Annons

Slutaren i Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Så du har ingen kostnad för hård-diskar eller DVD att spara bilderna på. Eller mjukvara till bilderna. Eller alla dator.prylar som man köper p.g.a att man plåtar digitalt. Det är bara en "myt"att det inte kostar något att fotografera när man väl har digital-kameran. Jag har aldrig gjort av med så mycket pengar som jag gör nu på kamera-prylar + alla tillbehör. Inte för att jag klagar för jag gillar det men säg inte att det inte kostar något.
Lars

Jo men den rörliga kostnaden är ju noll.

Du har iofs rätt att alla prylarna kostar men dator har man ju i allafall så det är hårddiskutrymmet ( gånger två man måste ju backa up). En 40gigs hårddisk kostar numera en bra bit under tusenlappen, hårdiskpriset faller dessutom snabbare än jag hinner fotografera nytt. CD/DVD backuper har jag slutat med, rymmer för lite och tar för lång tid.
 
o-laser skrev:
Jo men den rörliga kostnaden är ju noll.

Du har iofs rätt att alla prylarna kostar men dator har man ju i allafall så det är hårddiskutrymmet ( gånger två man måste ju backa up). En 40gigs hårddisk kostar numera en bra bit under tusenlappen, hårdiskpriset faller dessutom snabbare än jag hinner fotografera nytt. CD/DVD backuper har jag slutat med, rymmer för lite och tar för lång tid.

En 40 gigs hårddisk räcker inte långt när man har tagit så många bilder så att slutaren skall bytas som vi pratar här. Minst 30.000 bilder och antagligen många fler får du inte in på den. Tar du raw så behöver du flera stycken.
Lars
 
Vi funkar nog lite annorlunda men jag försöker slänga så mycket som möjligt, speciellt om jag tagit flera bilder på samma motiv. Annars drunknar man ju i bilder. Jag har nog med skokartonger med analoga bilder i garderoben och jag vill inte få samma problem i datorn.
 
Lars Johnsson skrev:
En 40 gigs hårddisk räcker inte långt när man har tagit så många bilder så att slutaren skall bytas som vi pratar här. Minst 30.000 bilder och antagligen många fler får du inte in på den. Tar du raw så behöver du flera stycken.
Lars

30.000 typiska RAW-bilder tar 180GB i anspråk.. en kostnad på ungefär 2000:-

30.000 ramar, med lådor kostar ungefär 30.000:- ...

Orkar inte dra upp den här diskussionen igen.. Det ÄR billigare.. mycket billigare att fotografera digitalt..

Jag har aldrig påstått att det inte kostar något.. Jag har bara konstaterat att det är billigare och smidigare än film.. Förutom om man ska visa dt på duk.. där är det fn. inte mycket som slår dia.

/Jeppe - med runt 1500 ramade dior.. och ett antal neg-album..
 
Och bara för att ni inte ska tro att jag nöjt mig med en eller två 40GB hårddisk(ar) (exemplet var för att visa hur billig en HD är) jag har närmare en terabyte fördelat på flera servrar och har förrutom alla mina bilder (det var ett enormt jobb att scanna 10 000 negativ förresten) tryckt ner alla CD skivor på hårddisk.

Det mesta är lagrat flera gånger så att jag ska överleva en hårddiskkrasch. Glöm inte att "Mean time to failure" på hårddiskar är 5 år. Det ska man tolka som att 50% av hårdiskarna pajar efter fem år. Någon som gillar statistik kan tala om vilken risk man tar för ett, två år osv. Personligen har jag bara drabbats av att hårddiskarna pajar antingen inom några månader eller efter minst 5-6 år. Aldrig däremellan.

Visa bilder gör man bäst på projektorn, man får lite flashbacks till när pappa riggade diaprojektorn många år sedan; nedsläckt rum, sällskapets uppmärksamhet riktad mot duken. Mycket mera show än dom packar med bilder som skickades runt de sista 15-20 åren.

Ok, det var en lätt avvikelse från ämnet, sorry.
 
Jesper:

Kontaktade Canon för ngn vecka sedan i samband med att jag köpte en beg. 10d. Enligt killen på tråden skulle slutaren hålla för mellan 75-150´exponeringar.
 
Samma svar per mejl:

Hej Pierre

Slutarens kapacietet ligger på mellan 75.000 - 150.000 operationer.

Med vänlig hälsning
Canon
 
Jag tycker diskussionen är ganska intressant, 30 000 exponeringar är ganska mycket ändå. Med min gamla EOS 650 har jag tagit ganska precis 6200 bilder (172st 36-bilders rullar), till denna siffra kan det kanske läggas ytterliggare 50 exponeringar som skett vid utlåning av kameran.Om man räknar på att varje rulle med framkallning har kostat ungefär 80 kr (har haft kameran länge, snittpriset borde hamna där någonstans) så har jag hitintills framkallat för närmare 14000 kr, om slutaren nu håller till exponering nr 30000 så har jag lagt ner ungefär 67000 kr (antagligen mer)på framkallning och film, i detta avseende så känns det som 2000-3000 kr mer eller mindre är skit samma. Det bör kanske sägas att jag själv inte skulle lägga den summan på min kamera när den lägger av, då köper jag en ny begagnad 650 och kör ett tag till....Antagligen så kommer jag att kunna köpa minst 3 EOS 650 för samma pris som ett slutarbyte på en 10 D (förfärligt egentligen, 650 är en riktigt bra och trevlig pjäs).

Jag tycker att 30000 rörelser är imponerande även om 75000-150000 är helt outstanding. Det handlar ju trots allt om finmekanik med ett flertal rörliga delar.

Mina fem öre

Mvh

Jalle
 
Jarlen skrev:
Jag tycker diskussionen är ganska intressant, 30 000 exponeringar är ganska mycket ändå. Med min gamla EOS 650 har jag tagit ganska precis 6200 bilder (172st 36-bilders rullar), till denna siffra kan det kanske läggas ytterliggare 50 exponeringar som skett vid utlåning av kameran.Om man räknar på att varje rulle med framkallning har kostat ungefär 80 kr (har haft kameran länge, snittpriset borde hamna där någonstans) så har jag hitintills framkallat för närmare 14000 kr, om slutaren nu håller till exponering nr 30000 så har jag lagt ner ungefär 67000 kr (antagligen mer)på framkallning och film, i detta avseende så känns det som 2000-3000 kr mer eller mindre är skit samma. Det bör kanske sägas att jag själv inte skulle lägga den summan på min kamera när den lägger av, då köper jag en ny begagnad 650 och kör ett tag till....Antagligen så kommer jag att kunna köpa minst 3 EOS 650 för samma pris som ett slutarbyte på en 10 D (förfärligt egentligen, 650 är en riktigt bra och trevlig pjäs).

Jag tycker att 30000 rörelser är imponerande även om 75000-150000 är helt outstanding. Det handlar ju trots allt om finmekanik med ett flertal rörliga delar.

Mina fem öre

Mvh

Jalle

1D mk2 har 200.000

Lars
 
Det var ju hemsk så många bud som Canon kommer med.. Man får förmoda att inte ens de har samma uppgifter inom företaget.. Förmodligen har supporten en uppgift och om man pratar med en annan på företaget så får man en annan uppgift.

Nåja... hursomhelst så ser jag fortfarande inga problem med att den kan gå sönder efter 30.000 exponeringar...
 
Lars Johnsson skrev:
Canon garanterar inget. Går den sönder efter 10.000 så för du betala en ny (om du inte har garanti kvar).
Lars

Garanterar Canon inget om man inte har nån garanti kvar?... Verkligen inte sjysst!

/Max. på feltolkningshumör sådär på morgonen ;)
 
jag SA ju det.. 30.000 exponeringar ELLER 2 år.

Formel:

IF sönder AND år=<2 AND slutarrörelser <30000 THEN garantiåtgärd

IF sönder AND år=>2 THEN betala

IF sönder AND år=<2 år AND slutarrörelser >30000 THEN betala

;)

Ps.. Jag väntar på svar från Canon, från en som VERKLIGEN vet.
 
Låt oss säga att jag under e garantider som finns tar 30001 bilder utan att slutaren går sönder, är det då fel på kameran som tillverkaren ska åtgärda?
 
som någon sa tidigare: om slutaren måste bytas efter 30000 eller 50000 eller ?????? bilder, -so what? det har jag för länge sedan tjänat in på utebliven filmkostnad.
 
RolandM skrev:
Låt oss säga att jag under e garantider som finns tar 30001 bilder utan att slutaren går sönder, är det då fel på kameran som tillverkaren ska åtgärda?

Roland.. om kameran inte är sönder efter 30001 exponeringar, så går den ju inte in i IF-satsen ;)
 
jag borde inte skriva detta (sorry på förhand) men din presudokodsnutt borde väl eftersom det bara finns två utfall se ut:

IF sönder AND år <=2 AND slutarrörelser <=30000 THEN garantiåtgärd
ELSE betala

Sorry igen, jag kunde bara inte hålla mig.

Och om det är någom som har en lista på olika slutar-mean-time-to-failure skicka info (inte bara Canonsprylar ok?)
 
Men hur vet man hur många bilder kameran tagit? Filnumreringssystemet får ju tuppjuck när man kör med flera hus.

På alla Eos 1:eek:r (även analog) kan man koppla upp kameran mot en dator och kolla. Samma för konsumentdigitalare som 10D/300D/D60/D30?
 
Du kan räkna ut det genom att titta på filnamnet + katalognamnet.

Fast det har jag bara läst nånstans, har inte hunnit äga någon canon ännu.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Du kan räkna ut det genom att titta på filnamnet + katalognamnet.

Men det funkar ju inte när man byter kort mellan olika kameror som 300D och D60. Numreringen blir samma som det senaste på kortet, oavsett vilken kamera det satt i.

Så plåtar jag med folder 302CANON i ena kameran och stoppar det kortet i den andra kameran så hoppar numreringen till 302...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.