ANNONS
Annons

Slutaren sönder på 1Ds MarkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

rnyholm

Avslutat medlemskap
Min kamera 1DsMarkIII har en slutare med vilken jag fotat ~13000 ggr. Det kom i övre kanten på fotona en vit rand. Jag skickade fotot till Canon servicen och frågade var ligger problemet. De svarade skicka in kameran hit dess slutare håller på att säga upp kontraktet efter en tid har du enbart svarta bilder. Sagt o gjort.

Efter två veckor kommer kameran tillbaka och när jag tar de första fotona fattar jag att jag har hela tiden haft slutaren sönder eftersom den låter annorlunda och nu fungerar den ju på ett helt annat sätt och dessutom fungerar också 5 f/s. Glädjen varade 1,5 vecka så kom Err 30 med uppmaning att stänga av strömmen eller ta ut batteriet.

Canon servicen svarade att Err 30 indikerar på slutarproblem. Hmmm igen åker den på måndag på service. Min semester börjar 10.6 och åker iväg till Norge. Gör jag det utan kamera, är mina tankar nu. När jag har läst information från olika sajter sägs det att en slutare på denna kamera skall klara av ~ 300 k exponeringar.

En Nikon anställd sade om exponeringarna ganska bra så att även en vanlig fattar att det är direkt jämförbart med en bil. Har du kört med bilen 13 000 km (knappt inkörd) skall den nog hålla om den lovats hålla 300 000 km.

Min kamera 1DsMarkIII har en slutare med vilken jag fotat ~13000 ggr. Det kom i övre kanten på fotona en vit rand. Jag skickade fotot till Canon servicen och frågade var ligger problemet. De svarade skicka in kameran hit dess slutare håller på att säga upp kontraktet efter en tid har du enbart svarta bilder. Sagt o gjort.

Efter två veckor kommer kameran tillbaka och när jag tar de första fotona fattar jag att jag har hela tiden haft slutaren sönder eftersom den låter annorlunda och nu fungerar den ju på ett helt annat sätt och dessutom fungerar också 5 f/s. Glädjen varade 1,5 vecka så kom Err 30 med uppmaning att stänga av strömmen eller ta ut batteriet.

Canon servicen svarade att Err 30 indikerar på slutarproblem. Hmmm igen åker den på måndag på service. Min semester börjar 10.6 och åker iväg till Norge. Gör jag det utan kamera, är mina tankar nu. När jag har läst information från olika sajter sägs det att en slutare på denna kamera skall klara av ~ 300 k exponeringar.

du kan ta det med en nypa salt för canon står inte för det. Min 1ds mark 2 pajade efter 45000 bilder o kameran hade blivit 2 år så dom tog inte det för garant tiden var utgången. Kostade strax under 4000 att byta slutaren. Varför ens nämna slutar siffror på 300000 när dom ändå bara går på garanti tiden?

Jag fick kameran innan jag åkte på semester. Under semester resan kom Err30 en gång till och när jag kom hem skickade jag igen den in på service. Första gången byttes slutaren och andra gången spegelsystemet. När de tredje gången kom tillbaka hade hela strömkretsen bytts ut och nu tycks den funka som sig bör.

du kan ta det med en nypa salt för canon står inte för det. Min 1ds mark 2 pajade efter 45000 bilder o kameran hade blivit 2 år så dom tog inte det för garant tiden var utgången. Kostade strax under 4000 att byta slutaren. Varför ens nämna slutar siffror på 300000 när dom ändå bara går på garanti tiden?

Det är väl ingen garanti från Canon, bara att en normal slutare förväntas vara ett visst antal kort. Har sett några 1D/1Ds som har 400 eller 500 tusen på slutaren utan problem, och andra som dör mycket tidigare, typ min 1Ds2 som fick problem efter 23000. Canon fixade den gratis trots att den var 4 år gammal så jag hade lite mer tur än du...

Det är väl ingen garanti från Canon, bara att en normal slutare förväntas vara ett visst antal kort. Har sett några 1D/1Ds som har 400 eller 500 tusen på slutaren utan problem, och andra som dör mycket tidigare, typ min 1Ds2 som fick problem efter 23000. Canon fixade den gratis trots att den var 4 år gammal så jag hade lite mer tur än du...

Om canon då ska göra reklam o påstå att den ska hålla för minst 300000 exponeringar så ska dom står för oavsett om kameran är äldre än två år eller ej. Vad är nästa steg? den ska hålla 500000 exponeringar? hur många knäpper av det på två år? Gör man reklam o påstår något ska man stå för det annars är det inte värt ett dyft.
Så mera ärligt vore om canon har en specifik längre garanti tid på slutaren som tex 5 år annars är deras siffror just bara siffror utan betydelse i verkligheten.

om du tex kollar på bilbranschen så är tex rost garantin längre än nybilsgarantin. Många bilmärken har minst 8 år som exempel.

Först så är det en ungefärlig genomsnitts-siffra som någon skrivit tidigare. Och 300k är inte siffran för din kamera. Det är siffran för de nyaste Canon serie 1 husen. Siffran på din slutare var lite lägre.
När man plåtade med film så var det ingen som reagerade eller blev tokig när slutaren gick sönder. Och som regel var det vid mycket lägra siffror.
Canon garanterar inte att slutaren håller till ett visst antal exponeringar innan den går sönder. Givetvis så spelar ålder och behandling av kameran också in.

Here we go AGAIN...

Väcker liv i den här gamla tråden. Köpte för några år sedan en begagnad 1Ds Mark II - jättefint skick och bara ca 35.000 bilder tagna. Märkte dock efter ytterligare 2 - 3.000 bilder en överexponerade rand i övre bildkanten. Hade vid det tillfället inte en susning om vad det kunde bero på, men efter diverse googlande kunde jag konstatera att kameran led av s k shutter bounce, eller studsande slutare. Så länge man höll sig på en exponeringstid av 1/400 eller lägre var det inget problem, men ju snabbare tid desto mer överexponerad rand.

Jag hyste inga större förhoppningar om att kunna få problemet åtgärdat på garantin (som för övrigt hade löpt ut med god marginal) och valde av flera orsaker att sälja kameran för en billig penning. Men trots att jag aldrig ångrat det beslutet så saknade jag känslan av ett 1Ds-hus och de fina bildfilerna den levererade.

För några veckor sedan slog jag till på en begagnad 1Ds Mark III. Återigen ett mycket fint hus med bara 11.000 bilder på mätaren. Brände av några inomhusbilder hos säljaren och vad jag kunde se på displayen såg det bra ut. Hade inte mer än kommit hem och tagit några utomhusbilder på korta tider och vad får jag se? Jo, samma överexponerade rand som på min 1Ds Mark II! WTF!?!?

Säljaren påstod sig inte känna till problemet och jag är nog benägen att tro honom. Lyckligtvis tog han på sig att se till att kameran fixades, och efter tre veckor fick jag tillbaka kameran med en helt ny slutare. Trots att garantin inte längre var giltig så tog Canon kostnaden.

Jag gillar fortfarande 1Ds-huset. Byggd som en stridsvagn och trots att den med dagens ögon mätt inte direkt är ett högt ISO-monster så gillar jag bilderna den levererar. Jag kan ändå inte låta bli att fråga mig vad det egentligen är/var för "fel" med 1Ds-serien. Jag vet att de "garanterade" 250.000/300.000 inte alls är någon garanti, men kom igen: nu har jag haft två proffshus där slutaren börjat krångla långt, långt innan kameran ens kommit i närheten av vad som anges att slutaren ska tåla.

En 1DX kommer jag förmodligen aldrig att köpa, men hoppas ändå att den tveksamma slutarlivslängden hos en 1Ds inte kommer att gå i arv.

Har man otur går slutaren sönder tidigare än genomsnittet. För andra håller den längre. Själv äger jag 1Ds3, 1D3 och 1D4. Slutare har inte gått sönder på någon av de tre kamerorna. Inte heller på någon av mina tidigare 1Ds eller 1D kameror. Jag har ägt sammanlagt sju 1Ds och 1D kameror och under drygt 8 års tid och tagit runt en miljon bilder utan att någon slutare gått sönder.

Ja, otur kanske är nyckelordet här, speciellt när man hör talas om 1DsII:eek:r som gått både 600 och 700.000 exponeringar utan krångel. Det talas ju ofta om exemplarvariation när det gäller objektiv och det är väl inte helt orimligt att samma sak förekommer när det gäller hus. Även här på FS har ju flera vittnat om 1DsII:eek:r som börjat "studsa" på ett tidigt stadium.

Men samtidigt hoppas jag att du förstår varför jag baserat på min erfarenhet av 1Ds-serien so far frågar mig hur det egentligen är ställt med slutarkvaliteten hos Canons toppmodeller. Hade vi pratat om en konsumentmodell för en tiondel av vad en 1Ds kostade hade jag definitivt inte höjt på ögonbrynet lika mycket.

Givetis är det det bara de som skriver här som har en söndrig slutare. De andra hör du ju aldrig av. Ingen startar ju en tråd här för att berätta att deras slutare fungerar fint :)
Siffran Canon har på slutarna är ju också en genomsnitts siffra. Ingen garanti för att slutaren ska hålla det antalet. Går den sönder efter lite användning inom garantin så får du ju en ny gratis. Och ofta även när garantin gått ut.
Slutarna håller även mycket längre nu än de gjorde för 10-20 år sen. Det är bara det att folk tar mycket mera bilder nu när det har digitalt istället för film

Jag har träffat en herre, som hade en verksamhet där de kopierade böcker. De hade byggt riggar som fungerade som bladvändare, och så satt det en 1Ds Mark III i riggen och tog en bild av varje uppslag. Det gick mycket fortare än med en vanlig skanner.

De kamerorna satt förstås i en skyddad miljö, helt stilla och bara tog bild efter bild. Slutarna höll för ungefär tre miljoner (!) exponeringar, sa han. När de rasade bytte de slutare och körde tre miljoner till.

Ja, otur kanske är nyckelordet här, speciellt när man hör talas om 1DsII:eek:r som gått både 600 och 700.000 exponeringar utan krångel. Det talas ju ofta om exemplarvariation när det gäller objektiv och det är väl inte helt orimligt att samma sak förekommer när det gäller hus. Även här på FS har ju flera vittnat om 1DsII:eek:r som börjat "studsa" på ett tidigt stadium.

Just 1DsII husen verkar ha haft någon form av tillverkningsproblem iaf. De flesta som rapporterar s.k. "shutter bounce" har fått det runt 20-30k exponeringar. Min började runt 23k. Det verkar som om slutaren antingen strular just runt denna punkt eller så går den utan problem i hundratusentals exponeringar... Canon fixade min gratis trots att kameran var över 4 år gammal.

Min 1Ds mark III led av shutter bounce långtvefter garantitiden gått ut med en del exp på, men långt under den angiva gränsen. Gick till Canon RCC i Mölndal och de bytte slutare på 2 dagar utan kostnad - det är good will! Överlag är ju en fördel med Canon i Göteborgsområdet att RCC ligger nära.

Nu tycker man i o f s att en proffskamera borde hålla bättre. Jag misstänker att felet även finns på 1D serien men syns inte där då slutaren är mycket större än sensorn i dessa kameror så att denna ljusa kant i FF bilden inte kommer med på en 1,255 crop bild. Blir intressant att se hur det blir med 1DX som kommer utsättas för mycket fler exponeringar än 1Ds serien gjorde. En lösning vore att göra slutaren lite större så att felet skulle finnas utanför sensorn och inte bli synligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar