Annons

Slutare D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrille K

Medlem
Precis sålt en D700 som bara gått 12000 bilder, nu påstår köparen att slutaren behöver bytas!
Vad gör jag, vad skulle ni gjort?

Köparen här, och kan börja med att säga att jag inte är upprörd och inte har något emot att säljaren vänder sig till forumet innan han återkopplar med mig. Inga problem alls, förstår att det är en tråkig och stressande situation.

Visste att frågan skulle komma när jag såg tråden så här kommer en exempelbild tagen på ett vitt papper utan blixt:

https://i.imgur.com/wyhWsTK.jpg

Har inte sett någon lamell runt 1/200 och långsammare men den dyker ofta upp antingen skarpt eller som halva nedre eller övre bilden i en svag skugga på kortare tider.

Praxis är väl vad jag förstått att inte använda kameran mer när man ser detta problem utan att byta slutaren illa kvickt innan man orsakar större skada.

Köparen här, och kan börja med att säga att jag inte är upprörd och inte har något emot att säljaren vänder sig till forumet innan han återkopplar med mig. Inga problem alls, förstår att det är en tråkig och stressande situation.

Visste att frågan skulle komma när jag såg tråden så här kommer en exempelbild tagen på ett vitt papper utan blixt:

https://i.imgur.com/wyhWsTK.jpg

Har inte sett någon lamell runt 1/200 och långsammare men den dyker ofta upp antingen skarpt eller som halva nedre eller övre bilden i en svag skugga på kortare tider.

Praxis är väl vad jag förstått att inte använda kameran mer när man ser detta problem utan att byta slutaren illa kvickt innan man orsakar större skada.

Ser det likadant ut i alla bilder? Vad är det för ljuskälla? Här du gjort samma manöver i solljus med samma resultat?
När man har LED eller lysrörsljus kan man, ibland, på kortare tider få både fenomenet att inte hela bilden är lika ljus/belyst och att man får färgskiftningar, eftersom dessa typer av ljuskällor oftast inte lyser konstant utan är släckta delar av tiden. Ju längre slutartid desto mindre risk att man råkar ut för det.

Ser det likadant ut i alla bilder? Vad är det för ljuskälla? Här du gjort samma manöver i solljus med samma resultat?
När man har LED eller lysrörsljus kan man, ibland, på kortare tider få både fenomenet att inte hela bilden är lika ljus/belyst och att man får färgskiftningar, eftersom dessa typer av ljuskällor oftast inte lyser konstant utan är släckta delar av tiden. Ju längre slutartid desto mindre risk att man råkar ut för det.

Jag köpte en kamera i somras som de facto hade strul med slutaren kring dessa slutartider och visade precis likadana mönster, även utomhus. Så att jag nu såg samma sak förde tankarna direkt dit. Jag har sett vaga ojämnheter under LED förut men aldrig så tydligt markerade svarta "bleck", men nu gick det faktiskt att återskapa när jag sköt av en serie med lika korta slutartider med en annan kamera.

Så det var kanske inte krångligare än så och du ska ha ett tack för din input!

Som Robert är inne på, gör testet i dagsljus också.

Provar imorrn, men det känns redan löst i och med att det var duplicerbart med annan kamera. Tog några tankevarv innan jag insåg att det så klart kan bli sådär när en tight slutaröppning fångar blinkande ljus.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar