Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Vad jag hört så finns det ridåslutare och centralslutare finns det några mer sorter?
Hur en ridåslutare funkar har jag bara ett hum om men centralslutare kan jag inte ett dugg om förutom att den sitter i gluggen.

Centralslutaren

Så här står det i "fysik för fotografer" som används på fotohögskolor: Centralslutaren är inbyggd i det optiska systemet i bländaranordningen och används främst i kameror för större format. Det själva rörliga systemet består av varierande antal slutar lameller och fjädrar som vid exponeringen öppnar sej från centrum och efter inställd tid åter sluter sej.

Det finns även ytterligare en slutartyp, nämligen den elektroniska slutaren,och då är vi uppe i tre typer av slutare.

Tänk dig en bländare som är helt stängd. Sen när du trycker på slutaren så öppnas den och stängs igen. Används (väl?) på kameror med dubbla objektiv.

nicrosoft skrev:
Tänk dig en bländare som är helt stängd. Sen när du trycker på slutaren så öppnas den och stängs igen. Används (väl?) på kameror med dubbla objektiv.

Då fattar jag centralslutaren.
Tack för en lättfattat svar.

Men det borde ju innebära att den centrala delen av bilden blir mer exponerad än kanterna? Även om slutaren är "blixtsnabb" så måste ju mitten vara öppen längre tid än kanterna?

erro.se skrev:
Men det borde ju innebära att den centrala delen av bilden blir mer exponerad än kanterna? Även om slutaren är "blixtsnabb" så måste ju mitten vara öppen längre tid än kanterna?
Men om man placerar slutaren på rätt ställe längs den optiska axeln blir skillnaden minimal. Som det står på engelska Wikipedia:
Small size is achieved by placing the shutter where the bundle of rays is smaller, either inside the lens or inside the camera body.

Hoppas någon fattar min "fina" illustration.

Bilagor

• namnlöst-1 (kopia).jpg
    namnlöst-1 (kopia).jpg
    48 KB · Visningar: 522
Re: TTL-sökare?

David G skrev:
Ser man inte genom objektivet i sökaren?
Det finns både - och. Har kameran genomsiktssökare, alltså ett "hål" som visar bildutsnittet ser man inte genom centralslutaren. Äldre Hasselbldskameror (50X-serien har centralslutare som man ser igenom, den står alltså öppen när man fokuserar. Vid avtryck stängs den, bakre "ridån" öppnas, spegeln fälls upp och slutaren öppnas och stängs.
Us

erro.se skrev:
Det har ingen praktisk betydelse. Det borde ju vara värre med en ridåslutare som löper över film/sensorplanet och gör detta på en tid under vilket något sker framför kameran.
Motivet har alltså förändrats i en del av bilden jämfört med hur det var i början.
Nä, det har inte heller någon egentlig betydelse men jag har sett bilder från en tennismatch där bollen som går åt samma håll som den horisontalgående slutaren ser ut som en korv..... Jo, det är sant!
Us

En klassiker är ridåslutare med långsamma ridåer (obs! ej nödvändigtvis långsam slutartid) och de ovala hjul som bilar får.

Robin Gyllander skrev:
Är det här en kamera med en långasm ridå lr vad det kallas. Hur fort måste en bil gå för att det ska se ut på detta settet med en dslr?
Länk till bilden

Precis. Det där är väl ett exempel på en gammal bild där fotografen panorerat med kameran (därav den lutande bakgrunden) samtidigt som bilen kör lite snabbare än panoreringen och alltså lutar åt andra hållet. Eller tänker jag fel?

Min fotolärare sa för ett år sen att dSLR;er inte har en vanlig slutare, utan att sensorn "är igång" i ex 1/250 om man väljer den slutartiden. Stämmer det här verkligen? Det kanske är olika för olika tillverkare?

sfn skrev:
Min fotolärare sa för ett år sen att dSLR;er inte har en vanlig slutare, utan att sensorn "är igång" i ex 1/250 om man väljer den slutartiden. Stämmer det här verkligen? Det kanske är olika för olika tillverkare?

DSLR'er har ridåslutare precis som vanliga SLR'er. Möjligt att det finns något undantag??

Digitala kompakter däremot sätter på och stänger av sensorn i enlighet med slutartiden. Det är därför de kan blixtsynka på alla slutartider.

erro.se skrev:
DSLR'er har ridåslutare precis som vanliga SLR'er. Möjligt att det finns något undantag??

Digitala kompakter däremot sätter på och stänger av sensorn i enlighet med slutartiden. Det är därför de kan blixtsynka på alla slutartider.
Men i min a710is manual står det att den bara kan synka på 1/500. Och min mobil skannar av bilen så mann får sådan där roliga bilbilder som jag gav i exemplet.

Robin Gyllander skrev:
Men i min a710is manual står det att den bara kan synka på 1/500. Och min mobil skannar av bilen så mann får sådan där roliga bilbilder som jag gav i exemplet.

OK, jag kanske var för tvärsäker. Jag har för mig att det fungerar som jag skrev, men jag kanske måste testa och se hur det faktiskt förhåller sig.

ANNONS