ANNONS
Annons

Slippa moms från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Hejsan

Någon som vet om det går att slippa moms/tull om man beställer tex från b&h photo i new york, utan att behöva resa dit och plocka hem det själv.

MVH Nicklas
 
i princip; nej det går inte. Eventuellt skulle ditt paket kunna smita igenom ifall du skickade det med USPS. Väljer du UPS eller Fedex får du garanterat betala tull o moms. Det blir troligen billigare att beställa från Tyskland.
 
Nicklas77 skrev:
Hejsan

Någon som vet om det går att slippa moms/tull om man beställer tex från b&h photo i new york, utan att behöva resa dit och plocka hem det själv.

MVH Nicklas


Ett sätt att stjäla från sina medmännsikor är att åka till USA och shoppa och glömma bort att deklarera varan vid gränspasagen till EU. Finns beloppsgränser runt 1500:- som är fritt att införa totalt efter en resa.
 
Du ska i princip bo och arbeta ett tag i USA för att du ska kunna ta det med dig tillbaka som flyttgods, i annat fall ska du betala moms och tull för varorna. Problemet är att B&H måste redovisa detta till amerikanska myndigheter och då dessa är hårda med rapporteringen så är det nog inget som B&H hoppar över. Detta i sin tur leder till att speditören deklarerar varor som de hanterar till svenska tullmyndigheter vilket gör att du inte kommer undan moms o tull med FedEx och UPS etc.

Nu kommer en del att säga att de ska skicka det som gåva, men det slinker bara igenom tullfritt om det handlar om värden under ~500 kronor. Skriver avsändaren ner värdet på varan så är det försäkrat till det lägre värdet under transporten. Dessutom kan tullen begära in kvitto på varorna om de skulle misstänka att det deklarerade värdet inte stämmer med det verkliga värdet.

Så nej, några säkra sätt att plocka in det i sverige utan att betala tull och moms finns inte, inte ens om du plockar in det själv när du reser.
 
Skatt är stöld. Moms är såldedes stöld. Den som arbetar drygt 3 av 5 dagar åt staten och resten åt sig själv gör därmed inget fel genom att ta hem en fjuttig kamera från USA.
Förstår inte skillnaden mellan att ta sina surt förvärvade stålar och bränna dem i Las vegas på holdém eller ta samma summa och köpa en kamera och ta sig hem. Det blir samma resultat i statskassan. Jag har ju betalat skatt när jag tjänade dem. Måste då staten försöka ta dem igen när jag vill använda dem?

Ser fram emot maktskifte vid nästa val...

A
 
Man får köpa prylar (kamror, objektiv etc) på semesterresan och plocka in dessa i landet utan tull och moms, kravet är att de använts under resan. I verkliga livet kommer ingen från tullen att bry sig det minsta om vad du har för kameror och objektiv i kameraväskan, de letar efter helt andra saker. UPS, Fedex och andra kurirfirmor har delegering från tullen att sköta förtullning och inklarering, dvs dom lägger ut moms och tullavgift för dig i förskott och fakturerar detta från dig vid leverans. Ingen chans att de fuskar med det om det inte händer pga slarv eller bortappade papper (har hänt mig en gång). Åk över själv i stället, NYC är en kanonkul stad, passa på att semestra och plåta lite samtidigt så får du både nya prylar och bra bilder.
 
Om man kommer från USA med bara ett objektiv i resväskan (inget kamerahus menar jag), skulle de kunna stoppa mig då. Man måst ju kunna dra vilken story som helst å klara sig antar jag.
 
Tull får du nog riskera om du handlar från USA. Men om du nu reste dit kan du alltid bära kamera runt halsen när du åker hem. Om någon frågar så hade du ju kameran med dig från början :)
 
Glada amatörplåtisar som shoppar prylar för 10-20tusen utan att betala moms och tull är inte prioriterad målgrupp för tullen, för att utrycka saken milt. Det ska nog gå bra långt för att de ska reagera, dessutom är ju chansen att de ska titta i just din väska minst sagt liten. Frågeställningen blir ju liksom lite absurd om man betänker vad de stackars tullarna skulle behöva gå igenom om de skulle börja jaga skattekronor på allt som svenska turister handlar utomlands... "Hmmm -Manolo blahnik skor för 7tusen, och en mullberry väska för åtta.."
 
systerdiesel skrev:
Man får köpa prylar (kamror, objektiv etc) på semesterresan och plocka in dessa i landet utan tull och moms, kravet är att de använts under resan.

Det där stämmer inte...
ALLT som köps utanför EU ska momsas och ev tullas för sitt fulla värde vid införsel.
Har dom används mycket så räknar man tullen på begpriset.


Man har en "frigräns" på upp till 1700kr.
 
Anden skrev:
Skatt är stöld. Moms är såldedes stöld. Den som arbetar drygt 3 av 5 dagar åt staten och resten åt sig själv gör därmed inget fel genom att ta hem en fjuttig kamera från USA.
Ser fram emot maktskifte vid nästa val...

A

Tror du på fullt allvar att "staten" är någon slags självständig organism som har till syfte att göra livet surt för oss medborgare?

Hur skulle du finansiera vår gemensamma tillvaro?

Antar att du inte bor i bostadsrätt eller är med i någon förening i och med att det tas ut en medlemsavgift för det gemensammas bästa, vilket enligt ditt sätt att se på saken är stöld?
 
RolandM skrev:
Tror du på fullt allvar att "staten" är någon slags självständig organism som har till syfte att göra livet surt för oss medborgare?

Hur skulle du finansiera vår gemensamma tillvaro?

Antar att du inte bor i bostadsrätt eller är med i någon förening i och med att det tas ut en medlemsavgift för det gemensammas bästa, vilket enligt ditt sätt att se på saken är stöld?

Varför ska vi "arbetare" sköta oss och betala in alla skatter och moms på allt vi gör när inte ens "dom som bestämmer" om våra skatter/moms gör det.. ??
 
Dajo skrev:
Det där stämmer inte...
ALLT som köps utanför EU ska momsas och ev tullas för sitt fulla värde vid införsel.
Har dom används mycket så räknar man tullen på begpriset.


Man har en "frigräns" på upp till 1700kr.
Men snälla, förklara då gärna också hur de ska veta, jag kan ju ha haft med mig objektivet när jag åkte från sverige också. Kanske jag bara skulle låte en vän testa objektivet där... Funkar inte det? Och hur ofta öppnar dom resväskan för att kika?
 
Nicklas77 skrev:
Varför ska vi "arbetare" sköta oss och betala in alla skatter och moms på allt vi gör när inte ens "dom som bestämmer" om våra skatter/moms gör det.. ??
För att vi är så mycket bättre än de...? ;-)
 
Nicklas77 skrev:
Varför ska vi "arbetare" sköta oss och betala in alla skatter och moms på allt vi gör när inte ens "dom som bestämmer" om våra skatter/moms gör det.. ??

Det är ju DU som väljer regering/riksdag..

// Jocke, som lämnar tråden :)
 
Joakim A skrev:
Det är ju DU som väljer regering/riksdag..

// Jocke, som lämnar tråden :)

Man har väl kanske ett "litet" ansvar när man sitter i regering/riksdag även om det är jag/du som valt dom.. tror inte jag skulle välja dom om jag visste att dom skulle fuska..
 
RolandM skrev:
Tror du på fullt allvar att "staten" är någon slags självständig organism som har till syfte att göra livet surt för oss medborgare?

Hur skulle du finansiera vår gemensamma tillvaro?

Antar att du inte bor i bostadsrätt eller är med i någon förening i och med att det tas ut en medlemsavgift för det gemensammas bästa, vilket enligt ditt sätt att se på saken är stöld?
Det här skattesystemet skapar faktiskt klassklyftor. De enda som har besparingar är de som ärver.
 
Powershooter skrev:
Men snälla, förklara då gärna också hur de ska veta, jag kan ju ha haft med mig objektivet när jag åkte från sverige också. Kanske jag bara skulle låte en vän testa objektivet där... Funkar inte det? Och hur ofta öppnar dom resväskan för att kika?
Det är du som ska bevisa för tullen att du har köpt varan inom EU för att slippa moms och tull, kan du inte bevisa detta så kan du åläggas att betala detta vid införsel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.