Annons

Släktmöte med 260 personer

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag har varit på ett flertal släktmöten. Sist var det ca 260 personer så det var så klart spännande att se hur samlingsbilden skulle se ut. Jag kommer ihåg första gången med digitalkamera för 10 år sedan. Det var ett stort lyft från analog teknik. Det skulle vara intressant att få några synpunkter om denna typ av foto.

1. Hur ska folk stå?
2. Avstånd kamera- första raden?
3. Hur högt bör fotografen stå?
4. Vilken typ av kamera, bländare och ISO?
5. Finns det några bra exempel på nätet som visar betydelse av sensorstorlek och antal MP?

Jag har hittat några exempel på Imaging-Resource och Dpreview.
IR-Samples med bilden Multi har tre musikanter med en del detaljer. Dessa är 1/70 del av hela bilden.
DPR-Studio har en man med skäggstubb till vänster
Båda dessa exempel verkar vara mycket sensor-känsliga
 
Går det att ställa upp alla utomhus i dagsljus och fotografen står i en skylift eller i fönstret på ett tvåvåningshus så blir det lättare att få med alla ansikten.
Gruppfoton måste man arrangera så att alla syns. Med så många är det lätt att missa att någon hamnar bakom. Det räcker ju inte att de ser fotografen. Då blir kanske bara ögonen med på bilden.
Inomhus blir ljussättningen viktig. En enkel blixt på kameran räcker inte.

260 personer låter som en händelse som inte sker så ofta. Det finns inte budget att överlåta uppdraget åt en fotograf? Om du inte känner att du hanterar det själv. Borde inte bli många kronor per person.
 
Går det att ställa upp alla utomhus i dagsljus och fotografen står i en skylift eller i fönstret på ett tvåvåningshus så blir det lättare att få med alla ansikten.
Gruppfoton måste man arrangera så att alla syns. Med så många är det lätt att missa att någon hamnar bakom. Det räcker ju inte att de ser fotografen. Då blir kanske bara ögonen med på bilden.
Inomhus blir ljussättningen viktig. En enkel blixt på kameran räcker inte.

260 personer låter som en händelse som inte sker så ofta. Det finns inte budget att överlåta uppdraget åt en fotograf? Om du inte känner att du hanterar det själv. Borde inte bli många kronor per person.

Bra synpunkter på alla ansikten. Utomhus och skylift är det som gäller.
Troligen vore det bra att ha en bänk för alla 75+.
Alla barn längst fram måste vara ett krav.
Vad är bäst 26 personer i bredd med 10 rader eller 20 personer i bredd med 13 rader?
 
Bra synpunkter på alla ansikten. Utomhus och skylift är det som gäller.
Troligen vore det bra att ha en bänk för alla 75+.
Alla barn längst fram måste vara ett krav.
Vad är bäst 26 personer i bredd med 10 rader eller 20 personer i bredd med 13 rader?

Låter som en intressant fotoutmaning!

Spontant skulle jag säga att det är bättre med färre rader för skärpedjupet men det bygger samtidigt på att skärpan är bra i kanterna på objektivet.
 
Låter som en intressant fotoutmaning!

Spontant skulle jag säga att det är bättre med färre rader för skärpedjupet men det bygger samtidigt på att skärpan är bra i kanterna på objektivet.

Jag tittade på DOFmaster:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Ser inte så svårt ut med de flesta digitalkameror.

Frågan är om man kan få alla att tränga ihop sig i en kvadrat som är 10x10 m markerad med tex trafik-koner?
Med en FF och 35 mm blir då avståndet 10 m till första raden (50 mm kräver 14 m).
 
Jag tittade på DOFmaster:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Ser inte så svårt ut med de flesta digitalkameror.

Frågan är om man kan få alla att tränga ihop sig i en kvadrat som är 10x10 m markerad med tex trafik-koner?
Med en FF och 35 mm blir då avståndet 10 m till första raden (50 mm kräver 14 m).

10x10=100 kvm. Det blir väldigt trångt,

Det finns en hel del tips på youtube om man söker på large Group photo t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=izUEnUWSwZY
 
En sådan grupp kräver* att du som fotograf är högt upp. Som skolfotograf gjorde jag ofta sådana bilder, de kallades "hela skolans bild" ... då stod man på taket till skolbyggnaden, de flesta vaktmästare tycke att det var jätte spännande att riskera livet på en skolfotograf ... Vi hade också en megafon, kamera på stativ och så tog vi bilder hela tiden. När vi tog på skolelever var det säkrast att de inte visste när vi fotograferade ... Men en släkt träff kanske är lättare, inte lika många obscena och gester.

Alltså högt upp, över gruppen, kan du dessutom få gruppen att stå på en sluttning blir det ännu bättre.
Har använt min skolfoto-erfarenhet i andra sammanhang. Vid ett bröllop i Uppsala stod jag på en av högarna och alla gäster i sluttningen på den andra ...

Kamera på stativ är att rekommendera, då kan du lättare kommunicera med dem du tar kort på. Att få 250 människor att titta på dig är det svåraste. :) Lycka till!!!

*(kräver kanske är överdrivet, det finns egentligen inga regler ... )
 
10x10=100 kvm. Det blir väldigt trångt,

Det finns en hel del tips på youtube om man söker på large Group photo t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=izUEnUWSwZY

Ja det är nog rimligare med 12x12 m.
I länken använder dom en väldigt hög skylift- inte så realistiskt.
Sen tror jag inte på cirkelplacering av folk då sensorn är en rektangel.
Ser nog ut som om vidvinkel har många fördelar. Folk kan stå närmare och även en låg skylift (typ 3-4 m) ger tydlig effekt. Visst blir de närmast ansiktena större (ansiktsyta 4ggr större i första raden än i sista) men tele kräver mycket högre placering av fotograf.
 
Anlita proffs

Detta måste vara en ganska unik händelse. En yrkesfotograf kan vara motiverad i stället för att chansa. Tillfället kommer kanske inte igen?
 
Frågan är om man kan få alla att tränga ihop sig i en kvadrat som är 10x10 m markerad med tex trafik-koner?
Med en FF och 35 mm blir då avståndet 10 m till första raden (50 mm kräver 14 m).

Jag fotade 75 personer en månad sedan på en yta av c:a 2,5x9 meter och det var två trappsteg. Kände ändå att jag inte kom upp nog. Tack och lov hade jag en rejält lång monopod (2m) så jag ställde in kameran på 10 sekunders fördröjning och räknade ner och bad alla kolla på kameran (ist för mig) som jag hissade upp på 4m höjd.

Kändes inte speciellt trångt och tycker 13x7 (eller 10x10) borde räcka bra, kanske aningen större. Man vill ju inte ha glest heller. Varför kvadrat? Jag tycker det är snyggare om det är lite utdraget i sidled.

(kollade videon, han hyr en skylift men lägger inte ner två minuter på att flytta folk till rätt ställen? )
 
Jag fotade 75 personer en månad sedan på en yta av c:a 2,5x9 meter och det var två trappsteg. Kände ändå att jag inte kom upp nog. Tack och lov hade jag en rejält lång monopod (2m) så jag ställde in kameran på 10 sekunders fördröjning och räknade ner och bad alla kolla på kameran (ist för mig) som jag hissade upp på 4m höjd.

Kändes inte speciellt trångt och tycker 13x7 (eller 10x10) borde räcka bra, kanske aningen större. Man vill ju inte ha glest heller. Varför kvadrat? Jag tycker det är snyggare om det är lite utdraget i sidled.

(kollade videon, han hyr en skylift men lägger inte ner två minuter på att flytta folk till rätt ställen? )

Om folk står i en kvadrat (fågelperspektiv) så blir det en rektangel från fotografens perspektiv.
Poängen är använda sensorns yta så bra som möjligt.
 
Om folk står i en kvadrat (fågelperspektiv) så blir det en rektangel från fotografens perspektiv.
Poängen är använda sensorns yta så bra som möjligt.

15x15 personer...det blir rätt många rader. Nåväl, smaken är som baken, jag föredrar lite bredare så slipper man använda så stort skärpedjup också. Fotografen i videon körde ISO1600, det tycker jag är på gränsen till för högt för en så detaljrik bild.
 
15x15 personer...det blir rätt många rader. Nåväl, smaken är som baken, jag föredrar lite bredare så slipper man använda så stort skärpedjup också. Fotografen i videon körde ISO1600, det tycker jag är på gränsen till för högt för en så detaljrik bild.

Som jag skrev i det andra svaret- jobbet är redan gjort. Folk stod på fel ställe och en stor del av bilden är tom gräsmatta framför och bakom.
ISO 1600 är bara konstigt. Vårt möte var en mulen dag i juli- ISO 400 borde fungera.
 
Som jag skrev i det andra svaret- jobbet är redan gjort. Folk stod på fel ställe och en stor del av bilden är tom gräsmatta framför och bakom.
ISO 1600 är bara konstigt. Vårt möte var en mulen dag i juli- ISO 400 borde fungera.

Vad behövs för bländare? Inte större än f8 tippar jag. Säg f11. Slutartid 1/250 för att inte få rörelseoskärpa, eller? Du kan då hamna högre än ISO400 en mulen dag.
 
Vad behövs för bländare? Inte större än f8 tippar jag. Säg f11. Slutartid 1/250 för att inte få rörelseoskärpa, eller? Du kan då hamna högre än ISO400 en mulen dag.

Monopod/stöd och lätt vidvinkel...du kan fota med 1/125. F/11 är litet, f/8 bör räcka. Du bör dessutom underexponera en aning, det är många vita ansikten i en grupp.
 
Monopod/stöd och lätt vidvinkel...du kan fota med 1/125. F/11 är litet, f/8 bör räcka. Du bör dessutom underexponera en aning, det är många vita ansikten i en grupp.

Jag menade 1/250 för gruppen. Men de står nog tillräckligt stilla för att 1/125 ska räcka. Nu kommer jag inte ihåg vilken kamera det gällde men för fullformat är jag osäker på om f8 räcker för 15 rader människor, men beror helt på avstånd till dem och brännvidd såklart. ISO1600 låter ändå högt, ja.
 
Vad behövs för bländare? Inte större än f8 tippar jag. Säg f11. Slutartid 1/250 för att inte få rörelseoskärpa, eller? Du kan då hamna högre än ISO400 en mulen dag.

Så kan det vara. Idag är det oktober och i Göteborg behöver jag ISO 800 nu.
Det är knappast nåt problem med FF och APS-C men man behöver nog jobba med RAW-filen.
 
Leta upp en lämplig plats, man behöver komma upp med kameran.
Lagarbete. Någon el. några får hjälpa till att placera folk på rätt ställe så det ser bra ut i sökaren.
(Vid något tillfälle lade jag ut rep på marken för att markera gränserna)
Tålamod. Ta många, riktigt många bilder. Det är alltid någon som blir skymd eller grimaserar/blinkar vilket nog är oundvikligt när det är så många personer. Ev. får man klippa, klistra och klona en del i redigeringen.
Stativ- självklart. Manuell exponering med koll på histogramet.
Just vid ett sådant här tillfälle är det bra att ha ett mycket skarptecknande objektiv. För att få ansikten skarpa även i kanten och ut mot hörnen i bilden. T.ex så gör Sigma Art 24mm/1,4 och liknande fasta objektiv skillnad.

Lägg energin på förarbetet dvs. platsen och grupperingen (med hjälp) för misslyckas man där så kan ingen teknik i världen reparera skadan.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar