som vanligt).
Tacksam för svar!

Ställ programratten i läge S. Sedan rullar du på den lilla ratten framför avtryckaren.

Det där med att blixten "bläppar" är bara ett sätt för kameran att kunna fokusera i mörk miljö. Eftersom kameran inte har en autofokuslampa. Det betyder att kameran inte kan fokusera när det är mörkt och blixten inte är aktiverad (i läge P/A/S/M). I de övriga lägena poppar blixten upp av sig själv och då funkar det ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar