Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SLR-topplistan förr?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag köpte min första systemkamera 1977, efter att ha jobbat hela sommaren, blev det en Canon AE-1 med 50/1.8. Kostade 1 525 kr kommer jag ihåg. Köpte den i butiken på Drottninggatan i höjd med nuvarande Olof Palmes gata, nån som minns namnet? De direktimporterade och låg aningens under andra försäljare. Minns att lågprisalternativet som fanns i många butiker var Mamiya som hade några modeller som var bra billigare. Uppfattades väl lite som Skoda uppfattades för tio år sen, men sen vet vi ju hur läget är numera. Petri fanns också, ett märke som var rätt erkänt, men ack så okänt.

När jag köpte min första systemkamera 1977, efter att ha jobbat hela sommaren, blev det en Canon AE-1 med 50/1.8. Kostade 1 525 kr kommer jag ihåg. Köpte den i butiken på Drottninggatan i höjd med nuvarande Olof Palmes gata, nån som minns namnet?

Tellus, möjligen? Den hette väl Tunnelgatan på den tiden? På Tellus köpte jag min Pentax ME ungefär då, fast den var ju billigare, förstås! . 50/1.8 (eller 1.7?) följde med som kitoptik, 80-200/4 och 28/2.8 följde några månader senare.

Ack, ja!

Per.

Så minns inte jag det. Jag hade själv en Konica T3 på sjuttiotalet och tyckte jag var ganska ensam om det märket.

Nån som kommer ihåg Topcon? Lär ha varit först med strålgångsmätning.
Du har förmodligen rätt -- jag kände inte heller så många som faktiskt hade en Konica, men den syntes en del i annonser och butiksfönster. Relativt billig var den iaf. Fast det blev den (då, 1975) helt nya Pentax KX för min del.

Nu när du säger det minns jag Topcon, tekniskt ganska avancerad för sitt pris och orginell -- satt inte avtryckaren på fronten? Fast den var alltför udda för att man skulle våga skaffa en sån.

Räcker snart 51,5- för ta plats på en go parkbänk tro...
Javisst, slå dig ner, gamle man. ;-)

Mamiya som hade några modeller som var bra billigare. Uppfattades väl lite som Skoda uppfattades för tio år sen, men sen vet vi ju hur läget är numera. Petri fanns också, ett märke som var rätt erkänt, men ack så okänt.

Men Mamiya fick väl ganska snart gott rykte vill jag minnas. Makan har fortfarande kvar sin, med normal och makro. Petri, fanns det inte en modell av den som som hette Petriflex?

Någon som minns Miranda? Om jag kommer ihåg rätt hade de liksom Olympus ganska små, nätta hus.

SLR topp lista?

Min första SLR var en Konica TC-X!

Säger bara WOW!

vilket värld som öppnade sig,

35-70(Konica orginal)+SIGMA 400mm! hoppsan vilket hopp i mm!!!

Kunde det vara bättre;)

njaä tror inte det, skulle gärna köpa en beg TC-X, till hyllan hemma?

Strax efter det vart det dags för första EOS modellen?
Nu är man helt väck på CANON?

Kram

M

Nu när du säger det minns jag Topcon, tekniskt ganska avancerad för sitt pris och orginell -- satt inte avtryckaren på fronten? Fast den var alltför udda för att man skulle våga skaffa en sån.

Den kantiga Topcon ja, minns man ju. Som du kan se HÄR har du alldeles rätt om avtrycket.

Nä, nu måste gubben sova ;-)

Jag hittade Olympus FTL från 1971 (intressant länk om Olympushistoria). Jag har svaga minnen av den (tror jag...) från min tid i fotoaffär, det där med Praktica-gänga och fixerande stopp låter bekant. Den såldes nog inte i några mängder precis, och sedan kom ju OM och tog över helt.

Du missade Olympus Pen serie (som ju har återuppväckts med E-P1), halvformatkameror med ett ganska stort utbud av objektiv. Olympus PenF introducerades 1963, efterföljaren PenFT kom 1966. Penkamerorna hängde med en bit in på 1970-talet (om jag minns rätt) innan de blev ersatta av OM-serien.

Är själv långvarig Olympusanvändare, min första riktiga kamera var en Olympus Trip 35. Min första systemkamera var en OM-10, uppgraderade senare till en OM-4 (fantastisk kamera med finesser som saknas på min EOS 5D). Tyvärr missade Olympus tåget när det gäller autofokus varför jag i början på 2000-talet gick över till Canon EOS, men den nya Olympus E-P1 gör mig allt lite sugen att åter bli Olympusanvändare.

Tellus, möjligen? Den hette väl Tunnelgatan på den tiden? På Tellus köpte jag min Pentax ME ungefär då, fast den var ju billigare, förstås! . 50/1.8 (eller 1.7?) följde med som kitoptik, 80-200/4 och 28/2.8 följde några månader senare.

Ack, ja!

Per.

Just det, haha,tack. Tellus hette de. De hade helsidesannons i fototidningarna med alla priser som man satt och dreglade över,

Men Mamiya fick väl ganska snart gott rykte vill jag minnas. Makan har fortfarande kvar sin, med normal och makro. Petri, fanns det inte en modell av den som som hette Petriflex?

Någon som minns Miranda? Om jag kommer ihåg rätt hade de liksom Olympus ganska små, nätta hus.

Jag minns Miranda, har för mig att Broddmans sålde den.

Du missade Olympus Pen serie (som ju har återuppväckts med E-P1),...

Är själv långvarig Olympusanvändare, min första riktiga kamera var en Olympus Trip 35.

Nja, inte missade, jag tog inte med dem eftersom de var just halvformat och jag uppfattade det som att frågeställaren menade 24x36.

Trip 35:an var härlig, en mycket bra och lättanvänd kamera. Har själv sålt massvis med sådana när jag jobbade i fotoaffär. Olympus hade även en halvformatare i samma klass som var mycket populär, minns inte just nu vad den hette och hittade den inte på "historiesidan" vid snabb koll.

Olympus hade även en halvformatare i samma klass som var mycket populär, minns inte just nu vad den hette och hittade den inte på "historiesidan" vid snabb koll.
Du tänker väl på klassiska Olympus Pen? Fanns en massa olika varianter, alla med halvformat. SLR-varianten hette Pen F.

...och om man nu snackar halvformat får vi ju inte glömma Canon Dial! En fantastisk kamera. Liten och smidigt -- tyckte man då. Nu upptäcker man att den var ganska stor och klumpig, jämfört med vilken digital kompakt som helst...

Jag tror vi jämför modeller och märken från olika årtal. När jag köpte min första riktiga kamera, en AE-1, så var det Pentax och Minolta som regerade. I alla fall bland amatörerna. Själv drömde jag om en Nikon FE men det blev istället Canonen. Förresten så hetet väl Minoltan SRT100 om jag nu minns rätt och Pentaxmodellerna var väl MX, ME mfl. Många av märkena ni har dragit fram i denna tråd minns jag bara från annonser i gamla tidningar. Topcon, Miranda har jag aldrig sett i verkligheten. Det kanske också skiljer sig beroende på vilken del av landet du befann dig. Gissningsvis var vissa handlare insnöade på några märken.

Min egen AE-1 med en FDn 50mm f1,8 och en FDn 200 f4 köpte jag på NK i Farsta utanför Stockholm. Min mamma var avdelningschef där och jag fick MYCKET rabatt. Lite senare, vill minnas att det var under min gymnasietid runt 1983 så arbetade hon som inköpschef på samma företag. Hon reste alltså runt i världen och hamnade givetvis i Japan. Hon fick en släng med sommarjobbspengar från mig och en order på en F1n med AE sökaren. Gissa om jag blev glad är hon kom hem med en sådan. 2100 kostade den i Japan. En kul andekdot är att tullen var lite kinkig på den tiden. Hon behövde ta med sig ett av mina objketiv på utresan för att kunna montera det på kameran för att vid hemkomsten kunna hävda att den var köpt i Sverige. Hade tullen bara tittat inuti så hade de upptäckt att den inte hade någon film och att all skyddsplast var kvar. Tom täcklocket över slutaren satt kvar :) F1:an sålde jag några år sedan när underverket Minolta Dynax 7000i kom. Gissa om jag har ångrat mig i parti och minut.....Observera att då var jag extremt nöjd med bytet. Det är under senare år jag börjat inse mitt misstag

Undrar om jag är yngst i denna duvmatartråd? 42,11 år ung är jag. Får jag vara med?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar