Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SLR-topplistan förr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Minolta SRT101b kom redan i början av 70-talet med sin CLC-mätning om jag minns rätt... Topcon hade väl också utbytbar sökare? Osv.. Jag undrar om jag har nördrekord, i början av 70-talet sprang jag runt i Stockholms fotoaffärer och tog broshyrer på marknadens samtliga SLR, sedan satte jag dem i pärmar och läste tills ögonen blödde...

En kuriosagrej till - jag hade en fotokatalog -72 & -73, tjock sak från ett norrländskt företag, någon som minns vad de hette??

Mvh Leo 50 å ett halvt

Undrar om jag är yngst i denna duvmatartråd? 42,11 år ung är jag. Får jag vara med?

Som varande trådskapare måste jag kunna bestämma det. Det får du! Men du är i yngsta laget...

Jag ska passa på att tacka för alla glimtar, det är väldigt trevligt att läsa! Jag sitter kvar här på parkbänken ifall det är fler som vill slå sig ned!

Per.

Det är kul på senilbänken, vilka konstiga minnen som poppar upp! Själv är jag 48, så det sena 70-talet formade inställningen till olika fabrikat och varumärken.

Canonist blev jag nog av en slump, farsan hade en alldeles utmärkt mätsökarkamera, GIII 17 QL som jag tog över när han köpte den nyintroducerade AE-1 (som jag också raskt snodde). Kompisarna hade mest Minolta 101 vad jag minns. Sen blev det en beg. F1 old när det stapplande frilansandet kom igång så jag kunde återanvända en del av farsans gluggar. Sen när firman kom igång ordentligt och jag kunde köpa nytt blev det efter mycket funderande två F1n-hus och nya fasta gluggar. Sen tog ju skärmar, blixtar och annan nödvändig skit massor av stålar.

Nikon var nog ett alternativ men vad jag minns var F3 jättedyr när den kom, F2 kändes klumpig och omodern (jag gjorde min "upphandling" nånstans i skarven). Dessutom satt det nog i att Nikon känndes lite surt tidigare, på 70-talet. Bara proffsen fick ju leka med Nikon, amatörkamerorna hette Nikkormat. Sånt sitter i!
Andra alternativ fanns knappt i huvudet. Leica o Contax var dyra och med begränsat objektivutbud. Pentax LX måste ha kommit senare, fanns inte på radarn. Andra av bardomsårens drömkameror som Alpa hade dekat ner sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar