Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slut på Pentax objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wupi

Aktiv medlem
Jag har nu bestämt mig för att köpa ett objektiv till min samsung GX 1L, Jag bestämde mig för ett 50-200 men det verkar vara slut överallt, sen började jag kolla efter andra objektiv som pentax, sigma mm... men alting verkade slut till just pentax av telezomar alltså.
Är taksam om någon vet något bra ställe som har pentax objektiv i lager?

Mvh Erik
 
Eftersom Pentax säljer mycket bättre nu (efter K100 och K10) än de senaste åren så är det brist på objektiv. Man får räkna med att vänta, ibland länge. Dock såg jag att Cyberphoto hade ganska mycket hemma för några veckor sedan. Att gå till en butik, typ fotokungen kan också vara en idé då de säljer på att ha saker hemma.
 
Bra pris, skicket kan vara slitet men jag tror inte det är ett så gammalt objektiv.
Visst kan man bli besviken på skicket som objektivet har men min erfarenhet säger att dom flesta säljare håller sig något så när till sanningen.
 
Jag är lite ny på på detta område och hoppas på att någon kan hjälpa mig!

Hur fungerar det om man ska använda ett gammalt objektiv till kameran, t.ex. om man köper via tradera? Är det bara att montera på kameran eller?

Finns det annat att tänka på om man är sugen på att köpa begagnat?

Jag har en Pentax K10D och börjar tröttna på att vänta på mitt samsung 50-200 från cyberphoto.
 
Inga problem alls med AF-objektiv. Sedan har du de med A-läge på bländarringen men med manuell focus. Då får du såklart focusera själv, i övrigt fungerar det som vanligt. De helt manuella objektiven är lite annorlunda. Kameran mäter ljuset, men vet inte vilken bländare du ställt in. Detta går att komma runt och är absolut inget problem om man kör mannuellt. Det kan vara lite svårt att ställa focus rätt, men det finns mattskivor med klassisk snittbild på e-bay om man vill köra som på "gamla tiden". Fungerar riktigt bra, specielt när det börjar skymma ute har jag märkt.
 
Så drar slut sasten att det verkar dåligt att fåtag på nya pentax/samsung objektiv?
 
Efter lite över ett år med Pentax så kan jag bara konstatera att det INTE är lätt med objektiven, åtminstone inte om man helst köper begagnat. Jag letade flera månader efter ett Sigma 70-200 f2,8. Tydligen var väntetiden på nya minst lika lång (vet inte om det överhuvudtaget levererats något i år). När jag fick tag på mitt objektiv via e-bay så blev det nästan lika dyrt som ett nytt. Nu var skicket som nytt också, så det är väl inte så mycket att klaga på. Men motsvarande begagnade objektiv till Canon eller Nikon ligger flera tusen spänn lägre och är dessutom mycket vanligare. Om jag tittar på de objektiv jag köpt under det här året och gämför vad de skulle kostat till andra system så skulle jag utan problem kunnat köpa ett betydligt dyrare hus. Å andra sidan har jag ju också varit tvungen att göra detta, köpa ett dyrare hus, för att få något i K10D:s klass om jag valt ett annat märke.
 
EllBe skrev:
.....Hur fungerar det om man ska använda ett gammalt objektiv till kameran, t.ex. om man köper via tradera? Är det bara att montera på kameran eller?
Finns det annat att tänka på om man är sugen på att köpa begagnat?
Jag har en Pentax K10D och börjar tröttna på att vänta på mitt samsung 50-200 från cyberphoto.
För att använda ett gammalt objektiv (före F och A) måste du ställa in "tillåta användandet av bländarring" i menyn, samt vrida skärpedjups vredet för att få exponeringsmätning.
Pentax K10D med original mattskiva ger lite fel exponering när du justerar bländaren med dom objektiven.
Så den kombinationen är lite bökig.
Gamla (före A och F) objektiv kan ha dålig antireflexbehandling och zoomarna från den tiden bör undvikas, pga tyngd, storlek och sämre skärpa.
 
För övrigt så kan Pentax DA 50-200 och kanske Samsungs finnas på hylla hos någon foto handlare.
 
Cyberphoto hade Pentax 50-200 i lager senast jag kollade och det var för ett par veckor sedan. Kanske har tagit slut precis nu.

Objektiven tillverkas löpande, men det är sant att de flesta handlare inte har objektiv i lager - förutom de allra populäraste. Detta därför att det är dyrt att hålla objektiv i lager, om det inte säljs löpande flera stycken i veckan. Pentax centralt brukar ha fler objektiv i lager än återförsäljarna - många återförsäljare har som affärsidé att ha så litet lager som möjligt och istället hämta hem från Pentax när kunden har beställt. Om Pentax har det i lager i Sverige så tar det bara några dagar för objektivet att levereras från Pentax -> affären -> kunden. Om Pentax i Sverige inte har det i lager så tar det två veckor från Pentax lager i Tyskland. Om Pentax i Tyskland inte har det i lager så tar det två månader att hämta objektivet från fabrik.

Det sämsta man kan göra, det är att vänta på att handlarna ska få in ett objektiv i lager - för många handlare vill inte ta in om inte kunden beställer först. Det blir alltså moment 22 där kunden väntar på handlaren och handlaren väntar på kunden och inget händer.

Om man beställer ett objektiv så har man iaf chansen att få ett... Det kan gå fortare än man tror!

Hälsar
R
 
Bofoto2 skrev:
För övrigt så kan Pentax DA 50-200 och kanske Samsungs finnas på hylla hos någon foto handlare.

Ja du hade rätt, jag gjorde en shoppingresa till grannkommunen idag och på en hylla i en fotoaffär hittade jag ett övergivet Pentax 50-200!

Visserligen är det dyrare än det samsungobjektiv som jag beställt, men jag slipper ju vänta!

Så nu är det bara att ge sig ut och fota resten av semestern!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.