Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Slits" sensorn ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

JJ.

Aktiv medlem
Tål sensorn bara ett visst antal exponeringar?

Tänker byta/sälja min kamera och folk som svarar på min annons frågar hur många bilder jag tagit med den.
Detta har jag inte skänkt en tanke, tidigare.
Någon som vet hur det ligger till?
 
Senast ändrad:
>>Henri
Hur många exponeringar är "mycket"?
Min har 4700 på nacken.
Är det skäl för en prissänkning/prutmån?
(Canon 10D)
 
4700 är inte mycket.
Runt 50 000 är en siffra som har spridits vad gäller medellivslängden på en slutare.
Men precis som många andra medelvärden, så är det nog stor spridning och slutare kan nog sluta att fungera långt tidigare såväl som långt senare.

Så svaret är nej, det är inget som ska medföra några prutningsrabatter.

Själv har jag en 300D som är ett år och som "har gått" c:a 16 000 exponeringar.
 
Kan man inte få så att säga trasiga pixlar på sensorn efter ett tag? Eller är det då på slutare som det blir trasiga pixlar?

Vet inte riktigt hur en digitalkamera är uppbyggd så jag vet inte riktigt vad slutaren är.
 
Läste här om uppgiften att en slutare skulle "bara hålla" för c:a 50 000 exponeringar i dagens kameror...(även digitalakameror)

Ok, vi vill nog byta kamera oftare nuförtiden,
för det kommer tekniska nyheter osv.
Det är nog så det fungerar.

Men kan ändå inte låta bli att jämföra med
Contax metallridåslutare från 1930-talet..
Ursäkta! :)

Den var fabrikstestad för att fungera i över
400 000 exponeringar utan justering eller byte av delar!
Hade tider från 1/2 sek till 1/1250 del.

Blir en film om dagen i 30 års tid ungefär.. :)
 
Benganbus skrev:
Läste här om uppgiften att en slutare skulle "bara hålla" för c:a 50 000 exponeringar i dagens kameror...(även digitalakameror)

det är väldigt olika på olika kameror, enl Canon skall deras 1D MKII och även 1Ds MKII hålla för minst 200 000 exponeringar... hmm en film o dagen i 15 år... undra om man har kvar den kameran om 15 år....
 
Allting beror på prissegementet, 20D, 10D och den klassen brukar väl ligga på en 30´000-60´000 exponeringar. 1Ds och motsvarande 200´000-250´000.
 
Jag vill minnas att Nikon garanterar 100000 exp. med F5:an. Om det stämmer så lär ju slutaren hos dSLR-husen med ett senare datum än F5:an klara detta eller ännu fler exponeringar...?

Det ska gå att via en dator kunna få fram uppgifter om det exakta antalet exponeringar. Åtminstonde funkar detta på F5:an. Kan vara en god idé inför ett köp av ett beggat hus...

Oscar
 
Jag vill minnas att Nikon garanterar 100000 exp. med F5:an. Om det stämmer så lär ju slutaren hos dSLR-husen med ett senare datum än F5:an klara detta eller ännu fler exponeringar...?
Återigen, jämför D100 och D70 med kameror i klass med F80, inte F100 eller F5 som riktar sig mot andra prisgrupper.

F5/F6/F100 bör väl jämföras med D2h och D2x därimot.
 
Fullt möjligt att det förhåller sig som Peter säger, men har man verkligen olika typer av slutare i kameror av likvärdig generation? Även om det nu skiljer sig i olika funktioner och prestanda i övrigt?

Ur kostnadssynpunkt bör väl kameratillverkarna resonera lite som biltillverkare och försöka utnyttja så mycket detaljer som möjligt på flera olika modeller (jmf. plattform hos bilar).

Jag vet som sagt inte hur det förhåller sig, men det är min spontana fundering...

Oscar
 
Osquar skrev:
Fullt möjligt att det förhåller sig som Peter säger, men har man verkligen olika typer av slutare i kameror av likvärdig generation? Även om det nu skiljer sig i olika funktioner och prestanda i övrigt?

Ur kostnadssynpunkt bör väl kameratillverkarna resonera lite som biltillverkare och försöka utnyttja så mycket detaljer som möjligt på flera olika modeller (jmf. plattform hos bilar).

Jag vet som sagt inte hur det förhåller sig, men det är min spontana fundering...

Oscar
Man har inte samma höga krav på slutarna som sitter i de enklare husen. Därför kan man lyfta ur de slutare ur produktionslinan för de dyrare husen som inte möter de högre kraven, med snävare toleranser och sätta de i de enklare husen. Konstruktionen må vara samma men genom att ha större toleranser och kassera färre slutare så blir varje slutare billigare (och enklare).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.