Annons

Sliten utrustning på resan

Produkter
(logga in för att koppla)
dapa skrev:
Om man har en ryggsäck med två "dragkedjelöpare" så kan man göra sig ett enkelt inbrottskydd med hjälp av ett gem. Dra ihop kedjorna och lås ihop dem med gemet. Drar ingen uppmärksamhet och sinkar effektivt ficktjuven.

Jag föredrar toppmtade 30-liters ryggsackar med snörlåsning och med aluminiumskenor som stagar upp ryggan - skönt när man har mycket knöliga och tynga kameraprylar. Dels så trillar inte utrustningen ur och de är svåra att göra inbrott i.

ok för toppsnörning o allt men,
de flesta "attacker" sker ju inte genom att någon stoppar ner en hand i väska utan antingen så tar man hela väskan eller så skär dom i botten med en vass kniv när ni står på tunnelbanan och tar ut sakerna den vägen.

tipsen "ha en skitig väska och se inte ut som en turist" är de jag tror mest på!

//Johannes

Jag upplever också att det bästa är att smälta in i omgivningen så mycket som möjligt. Den som "sticker ut" blir väldigt lätt måltavla för tjuvar.

Det allra viktigaste är nog att läsa av miljön och vara observant. Ställ inte ned en väska full med kameraprylar vid fötterna när du tex står i kö vid ett café eller liknande. Väskan kan då vara borta innan du har kommit fram till kassan. Bättre då att bära ryggsäcken på magen som tidigare nämnts.

Att kamouflera sina kameraprylar är förstås ytterligare en vettig åtgärd..om än kanske inte lika nödvändig som att vara observant och hålla hårt i sin väska.

En Leica typ M6 är inget som tjuvar i 3:e världen är intresserade av. Ser ju ut som något du har ärvt från nån släktning som gillade att fota på 60-talet.

När jag var i Brasilien så satt jag synlig tejp på kameran och delar av objektivet och gjorde tejpen "smutsig". (Klarade mig helskinnad hem ;-)

Wolf Beam skrev:
En Leica typ M6 är inget som tjuvar i 3:e världen är intresserade av. Ser ju ut som något du har ärvt från nån släktning som gillade att fota på 60-talet.

En del snor nog först och kollar sen. Många Leicafotografer ser ju inte alltid så fattiga ut. åtminstone inte alla dem jag ser dagligen här i Gamla stan. Av någon anledning ska rika japaner ha europeiska kameror... R9 med 50/1,4 är nog vanligast...

matnyttige skrev:
När jag var i Brasilien så satt jag synlig tejp på kameran och delar av objektivet och gjorde tejpen "smutsig". (Klarade mig helskinnad hem ;-)

Resefotografen Urban Jörén kör i vissa länder vad han kallar "brasiliansk fotoväska". Det vill säga en plastkasse när han har två Canon F-1:eek:r som skramlar. I Brasilien händer det också att han har livvakt.

froderberg skrev:
Resefotografen Urban Jörén kör i vissa länder vad han kallar "brasiliansk fotoväska". Det vill säga en plastkasse när han har två Canon F-1:eek:r som skramlar. I Brasilien händer det också att han har livvakt.

Kärt barn har många namn...
Har du papper i den blir det ju en polsk attachéväska.. Jag gillar de där flerfunktionslösningarna. =)

Något som jag tycker skulle vara kul är att fylla en billigare kameraväska (typ axelremsväska) med en tegelsten och en lapp där det står "Have A Nice Day"..och sedan utsätta sig själv för en väskryckning.. :=))

Skaffa en separat kamerafösäkring genom ditt försäkringsbolag. Det är billigt och då kan du sova gott på semestern. Ersättar allt under i s tort sett alla omständigheter. Jag och min fru har släpat våra Minitrekker fulla med EOS grejor jorden runt många gånger och alltid klarat oss bra. Det har med mer resvana, sunt förnuft, och hur streetsmart du är istället för vilka grejor du bär på. Ser du helt borta ut (som en turist) så är risken naturligtvis större att något händer. En sliten kameraryggsäck är väl bra men mer än så tycker jag är overkill.

H

Guero skrev:
Skaffa en separat kamerafösäkring genom ditt försäkringsbolag. Det är billigt och då kan du sova gott på semestern. Ersättar allt under i s tort sett alla omständigheter....
H

Vill man komma undan värderingsböket så går det bra att fixa försäkring genom Gefvert Försäkring AB. Klara besked och man betalar efter hur mycket prylarna kostar att köpa (nya/beg). Verkar vara en trevlig försäkring som är framtagen för proffs och som har samma vilkor för amatörer, fast den kostar nog mer för oss, tror jag. Verkar i alla fall sjysst, men jag är kanske lurad vad vet jag!?!?

/Tomas

Svenska fotografernas förbund har tagit fram en försäkring tillsammans med Gefvert. Antagligen säljer de i stort sett samma till amatörer. Den bästa har dock Journalistförbundet genom Folksam. Värt att kolla om man kan få en liknande som amatör.

Min Trygg-Hansa hemförsäkring med HemPlus räcker väldigt långt och är generös. Men problemet brukar vara maxbeloppet och om man har gamla prylar. Självrisken är 1 000.

I fallet Folksam väljer man själv vad man vill ha för ersättning, men man får betala 2,25 procent av det totala värdet man anger. Grejorna räknas som nya upp till 5 år. Självrisken är 3 000.

froderberg skrev:

Min Trygg-Hansa hemförsäkring med HemPlus räcker väldigt långt och är generös. Men problemet brukar vara maxbeloppet och om man har gamla prylar. Självrisken är 1 000.

I fallet Folksam väljer man själv vad man vill ha för ersättning, men man får betala 2,25 procent av det totala värdet man anger. Grejorna räknas som nya upp till 5 år. Självrisken är 3 000.

Jag har fått för mej att Trygg-Hansa var kass. Är inte ersättningstaket på hemplus rel. lågt. Och täcker den verkligen stöld av prylarna (rån)

Värt att kolla lite nogrannare innan jag tecknar gefvert (ca 300 + 5,70% av värdetman anger (för hela världen),allt räknas som nytt upp till 5 år och 2000 i självrisk...

/Tomas

Stuga skrev:
Jag har fått för mej att Trygg-Hansa var kass. Är inte ersättningstaket på hemplus rel. lågt. Och täcker den verkligen stöld av prylarna (rån)

Värt att kolla lite nogrannare innan jag tecknar gefvert (ca 300 + 5,70% av värdetman anger (för hela världen),allt räknas som nytt upp till 5 år och 2000 i självrisk...

Kollat lite...

Ersättningstaket vid stöld på TryggH är 10 000kr
Och vid skada 35 000kr

/Tomas

Stuga skrev:
Kollat lite...

Ersättningstaket vid stöld på TryggH är 10 000kr
Och vid skada 35 000kr

/Tomas

Kan man utöka detta?

Jag har Trygg Hansa för skada och Folksam för stöld. Självrisken är 1000 för trydd och 3000 för Folksam. Det är sällan en reparation kostar mer än 35 000. Vid stöld för man väl acceptera att punga ut med 3000 i självrisk.

Stuga skrev:

/Tomas

MÅSTE du teckna världsförsäkring? Min erfarenhet är att jag utifrån min grundförsäkring (norden) kan - eller har kunnat iaf - tilläggsförsäkra de delar av min utrustning jag tar med mig på resan för den period jag kommer att vara borta.

Gefvert har varit MYCKET bra att ha att göra med. Raka rör!

Jag har själv Länsförsäkringar och det vanliga Hemplus eller Allrisk (kommer inte ihåg vad den heter) täcker upp till 25 eller 35 k. Men det gäller föstås även stöld eller föslust. Man kan utöka deta genom att teckna en separat försäkring om man så vill. Har inte detaljerna här man har man en del foto grejor man är rädd om var det en billig penning.

H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar