Annons

Slöseri med plast

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Till varje 135-rulle medföljer en burk av plast med plastlock som filmen levereras i. Burken fyller inget som helst syfte efter det att filmen har stoppats in i kameran. Kan vara idé att förpacka filmen i en tunnare förpackning, som t ex en plastfolie om filmen behöver skyddas från luftföroreringar och luftfuktighet under lagring. Pappkartongen skyddar mot stötat under transporten.

Här finns stora miljövinster att göra, då oljan bättre kan användas än at tillverka plastburkar som ska fraktas över världen och slutligen i bästa fall användas till matrialåtervinning eller som energikälla. Filmtillverkarna kan spara stora pengar på att inte köpa burken och därmed öka lönsamheten.
 
jag lägger tillbaka filmen i burken när den är exponerad. den skyddar mot fukt. så burken är inte helt onödig.
 
Jag brukar vara dum nog att spara dom tills en gång ibland då alla ryker på en gång... sen börjar det om igen.
 
Roland

filmkasetterna behöver skyddas mot fukt och smuts efter exponeringen, där fyller "plastburken" en bra funktion. Framförallt om filmen ska in i kylförvaring är det bra med ett tätslutande skydd.
 
Ilford förpackar en del filmer i en plast/metall-folie om man t.ex. köper fem eller tio åt gången.

Frågan är väl om ett sådant här blandmaterial är bättre än en "ren" plastburk ur miljösynpunkt även om mängden är mindre.
 
Burkarna är dessutom bra att förvara salt eller socker i när man campar. Och så kan man spara 5-kronor i dem... ;-)
/Micha
 
... tja, eller använda till diverse prover då man blir sjuk ... jo, min mor är sjuksköterska och har då lärt mig detta ;-)
 
Eller för den delen som jag gjorde i pojkstrecksåldern: - små slangbellor av filmburk och ballong... gömdes lätt i vilken ficka som helst. ;)

Nej burkarna är bra till mycket.. framförallt att förvara och transportera film.
 
Jag blandar lösning inför gummitryck i dom, sparar enkronor, socker/salt/peppar/frytorkat kaffe vid pickninck, glitterpuder till teatermake mm, mm det gäller att ha lite fantasi.
Perfekt att spara pärlor mm på dagis/hemma etc.
En del transparenta sparar jag till utlandsresor för att underlätta handkontroll.
 
Bakpulverbomber ;-)

Nä, allvarligt talat så håller jag med. Jag återanvänder förvisso burkarna till hemrullning men det skulle ju med lätthet räcka med ett tjugotal burkar som jag återanvänder kontinuerligt för det. Det känns hemskt onödigt med en burk per film.

Skall vi göra som när folk i början av nittiotalet retade upp sig på kartongen runt tandkrämstuberna, lämna burken i butikshyllan?
 
jimh skrev:
Skall vi göra som när folk i början av nittiotalet retade upp sig på kartongen runt tandkrämstuberna, lämna burken i butikshyllan?

Kanske en början med att undersöka vilka miljöperspektiv tillverkarna har vad gäller burkar och återvinning - samt vad själva burken är gjord av. Det borde ju ligga i allas intresse att burkarna återvinns. jag har inget emot nya burkar med nya filmer iom att det blir en ibland stor omsättning och att det då är lättare att märka burk och kasett med serienummer.

Men samtidigt är det ju lite ologiskt iom att bladfilm t ex ju knappast levereras i förpackningar som är lufttäta efter att de öppnats.

Jaja..
 
Johan Okker skrev:
Kanske en början med att undersöka vilka miljöperspektiv tillverkarna har vad gäller burkar och återvinning - samt vad själva burken är gjord av.
HDPE och en återvinningssymbol med en tvåa i står det under burken. Det förstnämnda är förmodligen materialet. Nån kunnig vet säkert om tvåan har någon specifik betydelse.

...

Ok, tvåan betyder att plasten går att återvinna:
Containers must be made of High Density Polyethylene (HDPE). Most containers will have a No. 2 recyclable plastics symbol appearing on them inside the the universal recycle symbol.
 
5-kronor

Hur får du ner en 5-krona i burken?
Har testat hela kvällen ochy burken går bara i sönder . . . . . . .

Niklas, javisst!!!
 
Det borde ju inte vara några problem att återanvända burkarna tycker jag. Själv skickar jag alltid iväg min exponerade rulle i burken när den ska framkallas. På så vis skyddar man ju rullen lite bättre mot väta och annat "otyg" som kan råka hända på vägen till labbet. Dåligt samvete behöver man inte heller ha eftersom man själv inte slänger burkarna.. ;=)

Nej men ärligt..borde inte labbet i sin tur kunna skicka tillbaka burkarna till respektive filmtillverkare när väl rullen blivit framkallad!?
 
Jag irriterar mig på att många av burkarna är transparenta...är dom där för att skydda filmen kan dom väll lika gärna skydda mot ljus också...
 
Med tanke på att endast 2% av den olja som tas upp ur marken används till att tillverka plast så känns det som om det är lite dumt att bli irriterad över en plastförpackning som faktiskt har ett klart syfte, i jämförelse med många andra.
Dessutom är det väl inte så krångligt att slänga dessa burkar i plaståtervinningen?

Mvh Tomas!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.