Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går oftast inte att läsa av alla pixlarna samtidigt, så man får en slags ridåslutareffekt även om slutaren är helt elektronisk.

Om jag ställer in 1/8000 på min kamer aoch trycker på avtryckaren, tar det då 1/8000 för ridåerna att öppnas och stängas helt lr tar det en 250 som är snabbaste synktiden med blixt?

Varje del av bilden exponeras under 1/8000 sekund. Dock inte under samma 1/8000 sekund, utan med en tidsdiff mellan över- och nederdel.

1/250 sekund är den snabbaste tiden som hela slutaren kan vara öppen under en exponering, dvs inte förvandlas till en liten slits som öker över bilden.

jimh skrev:
Varje del av bilden exponeras under 1/8000 sekund. Dock inte under samma 1/8000 sekund, utan med en tidsdiff mellan över- och nederdel.

1/250 sekund är den snabbaste tiden som hela slutaren kan vara öppen under en exponering, dvs inte förvandlas till en liten slits som öker över bilden.

Så slutaren rör sig altså aldrig kortare än 1/250?

Om du har en synktid på 1/250 så är slutaren helt öppen under den tiden. När du använder tider som är kortare än 1/250 så innebär det att andra ridån börjat röra sig, och stänga innan första ridån har nått sin ände. När man kör riktigt korta tider så startar andra ridån kort efter första så att det bara är ett par mm som är öppet medan ridåerna sveper över öppningen.

Robin Gyllander Larsson skrev:
Är det här en kamera med en långasm ridå lr vad det kallas. Hur fort måste en bil gå för att det ska se ut på detta settet med en dslr?
Länk till bilden
Robert Olsson skrev:
Precis. Det där är väl ett exempel på en gammal bild där fotografen panorerat med kameran (därav den lutande bakgrunden) samtidigt som bilen kör lite snabbare än panoreringen och alltså lutar åt andra hållet. Eller tänker jag fel?
Vertikalerna lutar därför att slutarens ridåer rör sig vertikalt, dvs. vinkelrätt mot panorerings- och bilens riktning? Åt vilket håll har den i så fall rört sig rört sig - uppåt eller nedåt?

Bara en spontan tanke, men det retar mig att jag inte vet. Någon som är beredd att öka mitt vetande?

Det kan inte vara så svårt.
Kameran har en vertikal slutare. Det går uppifrån och ner (men i bilden blir det tvärt om)
Fotografen har panorerat. Därför har huvudena, som registrerats sist, hamnat längre ut mot kanten på filmen. Bilen i sin tur har färdats snabbare än fotografen panorerat och lutar därför åt andra hållet.

Himla läcker bild faktiskt.

/Anders

Titta - bara lite hjälp på traven så blev det fullständigt klart - missade att bilden kommer "åt fel håll" - så självklart - Tackar.

Vertikalgående ridåslutare är ett ganska nytt påfund. De första kom under 1970-talet, och inte förrän på 1980-talet var de vanligare än horisontella ridåslutare.

sfn skrev:
Min fotolärare sa för ett år sen att dSLR;er inte har en vanlig slutare, utan att sensorn "är igång" i ex 1/250 om man väljer den slutartiden. Stämmer det här verkligen? Det kanske är olika för olika tillverkare?

Jag läste alldeles nyss i en granntråd att Nikon D40 använder elektronisk slutare för tider snabbare än 1/250 s. Jag har ingen annan källa än denna uppgift här på fotosidan.

Mummel, mummel, leta, leta...

Här var det: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1013318

Per

ANNONS