Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutaren i Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
o-laser skrev:
jag borde inte skriva detta (sorry på förhand) men din presudokodsnutt borde väl eftersom det bara finns två utfall se ut:

IF sönder AND år <=2 AND slutarrörelser <=30000 THEN garantiåtgärd
ELSE betala

Sorry igen, jag kunde bara inte hålla mig.

Och om det är någom som har en lista på olika slutar-mean-time-to-failure skicka info (inte bara Canonsprylar ok?)

Nä, det där implicerar att man ska betala även om kameran inte är sönder. Så är det förstås inte.
 
Där fick man,

och sen gäller det ju bara slutarfel förstås.

IF slutarfel THEN
IF år <=2 AND slutarrörelser <=30000 THEN
garantiåtgärd
ELSE
IF dagsförnymodel THEN
köpny
ELSE
reparera
END IF
END IF
END IF

Å sen har vi ju fallet att man inte har råd eller helt ienkelt inte vill fortsätta fota, sälja den trasiga kameran och köpa nytt...
 
if(!diskussion == onödig)
{
return false;
}
else
{
if(camera[slutare] == pajj)
{
KÖP_NY(MÄRKE);
}
elseif(pris_for_mkt)
{
cout>> "sluta klaga";
SLUTA_FOTA(namn);

}
}

=)
Hur orkar folk? :O Vem har inte tillgång till en dator eller äger en dator? Vem har inte tillräckligt med utrymme från början för att laga X antal bilder? Annars kan man köpa 2x160 gig. Köra Raid striping på dem som mirror & säkerhetskopia. pris på ungefär 3000->3.500kr sen har du lagringsmedia för ett jäkla tag framöver. Bildbehandlingsprogram finns det väldigt billiga sådana. Man kan knappast upp i samma priser som det kostar att köra analogt. Därmed _BILLIGARE_MED_DIGITAL_ men som sagt, vem bryr sig? Denna diskussionen får folk att låta som inbitna smålänningar. Är det för dyrt, sluta med hobbyn å börja med något billigare som t ex vävning eller liknande..

/Martin
 
o-laser skrev:
Dom har väl ingen speciell slutargaranti, det intressanta för användaren måste väl ändå vara hur många exponeringar slutaren håller för i median eller medeltal?

Siffran 30 000 får iallafall mig att tveka att brassa på och ta många alternativa bilder av ett visst motiv. Som jag förstår det verkar de flesta med en DSLR ta någonstans mellan 500 och 2000 bilder per månad men det kanske är nyhetens behag.

Nu har jag iofs inte en 10D men slutaren i D70 kan väl inte vara så annorlunda.

I D70:an används den mekaniska slutaren bara upp till tiden 1/125 sekund. Över 1/125 används istället en elektronisk slutarfunktion hos själva bildsensorn.
I praktiken innebär detta att slutaren (mekaniska) kanske bara används i cirka hälften av de bilder du tar.
 
Nja, att slutaren bara används vid hälften av korten på en D70 stämmer nog inte riktigt. För nog måste slutaren öppnas även om själva slutartiden bestäms elektroniskt, annars når inget ljus CCDn.
 
Hehe.. oavsett om det är mekaniskt eller elektroniskt, så måste ju slutaren göra en rörelse.. dvs den slits.. så hur den drivs spelar ingen roll.

Men plåta på nu istället... Den dagen, den "sorgen"
 
Att slutaren för eller senare pajar är väl inte så farligt ur ekonomisk synpunkt. Värre för mig är att den kan paja under en period när man behöver kameran och inte kan laga den. Jag har själv fotat ca 12-15 000 exponeringar under det senaste året, och en månads resa med undervattensfotande och naturfotande kan lätt ge 4-5000 exponeringar ytterligare. Risken är då överhängande att slutaren går sönder under en sådan resa, och det vore väl ganska så taskigt. Finns det någon möjlighat att testa slutarfunktionen (typ att kamerareparatören med sitt känsliga kameraöra hör att slutaren har börjat att mikroknacka och då brukar den paja inom 3000 exponeringar) eller är det tillsynes slumpmässigt när slutaren ger sig?
 
Bent C. skrev:
Att slutaren för eller senare pajar är väl inte så farligt ur ekonomisk synpunkt. Värre för mig är att den kan paja under en period när man behöver kameran och inte kan laga den. Jag har själv fotat ca 12-15 000 exponeringar under det senaste året, och en månads resa med undervattensfotande och naturfotande kan lätt ge 4-5000 exponeringar ytterligare. Risken är då överhängande att slutaren går sönder under en sådan resa, och det vore väl ganska så taskigt. Finns det någon möjlighat att testa slutarfunktionen (typ att kamerareparatören med sitt känsliga kameraöra hör att slutaren har börjat att mikroknacka och då brukar den paja inom 3000 exponeringar) eller är det tillsynes slumpmässigt när slutaren ger sig?

Drar upp denna gamla tråden igen... Sitter nämligen i samma sits här, har en EOS 350 D som gått runt 62 500 exponeringar, säkert lite till om man skulle räkna skott utan kort osv... Problemet är att jag absolut inte vill råka ut för ett slutarras när jag skall på en två veckor lång semesterresa till sommaren... Kan man be någon kolla på slutaren så att man kan få reda på hur den mår för att undvika det värsta? Skall man lämna in den för slutarbyte redan nu fastän den är hel?
 
maila canon o se vad de har för garantier på just din slutare på 30D fick jag svaret att den ska hålla ca, 100,000 exp vet inte om jag litar helt på det dock :)
 
Bananafroggyboy skrev:
Drar upp denna gamla tråden igen... Sitter nämligen i samma sits här, har en EOS 350 D som gått runt 62 500 exponeringar, säkert lite till om man skulle räkna skott utan kort osv... Problemet är att jag absolut inte vill råka ut för ett slutarras när jag skall på en två veckor lång semesterresa till sommaren... Kan man be någon kolla på slutaren så att man kan få reda på hur den mår för att undvika det värsta? Skall man lämna in den för slutarbyte redan nu fastän den är hel?
Hm, jäkla bra fråga.

Någon som vet? Kan man lämna in den till mystiska kamerareparatörer med superöron som kan höra ifall slutaren är på väg att ge upp?
 
Fortfarande ingen som vet? Man kan ju börja i den här änden då, det måste väl finns några här på FS med 350D som fått en rasad slutare... Efter hur många bilder raade den och hur gick det till? Skedde det tvärt ett märke ni att det var på g?
 
Det är inget att gå att oroa sig för. Näe slutaren går sönder så märker du det. Innan dess så vet ingen hur länge den kommer att hålla. Din slutare kan gå sönder i morgon eller hålla många år till.
 
Lars Johnsson skrev:
Det är inget att gå att oroa sig för. Näe slutaren går sönder så märker du det. Innan dess så vet ingen hur länge den kommer att hålla. Din slutare kan gå sönder i morgon eller hålla många år till.

Klart det är något att oroa sig för om man skall ut på en resa i två veckor... Kan inte tänka mig en rolig semester utan kameran = MARDRÖM... Men det skulle som sagt vara kul och få höra andras erfarenheter som har 350D, det måste väl vara nån som råkat ut för det. Den skall ju klara 50 000 exponeringar. När rasade din/er slutare i 350D?
 
Vissa slutare går sönder innan de tagit tusen bilder. Andra går fortfarande bra efter ett par hundra tusen bilder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.